تلاش روسیه برای جایگزینی مسیر دریایی قطب شمال به جای کانال سوئز

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  مسیر قطب شمال روسیه می‌تواند جایگزینی موثر برای کانال سوئز باشد. این کانال از سه شنبه هفته گذشته کاملا بسته شده است.

 شرکت انرژی هسته‌ای روسیه، روزاتوم، این پیشنهاد را چند روز پس از آن ارائه داد که یک کشتی ۴۰۰ متری در کانال سوئز که یک گذرگاه حساس برای تجارت جهانی است به گل نشست. این حادثه ترس از افزایش هزینه کشتیرانی را بالا برده و نگرانی در مورد مختل شدن زنجیره عرضه بین اروپا و آسیا را افزایش داده است.

 شرکت روزاتوم  دلایل مختلفی را برای جایگزینی مسیر استراتژیک کشتیرانی دریای شمال ارائه داده است. یکی از این دلایل  این است که مسیر دریای شمال فضای بیشتری برای حرکت کشتی‌های بزرگ دارد. ناوگان یخ‌شکن‌های هسته‌ای آن که بزرگترین ناوگان دنیا هستند می‌توانند به‌راحتی کشتی‌هایی را که در یخ گیر باشند بیرون آورند. 

 مقامات روسیه اخیراً توسعه مسیر دریای شمال را یکی از اولویت‌های استراتژیک خود قرار داده‌اند. وزیر منابع طبیعی و محیط زیست روسیه در ماه ژانویه اعلام کرده بود حمل و نقل کالا از آب‌های شمالی این کشور تا ۲۰۲۴ به ۸۰ میلیون تن می‌رسد.

قطب شمال روسیه کوتاه‌ترین مسیر دریایی است که اروپا را به آسیا متصل می‌کند. این گذرگاه یخی از دریاهای مختلفی در اقیانوس منجمد شمالی از جمله دریای بارنتز، دریای کارا، دریای لپتو، دریای سیبری شرقی، دریای چاکچی و بخشی از دریای برینگ در اقیانوس آرام می‌گذرد.

روزاتوم در توییت جداگانه‌ای اعلام کرده بود سفر از بندر مورمانسک روسیه به ژاپن از مسیر دریای شمال ۹۲۸۵ کیلومتر ولی از طریق کانال سوئز ۲۰۶۶۳ کیلومتر است. 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 179261
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا