توپ مذاکرات در زمین ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:   ندپرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری برای چندمین بار طی روزهای گذشته تاکید کرد: «ما بارها و بارها اعلام کرده‌ایم که آماده پیشروی در مسیر احتمالی بازگشت به پایبندی مشترک به برجام هستیم و عزم لازم را داریم.» از طرفی سخنگوی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی نیز روز پنجشنبه در گفت‌وگو با صدای آمریکا بر طولانی نشدن زمان مذاکرات تاکید کرد و گفت: «فرصت دادن به دیپلماسی امری مهم است اما گذر زمان به نفع کسی نیست. بنابراین باید از تاخیرهای بی‌مورد جلوگیری شود و در اسرع وقت و با انعطاف‌پذیری لازم به مذاکرات برگردیم.»


نارضایتی‌ها از ارجاع مذاکرات به دولت آینده

اعلام از سرگیری مذاکرات برجام در دولت جدید ایران از سوی مقامات ارشد کشورمان، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را بر آن داشت که توپ را به زمین ایران بیندازند و برای چندمین‌بار برای از سرگیری مذاکرات وین اعلام آمادگی کرده تا فضا را به نفع خود آماده کنند و به افکار عمومی بقبولانند این تهران است که در انجام دور جدید مذاکرات تعلل می‌کند.

البته علاوه بر غربی‌ها، مقامات ارشد اجرایی کشورمان هم نسبت به تاخیر در روند مذاکرات برجامی و ارجاع آن به دولت آینده اظهار نارضایتی کرده‌اند. حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان که تا پیش از این بارها رفع تحریم را در آینده نزدیک و قبل از اتمام دولت دوازدهم به مردم وعده داده و مدعی شده بود که «بخش‌های اصلی تحریم‌ها برداشته شده و ایران تنها منتظر توافق کامل برای لغو عملی آنها است.» روز چهارشنبه ۲۳ تیر در نشست هیات دولت گفت: «امروز سفره آماده است؛ فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند اما امیدوارم دولت سیزدهم بتواند کار را تمام کند؛ بسیار متاسفیم که شش ماه فرصت از دست رفت.» روحانی در عین حال مدعی شد که اگر در آذر ماه اصل ۶۰ قانون اساسی رعایت می‌شد، همه تحریم‌ها در اسفند ماه لغو می‌شد. رییس‌جمهوری همچنین روز پنجشنبه ۳۱ تیر در جلسه هیات دولت، برای چندمین‌بار مجلس را «مانع اصلی لغو تحریم‌ها و به ثمر نشستن مذاکرات وین» معرفی کرد. او علت شکست مذاکرات اتمی وین و عدم لغو تحریم‌ها را قانون «اقدام راهبردی» مجلس دانست و گفت: «اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود، تحریم‌ها را پیش از فروردین برداشته بودیم.»

رد ادعای ربیعی مبنی بر نپذیرفتن «تفاهم اولیه در مذاکرات» از سوی شورای عالی امنیت ملی

علاوه بر روحانی، علی ربیعی سخنگوی دولت نیز پیش از این شورای عالی امنیت ملی را در این باره مقصر دانسته بود. ربیعی سه‌شنبه ۲۹ تیر، در نشست خبری آنلاین درباره دلایل امضانشدن تفاهم بر سر بازگشت به برجام تصریح کرد: «شورای عالی امنیت ملی تفاهم اولیه در مذاکرات وین با قدرت‌های جهانی برای رفع تحریم‌ها را رد کرد.» سخنگوی دولت، در این باره توضیح داد: «کمیته‌ شکل گرفته در شورای عالی امنیت ملی مسوولیت تطبیق متن تفاهم شده با قانون مجلس مصوب آذر ۱۳۹۹، این تفاهم را ناسازگار با آن تشخیص داد.»

اما کمی پس از انتشار این خبر، کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اظهارات ربیعی در مورد «رد تفاهم اولیه رفع تحریم‌ها» را تکذیب کرد. خسروی گفت: «برخلاف آنچه اظهار شده، هیات مذکور اساسا به موارد عدیده مهمی پرداخته که مذاکرات وین به دلیل مواضع قلدرمآبانه طرف آمریکایی و بعضا طرف‌های اروپایی در مورد آنها به نتیجه نرسیده و از توافق دور بوده است.»

طبق قانون موسوم به «اقدام راهبردی» مصوب مجلس در آذر گذشته باید همه تحریم‌های آمریکا یکجا و همزمان و به طور راستی‌آزمایی شده برچیده شوند و همزمان درصد غنی‌سازی اورانیوم ایران به حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد. اما حالا که شش دور از مذاکرات برجامی بدون نتیجه به اتمام رسیده و جهان منتظر دور هفتم مذاکرات است، دولت ایران مشغول انتقال قدرت است و ۱۲ مرداد رییسی سکان اجرایی کشور را به دست می‌گیرد. اما آمریکایی‌ها سعی دارند از این فرصت ایجاد شده به نفع خود بهره ببرند؛ یعنی قصد دارند در اولین قدم با فشار بر دولت جدید آنها را مجبور به اعلام موضع نسبت به مذاکرات و حتی امتیاز‌گیری کند. بنابراین باید منتظر بود و دید دولت دست به عصای اصولگرای منتقد برجام، چه موضعی درقبال ادامه مذاکرات خواهد گرفت و مذاکراتی که یک روز پس از اعلام نتیجه انتخابات متوقف شده است چه زمانی از سر گرفته می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسیصنعت و معدن
شناسه : 204692
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا