تهدیدات اسراییل و پاسخ‌های ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نیویورک تایمز بعد از این ماجرا در گزارشی مدعی شد این، آخرین مورد از سری برخوردهای دریایی در آنچه «جنگ سایه ایران و اسراییل» توصیف شده و اولین موردی که به زعم نویسندگان گزارش «کشته شدن غیرنظامیان را در پی داشته» بوده است.


بیش از یک هفته از این ماجرا گذشته و تهدیدات اسراییلی‌ها علیه ایران همچنان ادامه دارد. وزیر خارجه اسراییل، یائیر لاپید، در توئیتر نوشت که با همتای انگلیسی خود، دومینیک راب، در مورد آنچه «لزوم واکنش شدید در قبال حمله به کشتی که در آن یک شهروند انگلیسی کشته شده» خواند، صحبت کرده است.

اتهام‌زنی به ایران درحالی صورت گرفت که شبکه تلویزیونی العالم، حمله به این کشتی را تلافی‌جویانه توصیف کرد و نوشت: «منابع مطلع مقاومت در منطقه اعلام کردند که حمله صورت گرفته به کشتی اسراییلی در شمال دریای عمان، در پاسخ به حمله اخیر رژیم صهیونسیتی به فرودگاه «ضبعه» در منطقه قصیر سوریه صورت گرفت که به شهادت دو نفر از عناصر مقاومت منجر شده بود.»

نفتالی بنت اما در جلسه یکشنبه کابینه که در توئیتر نخست‌وزیر اسراییل نیز بازتاب داده شد، ایران را به «شانه خالی کردن» از مسوولیت این حمله متهم کرد و بدون ارائه هیچ استدلالی مدعی شد که «من با اطمینان مطلق می‌گویم که ایران حمله به کشتی را انجام داده است.»

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز درباره اینکه ایران با استفاده از «پهپادهای مسلح» این حمله را انجام داده است، ابراز اطمینان کرد و در بیانیه‌ای گفت: «هیچ توجیهی برای این حمله که از الگوی سایر حملات و رفتارهای مخاصمه‌جویانه [ادعایی] پیروی می‌کند، وجود ندارد.»

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا نیز در بیانیه‌ای مدعی شد: «به احتمال زیاد ایران با یک یا چند هواپیمای بدون سرنشین به این نفتکش در آب‌های بین‌المللی حمله کرده است.»

اسراییلی‌ها، متحدان و رسانه‌های حامی‌شان همچنان پیکان خود را به سوی ایران گرفته و دست از فشار و تهدید برنمی‌دارند. موضوع را به مذاکرات هسته‌ای ایران و غربی‌ها و مخالفت‌های اسراییل با به نتیجه رسیدن آن گره زده و ایران را مسوول حمله اخیر به کشتی اسراییلی می‌دانند. آنقدر که سعید خطیب‌زاده در واکنش به آن می‌نویسد: «رژیم اسراییل در مورد تازه‌ای از نقض فاحش قوانین بین‌المللی، حالا بی‌شرمانه ایران را به اقدام نظامی تهدید می‌کند. این رفتار شرارت‌بار از حمایت کور غرب نشأت می‌گیرد. ما به روشنی اعلام می‌کنیم: هرگونه اقدام احمقانه علیه ایران، با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد. ما را نیازمایید.»

فقط این نیست و مقامات دیگری نیز در ایران پاسخ لازم را به تهدیدات اسراییل داده‌اند. مثلا سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه گفت: «دشمنانی که این روزها در مورد نظام مقدس جمهوری اسلامی با الفاظ تهدید‌آمیز صحبت می‌کنند، به ویژه رژیم غاصب صهیونیستی باید به این درک از واقعیت قدرت تهاجمی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران و سپاه برسند که در سیاست‌ها و راهبردهای دفاعی ما هیچ‌گونه عملی، از هیچ دشمنی، در هیچ نقطه‌ای با هیچ مقیاسی نیست که قابل تحمل باشد و ما را وادار به واکنش‌های سرسختانه و قاطعانه نکند.»

وی با تاکید بر اینکه قدرت دفاعی و تهاجمی ما برای واکنش‌های سخت به هر دشمنی کاملا آماده است، اظهار کرد: «ما برای هر سناریویی آمادگی داریم و همان‌گونه که امروز بخشی از این آمادگی‌ها در کرانه‌های خلیج نیلگون همیشه فارس مشاهده شد؛ این آمادگی‌ها در عرصه‌های مختلف قدرت دفاعی ما وجود دارد.»

فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه اگر ناامنی وجود دارد، ریشه در سیاست‌های تجاوزکارانه دشمنان ما دارد گفت: «دشمنان ما باید بدانند فصل این مساله گذشته که بتوانند در نقطه‌ای منافع یا نیروهای ما را تهدید کنند اما با عکس‌العملی مواجه نشوند.»

سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه پیام ما نه یک پیام دیپلماتیک بلکه پیامی میدانی است و ما در میدان صحبت می‌کنیم،گفت: «کسانی که با ادبیات تهدید‌آمیز علیه ما صحبت می‌کنند- از جمله نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سایر مقامات این رژیم- متوجه پیامدهای خطرناک حرف‌هایی که می‌زنند باشند و در محاسبات‌شان دقت لازم را به عمل آورند.»

دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز همین دیروز تاکید کرد که «در تمام مرزهای آبی خلیج‌فارس و تنگه هرمز امنیت کامل برقرار است، حتی برای دفاع از امنیت منافع جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد و دوردست آمادگی لحظه‌ای داریم.»

وی افزود: «دشمن می‌داند تحرکاتش رصد می‌شود و به محض تخلف حتی سهوی، تذکر جدی می‌گیرد و سریعا باید مراعات کند، در غیر این صورت با برخورد قاطع و مقتدرانه مواجه می‌شود؛ این یک موضوع عادی است و به یک امر بدیهی تبدیل شده است.»

قابل توجه آنکه روزنامه اسراییلی «هاآرتص» نیز به دولت مستقر در تل آویو هشدار داده که در جریان جنگ دریایی با ایران با آتش بازی نکند و در آن طرف ضعیف‌تر است. این روزنامه در تحلیل خود در روز شنبه عنوان کرد که این چهارمین بار است که کشتی متعلق به اسراییل مورد حمله قرار می‌گیرد و این اسراییل است که این روند را شروع کرده است. وی افزود اسراییل با آتش بازی می‌کند زیرا نود درصد کالاهای اسراییل از مسیرهای دریایی عبور می‌کنند.

این وضعیت و افزایش تنش‌ها درحالی ایجاد شده که به باور تحلیگران تشدید درگیری میان اسراییل و ایران در آب‌های نزدیک کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ایمنی دریانوردی بین‌المللی و منطقه‌ای و نیز تجارت و حمل‌ونقل نفت را تهدید می‌کند و احتمالا زیان فراوانی که شاید به میلیاردها دلار برسد، به بار خواهد آورد. در همین راستاست که «دیپلماسی ایرانی» می‌نویسد: «ایران بر تنگه هرمز سیطره دارد که دریای عرب و خلیج‌فارس را به یکدیگر متصل می‌کند و حدود یک‌پنجم نفت جهان از آن عبور می‌کند. این مساله اسراییل را آزرده‌خاطر می‌کند. اسراییلی که همیشه تلاش می‌کند ایرانی‌ها را در تنگنا قرار دهد و آنها را از دور زدن تحریم‌های آمریکا باز دارد.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 207704
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا