تولیدکنندگانی که به دلال تبدیل شده‌اند

به گزارش جهان صنعت نیوز: صنایع پتروشیمی روزهای پرکاری را می‌گذراند. این صنعت به صورت خودجوش خطوط تولید خود را به مواد ضد عفونی کننده و آب ژاول اختصاص داده است .این در حالی است که تامین مواد اولیه پت برای تولید صنایع پایین دستی با مشکل روبرو شده است و تولید کننده‌های لاستیک از کمبود مواد اولیه گلایه دارند.

در حالی که مواد اولیه نیاز داخل تامین نمی‌شود صادرات ادامه دارد وتولید کننده‌های صنایع پایین دستی از نبود مواد اولیه در بازار خبر می‌دهند در این رابطه مرضیه طهماسبی رئیس دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی به جهان صنعت نیوز می‌گوید: عرضه محصولات پتروشیمی در بازار کالا مطابق با تعهدات پتروشیمی انجام می‌شود و شکافی که در حال حاضر در عرضه محصولات پتروشیمی و کمبود مواد اولیه در بازار ایجاد شده از وجود دلالانی است که دست از تولید کشیدند و به دلالی رو آوردند.

طهماسبی در خصوص صادرات صورت گرفته  تصریح می‌کند: صادرات محصولات پتروشیمی فقط توسط تولید کننده‌ها باید انجام بگیرد ولی عده‌ای که تولید کننده نیستند با خرید محصولات پت  و اختفا بعد از مدتی آن را صادر می‌کنند و بازار را دچار کمبود و التهاب می‌کنند.

وی کمبود مواد اولیه در بازار را ناشی از حضور دلالان دانست و افزود: تمام پتروشیمی‌ها موظف به کف عرضه هستند و اگردر اجرای این روند کم فروشی داشته باشند باید به سازمان تعزیرات جوابگو باشند. مشکل کمبود مواد ادولیه در نابسامانی تقاضا است .

وی با اشاره به عدم ثبات در بازار تقاضا افزود: در مورد تقاضای محصولات پتروشیمی هنوز آماری در دست نیست. زمانی که عرضه کالا در بازار بورس زیاد است و نرخ ارز پایین، خریدی صورت نمی‌گیرد و زمانی که نرخ ارز بالاست  تقاضا هم افزایش می‌یابد.

طهماسبی با تاکید بر عدم فیلترهای نظارتی وزارت صمت بر نحوه و چگونگی صادرات محصولات پت افزود: چگونه صادراتی که باید فقط و فقط توسط تولید کننده‌ها انجام شود توسط افرادی انجام می‌شود که به صورت انبوه محصولات را خریداری و صادرات می‌کنند .

وی در ادامه افزود: هنوز نمی توانیم آمار بدهبم که چه میزان مصرف pvc در کشور داریم.این برآورد براساس متوسط خریدی که در فصل گذشته انجام شده به علاوه ۳۰ درصد عرضه در بازار کالا صورت می‌گیرد. میزان خرید غیر قابل پیش بینی است به گونه‌ای که در نسبت به سال گذشته خرید کالا در بازار بورس مثبت ارزیابی می‌شود .

طهماسبی با تاکید بر نظارت وزارت سمت بر تقاضا معتقد است : مشکل کمبود مواد اولیه در بازار بورس را وزارت صمت باید مدیریت کند چرا که پتروشیمی‌ها کالای خود را عرضه می‌کنند و تولید کننده‌های واقعی سهمی از بازار ندارند و دلالان سوار بر موج تفاوت نرخ ارز محصولات را می‌خرند و در انبارها نگه می‌دارند و حتی صادرات می‌‌کنند.

وی با ارایه راهکار برای رفع این مشکل افزود: باید تدابیری اندیشیده شود تا فقط تولید کننده واقعی بتواند در بورس خرید کند. در حال حاضر محصولات  پتروشیمی به صفر رسیده و هرچه تولید داشته عرضه کرده و در حال حاضر تا خرداد سال آینده تولیدات خود را پیش فروش است.

گفتنی است زنجیره تامین مواد اولیه مربوط به کنترل کرونا در بخش ضد عفونی کننده‌ها، ظروف بسته بندی و پارچه‌هایی که در تهیه لباس‌های استریل و ماسک مورد استفاده است، بر عهده صنعت پتروشیمی است. همچنین محصول پت نیز توسط شرکت‌های پتروشیمی برای تولید ظروف یکبار مصرف و بسته بندی محصولات بهداشتی که اکنون تقاضای آن به شدت افزایش یافته، تولید می‌شود.

در حال حاضر مواد مورد نیاز در تامین اقلام مصرفی کرونا در حد نیاز بازار و حتی فراتر از نیاز بازار عرضه می‌شود حتی اگر ظرفیت تولید به بیش از نیاز بازار برسد و بحران نیز به پایان برسد، این امکان وجود دارد که با توجه به تحولات منطقه به سایر کشورهای منطقه نیز صادر شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 95287
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا