تکرار مکررات

به گزارش جهان صنعت نیوز: رییس جدید سازمان بورس در حالی اقدام به ارائه محتاطانه برنامه‌های خود در چارچوب‌های کلی و تکراری کرده است که بازار سهام با چالش‌های متعددی روبه‌روست و ابهامات کلان اقتصادی بر آن سایه افکنده است. بر همین اساس بازار سهام که در نخستین روز هفته استقبال گرمی از رییس تازه منصوب شده سازمان بورس صورت داده بود، روز گذشته مجددا با صف‌های فروش مواجه شد و به روند نزولی بازگشت. به نظر می‌رسد برنامه‌های اعلامی از سوی عشقی نتوانسته است موج امیدواری سهامداران برای بهبود بازار پس از تحولات مدیریتی را تداوم بخشد. در حالی رییس سازمان بورس به طرح  حرف‌های کلی بسنده کرده است که بازار سرمایه در عمل با مشکلات بسیار مهمی همچون دامنه نوسان محدود و اندک، قیمت‌گذاری دستوری، هیجانات ناشی از نوسان نرخ ارز، نرخ بهره، فروش اوراق و مواردی از این قبیل، دست و پنجه نرم می‌کند. عباسعلی حقانی نسب تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با «جهان صنعت» راهبردهای عشقی را همان موارد مطرح شده در اساسنامه سازمان بورس می‌داند که هر مدیری در این سازمان باید به آن پایبند باشد. او عنوان می‌کند در صورتی که رییس جدید سازمان به جزئیات بازار توجه بیشتری داشت، برنامه کاربردی‌تری را ارائه می‌کرد.

به گفته رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار دوره تازه مدیریت بازار سرمایه قرار است بر  اساس هفت راهبرد اصلی صورت گیرد. بر این اساس، توجه به مکانیزم‌های مدرن به منظور افزایش نظارت عامه بر فعالیت ناشران، توسعه ابزارهای نظارتی به شکل پیش‌گیرانه و متناسب با توسعه بازار، اصلاح قوانین و مقررات به سمت افزایش عدالت و پاسخگویی در کل بازار، تقویت اکوسیستم تامین مالی در سطح متوسط و خرد از طریق ابزارهای نوین، تسهیل‌گری و توسعه زیرساخت‌های جذب و مدیریت سرمایه خارجی در بازار، بازمهندسی ساز و کار رسانه‌ای و نشر اطلاعات در بازار و تقویت نظارت بر آن و بازمهندسی نسل نوین زیرساخت‌های فنی با هدف افزایش امنیت، پایداری و سهولت دسترسی هفت راهبرد سازمان بورس برای مدیریت بازار سرمایه خواهند بود. عشقی همچنین برنامه‌های خود را در سه محور طراحی و در دستور کار قرار داده است؛ تمرکز بر ماموریت و رسالت اصلی سازمان مبنی بر توسعه بازار سرمایه از طریق افزایش سهم تامین مالی بخش تولید و توسعه بنگاه‌ها از بستر بازار سرمایه، تنوع‌بخشی و تعمیق بازار سرمایه- در ابعاد بازار، ابزار و نهاد-، افزایش شفافیت و کیفیت اطلاعات منتشر شده در بازار سرمایه، مقررات‌زدایی، اصلاح فرآیندهای کاری و افزایش کارایی بازارهای مالی، توسعه نهادهای مالی و انحصارزدایی، توسعه و تقویت زیرساخت‌های فنی، تسهیل‌گری و شفاف‌سازی صدور مجوزها در بازار سرمایه و توسعه بازار بدهی و افزایش نقدشوندگی آن به عنوان مکمل بازار سهام نخستین محور برنامه‌های رییس سازمان بورس است. عشقی همچنین حرکت به سمت نظارت هوشمند و فراگیر از طریق ارتقای ابزارهای نظارتی متناسب با رشد بازار و تکنولوژی، ایجاد ساز و کار تعاملی و نظارت عموم سرمایه‌گذاران (خرد و عمده) بر بازار، استقرار نظام جامع مدیریت ریسک در بازار، اصلاح نظام حاکمیت شرکتی و حفظ حقوق سرمایه‌گذاران، شناسایی و پیگیری فعالیت‌های متخلفانه و مجرمانه در بازار با استقرار سامانه‌های پایش هوشمند بازار و ابهام‌زدایی از مقررات و رفع خلأهای مقرراتی و تسریع، کارآ و اثربخش کردن فرآیندهای رسیدگی به تخلفات را محور دوم برنامه‌های خود اعلام کرده است. فرهنگ‌سازی و نظم‌بخشی به فضای گردش اطلاعات در بازار سرمایه  از مسیر پایش و توسعه حداکثری درگاه‌های رسمی و دارای مجوز ارایه اطلاعات، تدوین برنامه‌های گسترده آموزشی، ترویج و فرهنگ‌سازی با استفاده از ظرفیت ارکان بازار سرمایه و نهادهای مالی فعال در آن و دانشگاه‌ها، تقویت درگاه‌های اطلاع‌رسانی تخصصی در حوزه بازار سرمایه و تعامل با فعالان بازار سرمایه جهت ساماندهی به گردش اطلاعات در فضای مجازی نیز سومین محور برنامه‌های رییس سازمان بورس است. اگر چه عشقی در این برنامه‌ها به موارد مفید و موثری اشاره کرده است اما عدم اعلام جزئیات و سازوکارهای اجرایی کردن این طرح‌ها و نداشتن زمان بندی برای به ثمر نشستن آنها، از وزن برنامه‌های اعلامی از سوی رییس سازمان بورس کاسته است.

برنامه غیرکاربردی

عباسعلی حقانی نسب تحلیلگر بازار سرمایه در ارزیابی برنامه‌های رییس جدید سازمان بورس به «جهان صنعت» می‌گوید: «برنامه‌هایی که ایشان مطرح کرده‌اند، راهبردهایی کلی است که تنها باید بر سه محور برنامه‌های ایشان متمرکز شد.» او عنوان می‌کند:« این موارد در واقع در همان چارچوب اساسنامه و قانون بازار سرمایه است؛ به این معنا که تمامی روسای سازمان بورس باید همین موارد را مبنا قرار دهند. در واقع اینها مواردی است که پیش از این طرح و تکرار شده است.» این تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که رییس سازمان بورس باید برنامه‌های کاربردی‌تری را مطرح و اقداماتی در جهت حرفه‌ای‌تر کردن بازار سرمایه صورت می‌داد و به بحث تزریق نگاه میان‌مدت و بلندمدت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌پرداخت.» حقانی‌نسب عنوان می‌کند: «نکته مهم دیگر تلاش برای حفظ استقلال بازار سرمایه و جلوگیری از مداخله دولت در بازار است. همچنین باید راهکاری اندیشیده شود تا اثر بازارهای موازی مانند بازار پول در مولفه‌های اصلی بازار سرمایه کاهش یابد. اما این موارد به طور مشخص در راهبردهای اعلامی دیده نمی‌شود.»

لزوم افزایش حرفه‌ای‌گری در بازار

این تحلیلگر بازار سرمایه می‌افزاید: «هر چند سوابق اجرایی ایشان حاکی از تجربه در بازار است اما نکته اساسی این است که ما برای اینکه بتوانیم هم به اهداف توسعه بازار سرمایه، نظارت هوشمند و  فرهنگ‌سازی دست یابیم باید روی سه مقوله مشخص کار کنیم. بازار سرمایه ما در حال حاضر در غیرحرفه‌ای‌ترین شرایط ممکن به سر می‌برد؛ بخش عمده دارایی‌های در گردش در بستر بازار سرمایه تحت مدیریت غیرحرفه‌ای قرار دارد و عملا سطح تحلیل در بازار سرمایه به شدت پایین است. همین امر موجب هیجان در بازار می‌شود.» حقانی نسب اضافه می‌کند: «قوانین و مقرراتی در بازار سرمایه جاری است که عملا غیرحرفه‌ای شدن بازار را به دنبال داشته و دید کوتاه‌مدت را به بازار تزریق کرده است. باید این قوانین اصلاح شوند تا بازار به سمت حرفه‌ای‌شدن حرکت کند و بتوانیم از ایجاد هیجانات و نوسانات غیرعادی در بازار جلوگیری کنیم.» او ادامه می‌دهد: «متاسفانه اغلب ابزارها و نهادهای تعریف شده در بازار سرمایه ما کوتاه‌مدت نگری را در بازار سرمایه دامن می‌زنند. نگاه کوتاه‌مدت در بازار سرمایه عملا از تشکیل سرمایه برای تامین مالی جلوگیری می‌کند و نوسانات غیرمنطقی را دامن می‌زند. در بازاری که باید حرفه‌ای و بلندمدت باشد چرا باید این نگاه گسترش داده شود؟ در برنامه‌ها هم به این قضایا توجهی نمی‌شود و ابزارها و نهادهای مالی که تلاش می‌کنند نگاه میان‌مدت و بلندمدت را توسعه دهند، در حاشیه قرار می‌گیرند.» حقانی‌نسب تصریح می‌کند: «مقرراتی مثل دامنه نوسان و حجم مبنا هم به غیرحرفه‌ای‌شدن بازار سرمایه دامن می‌زند و هم نگاه کوتاه مدت را به بازار تزریق می‌کند.»

مغفول ماندن ریسک‌های اصلی بازار

حقانی‌نسب اظهار می‌کند: «در بازار سرمایه ما ریشه بسیاری از مشکلات به مداخله دولت‌ها و بازارهای دیگر به ویژه بازار پول در بازار سرمایه از طریق ابزارهایی نظیر نرخ بهره باز می‌گردد که یا بازار سرمایه را مورد تهدید قرار داده یا در راستای خارج‌کردن بازار سرمایه از اولویت و کوچک نگه‌داشتن آن بوده است. اما متاسفانه در این برنامه‌ها اشاره‌ای به این مشکلات نشده است.» این کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد: «این مداخله‌ها همواره در قالب قیمت‌گذاری دستوری، عدم‌شفافیت، دستکاری در نرخ بهره بین‌بانکی، نرخ بهره موثر در بازار بدهی و مواردی از این دست صورت می‌گیرد و ریسک‌های مختلفی را به بازار سرمایه تحمیل می‌کند.» او می‌افزاید: «باید شرایطی ایجاد شود که عملا در جهت صیانت از منافع سرمایه‌گذاران و سهامداران اقداماتی صورت گیرد و اجازه داده نشود که مداخلاتی صورت گیرد که این منافع را در کوتاه‌مدت و بلندمدت تهدید کند.» این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید می‌کند: «به نظر من اگر رییس سازمان بورس از این جنبه‌ها به بازار سرمایه نگاه می‌کردند، بهتر بود و سه محور اصلی را کاربردی‌تر می‌کرد. در این صورت می‌توانستیم بازار سرمایه قوی‌تری داشته باشیم و در پی آن اقتصاد مردمی نیز شکوفا می‌شد.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 222485
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا