توزیع سالیانه ۱۰.۵ میلیون تن آرد در کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قدرت حیدری با بیان اینکه ۸۵ درصد از مسوولیت و وظیفه شرکت بازرگانی دولتی ایران در حوزه تامین گندم ، آرد و نان است، خاطرنشان کرد: این شرکت سالیانه مکلف به تامین نان مردم است که تمام فرآیند مرتبط با آرد و نان را بر عهده دارد.

وی افزود: شرکت بازرگانی دولتی ایران در چارچوب ایفای وظیفه و مسوولیت خود سالیانه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن آرد برای تامین نیاز کشور توزیع می کند.

حیدری خاطرنشان کرد: براساس اقدام های خوبی که در سالیان گذشته در حوزه گندم انجام شده، در حوزه تولید گندم به خودکفایی رسیده ایم و نان مردم از محل گندم داخلی تامین شد.

معاون برنامه ریزی شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید کرد:تولیدات کشاورزی دستخوش بارندگی ها بوده و از سوی دیگر باتوجه به شرایط اقتصادی فعلی و افزایش هزینه تمام شده تولید، کشاورزی در کشور سخت شده و بیشتر کشاورزان به سمت تولید کالاهایی می روند که درآمد بیشتری عایدشان شود.

حیدری ابراز امیدواری کرد: سال آینده حدود ۹۰ درصد نیاز کشور از محل تولید داخل تامین شود و در سال زراعی جاری هم هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد و برنامه ریزی برای سال ۱۴۰۰ این است که حدود ۱۰ میلیون تن گندم از منابع داخلی خریداری و به منظور حفظ ذخایر استراتژیک اقدام به واردات گندم هم خواهد شد.

به گفته وی، بیش از ۲۶۴ هزار تن انواع دانه روغنی امسال خریداری شده که بخش بیشتر آن دانه کلزا است.

سال‌های گذشته به دلیل خودکفایی در تولید گندم و خرید از کشاورزان داخلی، ورود این محصول به کشور ممنوع بوده و به غیر از تکمیل ذخایر کشور در برخی مواقع توسط شرکت بازرگانی دولتی، مجوزی برای واردات گندم به بخش خصوصی نداد.

تولید گندم سال ۹۸ به ۱۴ میلیون تن و خرید تضمینی آن به بیش از هشت میلیون تن رسید که نشان می‌دهد دولت در سایه تحریم‌ها، برای خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک، عملکرد مطلوبی داشته و توانسته با ایجاد درآمدزایی و انگیزه برای تولیدکنندگان، تولید بالا و مستمر این محصول را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

آمار سال ۸۸ گویای آن است که ایران با سرانه مصرف ۱۹۴ کیلوگرم به عنوان هفتمین مصرف‌کننده بزرگ گندم در سطح جهان شناخته شد و در سال ۹۳، سرانه مصرف هر ایرانی به حدود ۱۶۷.۶ کیلوگرم کاهش یافت.

 سرانه مصرف این محصول در جهان در همان زمان میانگین ۶۷.۱ کیلوگرم برآورد شده و این اعداد نشان می دهد که دولت در بهبود کیفیت نان و اصلاح الگوی مصرف نیز موفق شده و میزان مصرف را کاهش داد.

 ادامه تحریم‌ها علیه ایران، دولت را برای خودکفایی در تولید محصول استراتژیک گندم و وابستگی نداشتن به کشورهای بیگانه، موفق ساخته و در این مسیر برای رضایت تولیدکنندگان تلاش می کند تا با ایجاد درآمدزایی و انگیزه، تولید بالا و مستمر این محصول استراتژیک را ادامه دهند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 168230
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا