تورم کانادا زیر ۲ درصد باقی ماند

جهان صنعت نیوز: متوسط نرخ تورم کانادا در ۱۲ ماه منتهی به اکتبر بدون تغییر نسبت به ماه قبل در سطح ۱.۹ درصد باقی ماند. بر مبنای ماهانه نرخ تورم ماه اکتبر ۰.۳ درصد بوده است که ۰.۷ درصد بیشتر از تورم ثبت شده ماه قبل این کشور بوده است.

داگ پورتر، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه ” بی ام او کپیتال مارکتس” گفت: گزارش جدید تورمی چیزی بود که انظتارش را دشاتیم و نشان داد که نرخ تورم در کانادا بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر در محدوده هدف‌گذاری شده باقی مانده است.

بانک مرکزی کانادا بر خلاف همتای آمریکایی خود تاکنون توانسته است نرخ تورم را در محدوده دو درصدی باقی نگه دارد و این مساله به ثبات نرخ بهره نیز کمک کرده است. این بانک پیش‌تر اعلام کرده بود با توجه به ثبات نسبی شاخص‌های کلان اقتصادی در مقطع فعلی برنامه ای برای کاهش بیشتر نرخ بهره ندارد.

به گفته مرکز آمار کانادا در ماه اکتبر روند کاهشی نرخ بنزین ادامه داشته است و پس از کاهش ۱۰ درصدی در ماه سپتامبر، در ماه اکتبر نیز کاهش ۶.۷ درصدی در مقایسه با سال قبل به ثبت رسیده است. از طرف دیگر اما قیمت میوه ۷.۹ درصد افزایش داشته است تا این بخش در کنار بخش سبزیجات با افزایش ۷.۵ درصدی، مهم ترین اقلام افزایشی سبد تورمی کانادا بوده باشند.

در مقایسه با ماه قبل، تورم ۱۲ ماه منتهی به اکتبر در بسیاری از بخش‌ها نسبتا بدون تغییر باقی مانده است: تورم کالاها ۱.۳ درصد و تورم کالاهای با دوام در سطح ۱.۶درصدی باقی مانده است. تورم گاز اما از ۵.۸ درصد ماه قبل به ۳.۳ درصد در ماه جاری کاهش یافته است.

هسته تورمی که تغییرات قیمتی اقلام خوراکی و انرژی را  به دلیل نوسانات بالای ان ها در نظر نمی‌گیرد تا پایان اکتبر به ۱.۹ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل خود تغییری نداشته است. متوسط نرخ تورم کانادا در بازه زمانی ۱۹۱۵ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۱۳ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به تورم ۲۱.۶ درصدی ژوئن ۱۹۲۰ و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به نرخ منفی ۱۷.۸ درصدی ژوئن ۱۹۲۱ بوده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 65266
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا