جان رییس‌جمهور مهم‌تر از جان دانش‌آموزان!

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ابتدا برای اذهان عمومی پرسشی ایجاد شد که اگر واقعا فضای مدرسه برای رییس‌جمهور خطرناک است و امکان دارد ایشان با حضور در جمع عمومی، کرونا بگیرند، پس دادن این همه اطمینان به خانواده‌ها برای چیست؟ امکان نداشت روحانی برای نیم‌ساعت با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و امنیتی راهی مدرسه مورد نظر شود و زنگ سال تحصیلی جدید را بزند؟ بنابراین خانواده‌هایی که به فرزندان خود اجازه نمی‌دهند در روزهای کرونایی به مدرسه بروند کاملا حق دارند. آنها با خود می‌گویند روحانی حاضر نشد چند دقیقه به فضای مدرسه بیاید. ما چگونه اجازه دهیم پاره‌های تنمان به محیطی بروند که احتمال گرفتن کرونا در آن وجود دارد؟ نمی‌شود شب تا صبح از فاصله‌گذاری اجتماعی و خیال جمع پدر و مادرها از وضعیت مدارس حرف زد و بعد صبح روزی که باید اعتماد‌سازی اتفاق بیفتد، پرده‌ای نصب شود و رییس‌جمهور به صورت مجازی با دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها حرف بزند. روحانی می‌توانست با حضور خود در مدرسه، این اطمینان را به خانواده‌ها بدهد که وزارت آموزش‌و‌پرورش و ستاد ملی مقابله با کرونا تمهیدات خوبی برای سال تحصیل جدید اندیشیده‌اند اما این عدم حضور یعنی اینکه حرف‌هایی که در مورد رعایت پروتکل‌ها زده می‌شود را بشنوید اما باور نکنید.


حال با تمام این اتفاقات، رییس‌جمهور دیروز با پاسخی کوبنده به خانواده‌ها گفته اگر خانواده‌ای نخواست بچه‌اش را به مدرسه بفرستد، نفرستد. خودش عقب می‌ماند! به همین راحتی!

حسن ‌روحانی می‌گوید: اگر خانواده‌ای نخواهد فرزندش امسال به مدرسه برود، ما نمی‌توانیم او را مجبور کنیم بلکه خود خانواده‌ها و خود دانش‌آموزان باید بدانند که عقب می‌مانند وگرنه ما تنها مدرسه را آماده‌ کرده‌ایم و اجباری نداریم!

محمدرضا ظفرقندی رییس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به وزیر آموزش‌وپرورش بازنگری در ابلاغیه اخیر این وزارتخانه درباره بازگشایی حضوری مدارس را خواستار شد و بر لزوم اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور در شرایط کرونا تاکید کرد و گفت: علت این تصمیم غیرمنتظره هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش‌آموزان و خانواده آنها سازگاری ندارد و یقینا موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد. شما به خوبی واقفید که در شرایط حضور دانش‌آموزان در مدرسه‌ها به خصوص در پایه دبستان با وجود ابلاغ بخشنامه‌ها، امکان عملی و مطمئن رعایت اصول سه‌گانه محافظتی و بهداشتی (شفا) میسر نیست.

همچنین مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصمیم برای بازگشایی یکباره مدارس و برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری را تصمیمی عجولانه، غیرعلمی و غیرمنطقی دانست و اظهار کرد: متاسفانه دوستان ما در وزارت آموزش‌وپرورش در زمینه بازگشایی مدارس دچار تعارضات و تناقض‌گویی شدند. آن مقداری که ما در جریان امور هستیم، قرار بود وضعیت کرونا را برای بازگشایی مدارس پایش کنند اما ظاهر امر نشان می‌دهد که این طور نشده است. با توجه به اینکه وضعیت شیوع ویروس کرونا قابل پیش‌بینی نیست، قرار بود وضعیت را مدیریت و با رویکرد تقسیم‌بندی‌های وضعیت قرمز، زرد و سفید تصمیم‌گیری کنند. او از استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش خبر داد و اعلام کرد: حتما این موضوع تصمیم دولت برای بازگشایی مدارس را در کمیسیون آموزش مجلس مورد بررسی قرار خواهیم داد.

جان بچه‌ها مهم‌تر است!

در همین رابطه روح‌اله متفکرآزاد عضو کمیسیون آموزش مجلس یازدهم با انتقاد از رفتار رییس‌جمهور در به صدا درآوردن زنگ سال تحصیلی جدید آن هم به صورت آنلاین به «جهان‌صنعت» گفت: امروز هنگامی که باخبر شدم رییس‌جمهور به صورت آنلاین زنگ مدارس را به صدا درآورده تعجب نکردم زیرا ایشان قبل تر هم برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود حاضر به حضور در مجلس نشده بود. آقای رییس‌جمهور به پیشنهاد ستاد مقابله با کرونا به مجلس نیامد تا اتفاقی برایش نیفتد. در حالی که بیش از ۲۰۰ نفر نماینده هر روز بر سرکار می‌روند تا به مردم خدمت کنند. بنده هم مدتی است به بیماری کرونا دچار شدم و در حال حاضر در قرنطینه به‌سر می‌برم. در هر صورت من نمی‌دانم که کجا به این ویروس منحوس دچار شدم اما نکته حایز اهمیت این است که آقای رییس‌جمهور اگر چیزی را برای خودتان نمی‌پسندید برای بچه‌های مردم چطور می‌پسندید! وقتی خودتان حاضر نیستید در مکان‌های عمومی برای خدمت به مردم حضور داشته باشید چطور فکر می‌کنید خانواده‌ها بدون نگرانی بچه‌ها را به مدرسه بفرستند؟!

وی افزود: از هفته گذشته وزارت آموزش‌وپرورش مدام حرف‌های ضد و نقیضی را تحویل خانواده‌ها داد. اگر چه از ابتدا قرار بود تصمیمات تمام مسوولان در مورد کرونا شفاف ارایه شود. چند روز پیش ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد باید مناطق قرمز، زرد و سفید با سه الگوی متفاوت اقدام به بازگشایی مدارس کنند. به‌طور مثال مناطق قرمز که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۹۹ شهرستان کشور در وضعیت قرمز کرونا است باید به صورت مجازی درس بخوانند. در مناطق زرد هم گویا فقط باید چند روز در هفته بروند. در مناطق سفید هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت کامل بر رعایت آنها می‌توانند بروند البته به گفته وزیر بهداشت هم‌اکنون نقطه سفیدی در کشور وجود ندارد. اواخر هفته گذشته اعلام کردند مدارس به صورت رسمی بازگشایی می‌شود! اگر از ابتدا این موضوع را شفاف بیان می‌کردند مشخص بود چه اتفاقی در حال رخ دادن است یا در اصل چه کسی پاسخگوی این وضعیت است؟!

  متفکر آزاد در خصوص ورود مجلس به بازگشایی مدارس گفت:  اعضای کمیسیون در صدد اجرای طرح‌هایی هستند اما من به علت قرنطینه بودن خیلی اطلاعی از روند کارها ندارم. چه بسا بعید می‌دانم بازگشایی مدارس زیاد طولی بکشد و در مدت نه چندان دور دوباره روال به حالت غیر حضوری باز می‌گردد. در حال حاضر مسوولیت مدارس را به مدیران سپردند به همین علت چند روز دیگر مجددا مدارس به صورت غیرحضوری باز می‌گردد. زیرا به عقیده بنده بدین صورت با عجله تصمیم گرفتن می‌خواستند فقط به صورت رسمی مدارس بازگشایی شود. به طریقی می‌خواهند سیستم آموزشی کشور رسما افتتاح شود. در همین رابطه فرزندم را اخیرا در مدرسه دولتی ثبت‌نام کردم و فقط گفتند بیاید مدرسه با معلم و اپلیکیشن شاد آشنا شوید مابقی را به صورت غیرحضوری با آنها در میان گذاشتند؛ در اصل کلاس حضوری برگزار نشده است. زیرا قطعا هیچ خانواده‌ای در این بحران بچه‌اش را به مدرسه نمی‌فرستد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مافیای مدارس غیرانتفاعی پشت این قضیه وجود دارند، گفت: مافیای مدارس غیرانتفاعی هم یک بحث جدا و جدی است ولی تا زمانی که برای حرف‌هایم سندیتی نداشته باشم در این خصوص صحبت نمی‌کنم. البته ما در مجلس بحث تعارض منافع را در مورد آموزش عالی و آموزش‌وپرورش شروع کردیم که مدیران یا حتی اعضا هر دو وزارت نباید خودشان دارندگان سیستم آموزشی بخش خصوصی باشند. این قضیه در خصوص دانشگاه غیرانتفاعی و مدارس غیرانتفاعی صادق است. وقتی خودشان دارای همچین سیستمی باشند در مقابل شاهد تعارض منافع پیش می‌آید و بر تصمیمات مهم آنها تاثیر منفی می‌گذارد. اما در این فقره یقین ندارم مافیای مدارس غیرانتفاعی دخیل باشند زیرا اسنادی در دستم نیست.

با این اوصاف نگرانی‌های زیادی پیرامون ریزش آمار دانش‌آموزان و افزایش شمار ترک‌تحصیلی‌ها وجود دارد اما مسوولان آموزش‌وپرورش در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که روند ثبت نام‌ها در مدارس، عادی و همانند سال‌های گذشته است. طبق آخرین آمار اعلامی در اواسط هفته گذشته، هشت میلیون و ۳۳۶ هزار و ۹۴۳ دانش‌آموز در دوره ابتدایی ثبت‌نام کرده‌اند که ۷۱/۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

رییس سازمان مدارس غیردولتی نیز  به رشد نرخ پوشش تحصیلی دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از ۱۹/۸ درصد به ۹۸/۱۳ درصد اشاره کرده و گفته است که در سال تحصیلی قبل پوشش تحصیلی یک‌میلیون و۸۰ هزار نوآموز پیش‌دبستانی در مراکز پیش‌دبستانی غیردولتی سراسر کشور را شاهد بودیم که امسال رشد۱/۱۴ درصدی دارد و پوشش تحصیلی یک‌میلیون و ۶۹۷ هزار و ۹۴۶ دانش‌آموز در مدارس غیردولتی با نرخ ۷۵/۱۱ درصدی نسبت به‌کل دانش‌آموزان کشور را داشتیم. با وجود تمام این انتقادها دانش‌آموزان از دیروز یعنی ۱۵ شهریور به مدرسه‌ها رفتند؛ حال باید دید ستاد مقابله با کرونا اقدامی در راستای تعلیق کلاس‌های حضوری به عمل می‌آورد یا خیر!

 

اخبار برگزیده
شناسه : 134849
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا