تنگتر شدن دایره محدودیت‌های مالی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بازار ارز و طلا تحت تاثیر جو روانی قرار گرفتن ایران در لیست سیاه”گروه ویژه اقدام مالی” شاهد رشد بود.این رشد قیمت و ورود ارز به کانال ۱۵هزار و ۷۰۰ و بازگشت به کانال ۱۴هزارو ۷۰۰ تومانی خبر از نوسانات ناپایدار در این بازار را می‌دهد. در این راستا اولین تاثیرات نپذیرفتن این کنوانسیون از جانب ایران در بازار ارز و طلا با افزایش قیمت و در ادامه به تبع آن بر سفره مردم دیده خواهد شد.هرچند افزایش نرخ دلار به سود دولت خواهد بود و توان پرداخت های ریالی را افزایش می دهد اما نوسان و افزایش قیمت ارز و طلا باعث ایجاد بازار دو قطبی در حوزه سرمایه گذاری خواهد شد.گرانی نرخ ارز هم به گرانی کالاهای اساسی و موادغذایی می انجامد و این خبر خوبی در آستانه سال نو نیست.اما همه این اتفاقات تحت تاثیر نپذیرفتن اف ای تی اف از جانب ایران بوده و اگر ایران از لیست سیاه خارج شودمی توان باعث ایجاد ثبات در بازار شود.

در این رابطه اجرایی شدن پالرمو و سی‌اف‌تی هم به نتیجه نرسیده است. در آخرین بیانیه‌ای که FATF در ۱۸ اکتبر صادر کرده از کشورهای دیگر خواسته است که اقدامات کنترلی خودشان را نسبت به تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی مربوط به ایران تشدید کنند که البته در بیانیه قبلی هم به این موارد اشاره کرده بود.

عبداله لطفی کارشناس بازار سرمایه و اقتصاددان در این خصوص به جهان صنعت نیوز می گوید: بعضی از مخالفان پیوستن به کارگروه ویژه اقدام مالی ایران تصورشان از در لیست سیاه قرار گرفتن تصوری است که از دوره های پیش در سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ در ذهن دارند که می توانند از ابزارهای مختلف برای عبور از بحران استفاده کنند در آن زمان کارشناسان طی ارسال نامه ای به رئیس جمهور و جمع کردن امضا پیشنهادات خود را ارایه کردن که یکی از آن  ها افزایش مالیات بر سفته بودکه البته اجرای این سیاستهای مقطعی در همه موارد کارگشا نییست و نمی توان با این راهکارها صادرات و واردات داشت.

واقعیت این است که میزان انطباق کشورها با FATF در سال ۲۰۱۹ اصلا قابل مقایسه با آن سالها نیست. در تحریم‌ها دوره های پیش می‌توانستیم با چین، امارات، ترکیه و چند کشور دیگر مراوده داشته باشیم اما حالا و در این شرایط چارچوب FATF بسیار محدودتر است و ارتباط با جهان قطع خواهد شد و قطعا کشوردر مدت کمی با مشکلات زیادی رو به رو می‌شود.   

 وی درادامه با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی و خودداری بانک‌ها از همکاری با ایران افزود:درآمدهای دولت روبه کاهش است و راههای صادرات هم بسته شده است مرواردت بانکی هم تحت تاثیر قرار گرفتن در لیست سیاه محدود و محدودتر می‌شود و بانک‌ها برخوردها سختگیرانه‌تری در معاملات با ایران دارند. در حال حاضر هر پولی که از منابع مالی ایران در بانک کونلون به خرید کالای مجاز یا عادی مثل مواد غدایی یا مواد اولیه صنایع در چین تخصیص داده می‌شود، ۷ مرحله ممیزی می‌شود.در تعاملات بانکی تا کنون چنین برخوردی با ایران نشده بود. این در حالی است که بانک کونلون چین در دوره گذشته تحریم ها تاسیس شد که به ایران خدمات دهد. دقت کنید بانکی که با پول خود ما به وجود آمده، حاضر نیست که مثل گذشته با ایران کار کند و ۷ مرحله ممیزی و بررسی برای تخصیص پول انجام می‌دهد.    

لطفی با اشاره به محرومیت‌های بانکی سایر کشورها نسبت به ایران ادامه داد: بعضی از بانک‌هایی که در سایر کشورها داریم، شعب بانکهای خود ما هستند یا سهامداران‌شان ایرانی هستند، احتمال دارد که تراکنش‌های محدود را هم نتوانند انجام دهند یا حتی تعطیل شوند. چرا که آن‌ها باید تابع قوانین کشور میزبان باشند.  

وی با تاکید بر برخوردهای قهری با شخصیتهایی که در مقام‌های پولی و مالی قرار دارند افزود:مقامات بانکی اگر به خارج ایران سفر کنند با برخوردهای غیرمتعارف مواجه می‌شوند و مورد اتهامات مالی و پولشویی قرار بگیرند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 90513
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا