توزیع کودهای یارانه ای با اولویت گندم کاران

به گزارش جهان صنعت نیوز: عطاالله هاشمی اظهار کرد: به دلیل افزایش قیمت کود فسفاته در بازار آزاد و به دلیل اینکه ممکن است کود به موقع به دست کشاورز نرسد، مقرر شده که این کودها به صورت یارانه ای در اختیار کشاورزان با اولویت گندم کاران قرار داده شود. براین اساس،  اعضای بنیاد ملی گندم کاران در سراسر کشور به عنوان بازوهای نظارتی و کمکی سازمان های جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در خرید، توزیع و فروش کودها خواهند بود.


وی  ادامه داد: هدف از توزیع کودهای یارانه ای دسترسی کشاورزان به کود در زمان کشت و جلوگیری از ورود کود به بازار سیاه است.

رییس بنیاد ملی گندمکاران اضافه کرد: یارانه کودهای کشاورزی قطع شده و این موضوع مشکلات بسیاری برای کشاورزان ایجاد کرده است. منظور از توزیع کود یارانه ای یعنی کودهای جایگزین و مشابهی که کشاورزان می توانند با قیمت ارزان تر به آن دسترسی داشته باشند. برای مثال هر کیسه ۵۰ کیلویی کود فسفاته در بازار آزاد ۵۲۸ هزارتومان است و طبیعتا خرید آن نیازمند نقدینگی بسیار است و از قدرت خرید کشاورز  نیز خارج است. به همین دلیل برخی از کارخانه جات مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی ترکیباتی شبیه کود فسفاته تولید و با قیمت ارزان تر در اختیار کشاورزان قرار می دهند و به این ترتیب نیاز خاک به فسفات نیز برطرف می شود.

وی یادآور شد: کود اوره تولید داخلی است و کارخانه های پتروشیمی به تولید آن مبادرت می کنند.  اگر این کود خارج از بورس برای کشاورزان به مقدار کافی عرضه شود و نظر به صادرات هم نباشد، برای کشاورزان با قیمت مناسب قابل دسترس خواهد بود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 146698
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا