توان لازم در صنعت قطعه‌سازی برای تحقق جهش تولید وجود دارد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  هیأت مدیره‌های انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودروی کشور با صدور اطلاعیه‌ای به قطعه سازان اعلام کردند: با توجه به ارسال درخواست کتبی تعداد کثیری از شرکت‌های قطعه‌ساز به استانداران، خودروسازان و انجمن‌ها مبنی بر تأخیر در شروع فعالیت شرکت‌های قطعه‌ساز، در هفته منتهی به ۲۲ فروردین‌ماه به منظور فرصت پیاده‌سازی پروتکل‌های بهداشتی در خطوط تولیدی قطعه‌سازان در نظر گرفته شده است.

در این زمینه، “آرش محبی نژاد” دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌  با اشاره به این موضوع، اظهار داشت: ظرفیت ها، زیرساخت ها و سخت افزارهای مورد نیاز برای تحقق برنامه های خودروسازان در این صنعت فراهم است، اما باید به برخی موانع این مسیر اشاره کرد که مهمترین آنها ویروس نحس ناشناخته کرونا و تداوم تحریم‌هاست.

محبی نژاد خاطرنشان کرد: تعطیلی موقت یک هفته‌ای درخواست شده، فرصتی برای قطعه‌سازان به منظور رعایت دستورالعمل های بهداشتی است تا آثار منفی کرونا در این واحدها به حداقل برسد.

وی گفت: تامین نقدینگی این صنعت که در ظاهر هیچ برنامه‌ای برای آن وجود ندارد و همچنین قیمت‌گذاری دستوری که سال‌هاست به صنعت خودرو زیان وارد کرده، دیگر موانع مهم محقق شدن جهش تولید هستند که باید برطرف شوند.

این مقام صنفی با اشاره به کلام رهبر معظم انقلاب در نقش موثر صنایع پیشران در تحقق جهش تولید، خاطر نشان کرد: صنعت خودرو یکی از این صنایع پیشران و در حقیقت لوکوموتیوی است که ۶۴ صنعت دیگر وابسته به آن هستند و بر این اساس یک برنامه ویژه و خاص برای تحریک اقتصادی و تجهیز تولید نیاز دارد.

وی تاکید کرد: استراتژی اصلی در صنایع خودرو و قطعه سازی باید اصلاح شیوه قیمت گذاری ها و کاهش تصدی گری ها و دخالت های منفی باشد.

محبی نژاد در پایان از پرداخت نشدن مابقی مطالبات قطعه‌سازان از مجموع پنج هزار میلیارد تومان وعده داده شده در سال گذشته انتقاد کرد.

در ماه‌های گذشته هیات دولت تزریق نقدینگی ۱۰ هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو را مصوب کرد. پس از آن در جلسه‌ای در کمیسیون صنایع مجلس که در آن وزیر صنعت، نمایندگان بانک‌مرکزی، وزیر اقتصاد و نمایندگان بانک‌های عامل حضور داشتند اعطای نیمی از این مبلغ یعنی پنج هزار میلیارد تومان به هر خودروساز برای تزریق به زنجیره تامین آن صورت‌جلسه شد.

اما تا پایان سال ۹۸ ایران خودرو دو هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان و سایپا یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از این تسهیلات را توانستند جذب و بین زنجیره تامین توزیع کنند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 98026
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا