بیکاری ۱۷ هزار نفری در انتظار زغالسنگی‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با این حال معدنکاری زغال سنگ در فهرست مشاغل آسیب پذیر از کرونا قرار نگرفته و انجمن زغال سنگ در دو نامه مجزا به داریوش اسماعیلی معاون معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت و خداد غریب پور رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی خواستار ارائه تسهیلات تامین اجتماعی، مالیاتی و بانکی به این بخش شده است.

سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت و گو با جهان صنعت نیوز در توضیح بیشتر در این باره گفت: معادن زغال سنگ معادن کارگربری هستند و شمار نیروی انسانی در آنها بالاست. همچنین کارگران معادن زغال سنگ در تونل های دربسته کار می کنند و ریه های آنها چون سال ها زیر زمین کار کرده اند، در برابر ویروسی همچون کرونا آسیب پذیرتر است. در نتیجه استانداردهای بهداشتی باید با قوت بیشتری در میان آنها برقرار شود. استانداردهایی که رعایت آنها هزینه تمام شده کار را بالا می برد.

وی افزود: در هیچ یک از معادن غیرزغال سنگی کارگران موظف نیستند پس از پایان کار دوش بگیرند اما کارگران معادن زغال سنگ چون در طول کار در تونل سیاه و کثیف می شوند، دوش الزامی است. در حالی که محیط کار و نظافت کارگران به ویژه دوش ها براساس شرایط عادی بنا و تجهیز شده است نه شرایطی مانند شیوع یک ویروس با سرعت انتشار کرونا. مجموعه این شرایط دغدغه هایی را به وجود آورد که به تنظیم نامه به آقایان اسماعیلی و غریب پور منجر شد تا معادن زغال سنگ هم در کنار دیگر مشاغل آسیب پذیر از تسهیلاتی مرتبط با تامین اجتماعی، مالیاتی و بانکی برخوردار شوند.

صمدی در ادامه اظهار کرد: این کمک از آنجا اهمیت ویژه دارد که کمتر از ۵درصد معادن زغال سنگ کشور را بخش دولتی استخراج می کند و بیشتر بار بر دوش بخش خصوصی است و اگر این کمک انجام نشود شماری از معادن ناچار به توقف کار هستند. این توقف به معنای بیکاری شماری از کارگران در بخشی است که در حال حاضر  ۱۷هزار کارگر را به خود مشغول کرده است.  

و افزود: کشور سالانه ۲.۵ میلیون تن زغال سنگ مصرف می کند و کاهش تولید می تواند صنایع مصرف کننده را در کوتاه مدت با کمبود مواد اولیه رو به رو کند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 99062
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا