ضرورت آزاد سازی واردات خودرو برای حذف بازار انحصاری

به گزارش جهان صنعت نیوز: یک عضو انجمن همگن قطعه‌سازی پیش‌بینی کرده در سال جدید با توجه به افزایش قیمت پارامترهایی همچون قیمت مواداولیه، نرخ ارز، حقوق و دستمزد کارگران قیمت خودروها از ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کند؛ در واقع در حالی زمزمه افزایش قیمت خودرو آن هم در شرایط کنونی و چالش های پسا کرونایی مطرح می شود که در سال گذشته نیز خودروسازان اگرچه رشد غیر منطقی قیمت ها را نتیجه فعالیت دلالان عنوان کردند اما بررسی عملکرد جاده مخصوصی ها در چند سال اخیر نشان می دهد فعالیت در سایه حمایت های دولتی زمینه هرگونه یکه تازی در بازار انحصاری را فراهم آورده است به گونه ایکه علی رغم عدم توجه به ضرورت ارتقای کیفیت و استانداردهای تعیین شده در سال جدیدی که شیوع کرونا اقتصاد را به چالش کشیده سیاست حرکت نرم برای رشد قیمت ها را کلید زده اند موضوعی که به اعتقاد کارشناسان تاز زمانی که امکان رقابت آزاد برای خودروسازان فراهم نشود نمی توان انتظار تغییر اساسی در این صنعت زیان ده را داشت .

امیرحسن کاکایی کارشناس حوزه خودرو و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه  علم و صنعت ایران در  این خصوص به جهان صنعت می گوید: تناقض اقتصادی در بازار خودرو صنعت خودرو را با چالش جدی  تولید رو به رو  می کند. در دو سال گذشته دولت اجازه افزایش قیمت خودرو را به خودروساز نداد و قیمت خودرو بر اساس قیمت مصوب بهمن ۹۷ اعلام شده بود اما این سیاست  که به قصد کنترل بازار خودرو اجرا شد نا موفق بود .

کاکایی در خصوص لزوم ارتقای کیفیت خودروهای پرتیراژ داخلی گفت:  تا بازار عرضه خودرو  آزاد نشود  و خودرو با  قیمت واقعی به دست مصرف کننده اصلی نرسد خودروساز این فرصت  و علاقه را برای ارتقا دادن محصولات پیدا نخواهد  کرد.سیاست گذاری های دولت در رسیدن به این هدف بسیار موثر است.همانطور که در سالهای ۹۲الی ۹۴  سیاستهای  دولت در خودرو سازی به گونه ای بود که تولید  و قیمت بالا رفت و مردم قدرت خرید نداشتند  ولی این رکود تورمی با عرضه خودرو به قیمت واقعی ادامه یافت.

این کارشناس خودرو معتقد است خودرو سازی زیان ده نمی تواند به کیفیت بیندیشد و می گوید: مجموع خودروسازان در سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان دادند و این موضوع بر میزان تولیدشان بی تاثیر نیست. چنانچه دولت در سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان کمک کرده و این موضوع  به افزایش قیمتهای قطعات خودرو تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به  تاثیر نرخ ارز و قیمت تمام شده خودرو اظهار کرد:اگر دولت  بتواند نرخ ارز را در کانال ۱۵ هزار تومان حفظ کند و قیمت مواد اولیه هم افزایش نداشته باشد باز شاهاد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم  بود .چنانچه قیمت مواد اولیه در پایان  سال ۹۸ رشد ۲۰ درصدی داشته است.قطعا تحریم ها بر افزایش قیمت خودرو تاثیر خود را خواهد گذاشت.

کاکایی می گوید: تا تعادل در بازار خودرو ایجاد نشودو خودروساز وضعیت اقتصادی مطلوبی پیدا نکند نمی توان به کیفیت بخشی ان امید داشت.تامین داخلی سازی قطعات هایتک خودرو می تواند خودروسازان را به ارتقاءبخشی ترغیب کند.تنوع بخشی به صنعت خودروسازی به شرطی اتفاق می افتذ که خودروساز اقتصاد خوبی داشته باشد.

وی با انتقاد به وضعیت فعلی بازار خودرو و از بین بردن حاشیه بازار خودرو بیان کرد:نتیجه این انحصار در بازار خودرو بی کیفیتی محصولات و سرازیر شدن سود سرشار به جیب سرمایه گذاران است،کسانی که با در دست داشتن نقدینگی فراوان کنترل قیمت ها را در بازار آزاد به دست گرفتند و مصرف کننده اصلی را از قیمت واقعی خودرو دور ساخته اند.

عضوهیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید برتاثیرسیاست گذاری غلط،حضور دلالان و وجود حاشیه بازار گفت:بازار امسال به دلیل شیوع کرونا هنوز شروع به کار  نکرده است و در این شرایط قیمت ها در پایان سال یک پرش هیجانی داشت . ببنابراین لازم است دولت علاوه بر آزاد سازی قیمت زمینه واردات خودرو برای رقابت پذیری را فراهم آورد.البته در ابتدا مصرف کننده واقعی با رکود تورمی قادر به خرید نخواهد بود اما به مرور زمان  با تجریه دوره های پیش این معضل حل خواهد شد ونتیجه اش به نفع مردم است و نه دلالان .

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 98888
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا