جای خالی نهادهای تخصصی در تصمیمات بازارهای مالی

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: «سعید اسلامی» دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در نامه‌ای خطاب به  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خواستار بررسی لایحه بودجه و لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی در یک جلسه ویژه شورای‌عالی شده است.

در این نامه قید شده که این لوایح آثاری روی بازارهای مالی به‌طور عام و بازار سرمایه به‌طور خاص خواهد داشت و لازم است که از منافع سهامداران و سرمایه‌گذاران در مرجعی مانند شورای‌ عالی صیانت شود.

لایحه بودجه نیازمند بررسی جدی است

اسلامی امروز  پنج شنبه به ارسال دو لایحه بودجه و اصلاح برخی از قوانین و مقررات مالیاتی اشاره کرد و افزود: در مورد لایحه مالیات به نظر می‌رسد که مجلس در مدت عمر کوتاهی که دارد نتواند آن را مورد بررسی قرار دهد اما لوایح و طرح‌هایی که از سوی مجلس مطرح می‌شود ممکن است ضمن آسیب به منافع بازار سرمایه، اثراتی را در معاملات انجام شده در این بازار به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در دولت و مجلس به اندازه کافی نیروی متخصص وجود ندارد و به نظر می‌رسد که بخش بزرگی از قوانینی که تصویب می‌شود باعث ایجاد آسیب‌های جدی به بازارهای مالی شود؛ بنابراین بهتر است تا اقداماتی که قرار است از سوی مجلس و یا دولت ابلاغ شود با مشورت نهادهای حرفه‌ای تخصصی صورت گیرد.

اسلامی خاطرنشان کرد: در نامه ارسال شده به رییس سازمان بورس ضمن گلایه مطرح شده مبنی بر اینکه به چه دلیل نظر سازمان‌ها برای این لوایح اخذ نشده، تقاضا داشتیم تا جلسه‌ای با حضور مسئولان رده بالا برای بررسی لوایح برگزار شود.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با تاکید بر اینکه لایحه بودجه نیازمند بررسی جدی است، افزود: اکنون بندهایی را در این لایحه شاهد هستیم که مشخص است دولت در تنگناهای بودجه‌ای قرار گرفته و ممکن است برای افزایش درآمد خود دست به اقداماتی بزند که آسیب جدی را در بلند مدت بر اقتصاد کشور و بازار سرمایه وارد کند به همین دلیل بندهای بودجه نیاز به بررسی جدی و بیشتری دارد.

وی به اصلاح قوانین موجود در مقررات مالیاتی تاکید کرد و گفت: در همه دنیا سیاست مالیاتی یکی از ابزارهای سیاستی دولت است؛ بنابراین نیاز است تا بررسی شود که آیا این سیاست‌های مالیاتی در راستای توسعه بازار سرمایه و به تبع آن اقتصاد کشور است یا خیر؟

اسلامی با بیان اینکه این موارد نیازمند اظهارات نهادهای متخصص و حرفه‌ای است، گفت: تجربه نشان داده آنچه در در دولت و مجلس تصویب می‌شود خالی از نظرات کارشناسی بوده و گرایشات سیاسی دارد و در بسیاری از مواقع مسایل مدنظر بیشتر به حل موضوعات فوری اختصاص پیدا می‌کند تا مسایل بلندمدت.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران به تاثیر لایحه بودجه بر روند معاملات بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: در برخی از بندها تکلیفی برای صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت جهت خرید اوراق منتشر شده توسط دولت منتشر شده و دیگر بندها مربوط به صنایع و شرکت های مختلف است که بخش بزرگی از این شرکت‌ها در بورس و دارای سهام دار هستند و ممکن است بخش عمده ای از منافع عمومی سهامدار از طریق تصمیمات دولت تحت تاثیر قرار گیرد که این تاثیرات باید مورد بررسی جدی قرار گیرد.

وی در پایان افزود: دولت به عنوان سهامدار این شرکت ها باید منافع سایر سهامداران، منافع سطح کلان جامعه و اقتصاد کشور را مورد توجه قرار دهد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 72994
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا