تیغ علیه روحانی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  امضاکنندگان سوال از رییس‌جمهوری اعلام کرده‌اند که این طرح در اعتراض به وضعیت آشفته بازار است و محورهای این سوال نوسانات در بازار مسکن و همچنین افزایش قیمت اقلام ضروری مورد نیاز مردم است. همچنین موضوع افزایش قیمت در بازار سکه و ارز و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد نیز محور دیگر طرح سوال از رییس‌جمهوری است.

البته این اولین بار نیست که نمایندگان مجلس روحانی را برای پاسخ به سوالات‌شان به مجلس می‌کشانند. دو نوبت دیگر هم اصولگرایان مجلس دهم در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به بهانه‌ای اقتصادی طرح سوال از رییس‌جمهوری را مطرح کردند. یک بار سوال منتفی شد و بار دیگر به جریان افتاد و روحانی برای پاسخ به سوال نمایندگان به صحن علنی مجلس رفت. البته این دومین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود که رییس‌جمهوری برای پاسخ به سوال نمایندگان پشت تریبون قرار می‌گرفت. روحانی در کمال آرامش با حضور در مجلس از پنج سوال مطرح‌شده توانست در سه سوال نمایندگان را قانع کند.

نوبت اولی هم که مجلس تابوی سوال از رییس‌جمهوری را در تاریخ جمهوری اسلامی شکست، سوال ۷۹ نماینده از محمود احمدی‌نژاد در اسفند ۹۰ با محوریت ۱۰ سوال بود؛ پاسخ‌هایی که بیشتر حاوی توهین به نمایندگان و طراح سوال بود. او طراح سوال را کسی دانست که فوق لیسانسش را با فشاردادن شاسی گرفته است! صحبت‌هایی حاوی توهین و تمسخر بود و نمایندگان را بیشتر عصبانی کرد. نوبت دیگر هم در سال ۹۱ علی مطهری، نماینده مردم تهران مثل نوبت قبل طرح سوال از احمدی‌نژاد را کلید زد، ولی این بار حکم حکومتی رهبری مانع از حضور احمدی‌نژاد در مجلس و پاسخ به نمایندگان شد.

حالا باز هم نمایندگان و دوستان احمدی‌نژاد تصمیم گرفته‌اند روحانی را برای پاسخ به سوالاتشان به مجلس بکشانند. اگر چه حضور رییس‌جمهوری در مجلس و پاسخگویی به سوال نمایندگان به خودی خود خوب است، ولی اگر در زمان مناسب خود صورت بگیرد، می‌تواند مثمرثمر باشد.

راه‌های کم‌هزینه به جای سوال مطرح شوند

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس دهم در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» نسبت به طرح سوال نمایندگان جدیدی که سر پرشوری برای انتقاد و تخریب و زیر سوال بردن دولت دارند و هنوز خود را درشرایط انتخابات و رقابت می‌دانند، انتقاد کرد و گفت: «مجلس به جای همراهی با دولت برای کاهش مشکلات، به تنش‌ها دامن می‌زند و در این شرایط طرح سوال از رییس‌جمهوری را مطرح می‌کند. سوالی که قطعا وقت زیادی از دولت می‌گیرد و برای مدتی کشور را تعطیل می‌کند.» او با بیان مثالی توضیح داد: «وقتی مجلس از یک وزیر سوال می‌کند، علاوه بر اینکه اقتدار وزیر در وزارتخانه زیر سوال می‌رود، چندین روز همه کارهای کشور تعطیل می‌شود تا وزیر بتواند آماده پاسخگویی به مجلس شود. هزینه سوال از وزیر برای کشور بسیار بالاست. حالا این سوال را درباره رییس‌جمهوری در نظر بگیرید که به معنای واقعی کلمه پاسخگویی به این سوالات کشور را تعطیل خواهد کرد.»

جعفرزاده همچنین تاکید کرد: «وقتی راهکارهای دیگری برای مجلس وجود دارد و می‌تواند از طریق آن مشکل را حل کند، چرا راه پرهزینه سوال را در نظر می‌گیرد؟»

گفتنی است، بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی، در هر موردی که حداقل یک‌چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس‌جمهوری یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسوول درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رییس‌جمهور یا وزیر مربوطه موظف است در مجلس حاضر شده و به سوال جواب دهد. همچنین رییس‌جمهور در مقابل تکالیف فوق حق دارد تا یک ماه برای پاسخ به سوالات و حضور در مجلس تاخیر کند. به عبارت دیگر وی می‌تواند از مهلت یک ماهه‌ای که اصل ۸۸ برای او در نظر گرفته استفاده کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 119541
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا