توافق آمریکا و طالبان بر سر برنامه خروج نیروهای آمریکایی

جهان صنعت نیوز:  شبکه خبری “طلوع” افغانستان روز یکشنبه به نقل از مقامات آگاه که نامی ازآنها اعلام نکرد ، گزارش داد، دور نهم مذاکرات صلح آمریکا و طالبان شنبه پایان یافت و طرفین بر سر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان طی چارچوب زمانی ۱۵ تا ۲۰ ماهه و نیز ضمانت طالبان برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم به توافق رسیدند.

بر اساس این گزارش ، دو طرف طی چند روز آینده توافقنامه صلح امضا می کنند که بر اساس آن، تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان از ۱۴ هزار به ۵ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

“اشرف غنی”، رئیس جمهوری افغانستان، اخیرا در گفت وگو با طلوع اعلام کرد، نیروهای مستقر در پنج پایگاه کوچک آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد و خروج آنها تاثیری بر زندگی افغان ها ندارد.

غنی با اشاره به توافقنامه صلح احتمالی که انتظار می رود طی روزهای آینده بین آمریکا و طالبان امضا شود، خاطر نشان کرد، توافق بین یک دولت و یک گروه، مبنای قانونی ندارد.

“عبدالسلام ضعیف” که در اواخر دهه ۱۹۹۰ و حاکمیت طالبان بر افغانستان، سفیر این گروه در پاکستان بود، شنبه از نهایی شدن توافقنامه بین آمریکا و طالبان طی چند روز آینده خبر داده بود.

به گفته ضعیف، “ملا عبدالغنی برادر”، معاون رهبر گروه طالبان، توافقنامه صلح با آمریکا را امضا می کند و پس از امضای این توافقنامه بین آمریکا و طالبان، مذاکرات بین افغانی شروع خواهد شد.

در حالی که برخی مقامات آگاه از مذاکرات شنبه در گفت وگو با شبکه الجزیره از توافق نمایندگان آمریکا و طالبان در دور نهم مذاکرات دوحه بر سر دوره انتقالی و تشکیل دولت موقت افغانستان خبر دادند، “سهیل شاهین”، سخنگوی طالبان، توافق با آمریکا بر سر تشکیل حکومت موقت را رد کرد.

نمایندگان آمریکا و طالبان با هدف امضای توافقنامه صلح و پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله در افغانستان، از اکتبر ۲۰۱۸ مذاکرات را در دوحه قطر آغاز کردند. دور نهم این مذاکرات پنجشنبه در دوحه آغاز شد و شنبه پایان یافت.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در مبارزه با القاعده، اعلام آتش‌ بس و آغاز مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان، چهار محور اصلی توافقنامه صلح آمریکا و طالبان اعلام شده است.

سیاسی
شناسه : 43645
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا