تلاش برای فرار از مسوولیت

علی عمادی *  اخیرا بحث‌وجدل‌هایی در خصوص رفع نیازهای ارزی وارداتی و صادراتی شکل گرفته و با وجود تاکیدات مقامات دولتی مبنی بر پاسخگویی به موقع به فعالان اقتصادی بانک مرکزی تغییر چهره داده و ناتوانی در رفع مشکلات را به سیاست‌ها و قوانین دولتی نسبت می‌دهد.

هدف نویسنده تبرئه رییس‌جمهور محترم از اشکالات موجود در مدیریت اقتصادی کشور نیست اما تلاش برای فرار به جلو برای پوشاندن ضعف‌های مدیریتی خود ایشان است که موجب این پاسخ شد.

آقای رییس کل، اولا کشور در موقعیت بحرانی و جنگی و تحریم‌های ظالمانه و گستاخانه آمریکا در منطقه قرار دارد و اصولا در اقتصاد کلان و مبانی آن دخالت دولت‌ها را برای همین موارد تجویز کرده‌اند تا امکان دفاع از منافع ملت وجود داشته باشد. بنابراین در این برهه تاریخی امکان اداره دستوری اقتصاد کشور وجود ندارد.

ثانیا به اعتراف خودتان ارز مورد نیاز کشور در حساب‌های خارجی موجود است اما با به میان آوردن مسائلی از این دست عجز خود را از آوردن آنها به کشور توجیه می‌کنید و وقتی به جهت رفع نیاز به بانک مرکزی مراجعه می‌شود، بعد از ماه‌ها معطل کردن در آخر به بهانه زیاد بودن نرخ انجام کار یا بهانه نهادهای امنیتی به راحتی خدوم شخص مراجعه‌کننده را به ناکجاآباد می‌فرستید.

جهت اطلاع باید بگوییم که نهادهای امنیتی و بازرسی کل کشور دو نهاد مشخص با آدرس مشخص هستند و فقط کافی است موضوع دور زدن تحریم‌ها را با ایشان هماهنگ و شخص یا گروه عامل را معرفی کنید تا هیچ مشکل قانونی و امنیتی و سوالات بعدی برای شما پیش نیاید. اما خود شما و معاون ارزی و مدیران کل شما خوب می‌دانند که صحبت‌های شما تنها بهانه‌ای برای سر دواندن است. جالب است بدانید که کاردانان شما می‌گویند ما می‌خواهیم از طریق دیپلماسی با دولت‌ها پول‌هایمان را بیاوریم در حالی که شما در جنگ با دنیا هستید و خوب می‌دانید راهی جز دور زدن تحریم‌ها توسط اشخاص امین وجود ندارد. چنانچه این اقدام با هماهنگی نهادهای امنیتی انجام شود هیچ‌کدام از خادمین تحریم به جرم فاسد و مفسد به دادگاه کشیده نمی‌شوند، پس نهادهای امنیتی را که حافظ منافع کشور هستند بیهوده متهم نکنید و سری به کارشناسان طبقه ۵ و ۹ و… بزنید تا ببینید فقط برای ورود به کاخ شیشه‌ای شما مردم چه مکافاتی می‌کشند.

ثالثا آقای رییس کل محترم وزارت صنعت و بانک عامل و بانک مرکزی به راحتی در یک نشست می‌توانند مشکل واردکنندگان و تولیدکنندگان را حل کنند اما شما و دیگران به طور پیوسته در جلسات گفت‌وگو برای چگونگی حل مشکل حاضر می‌شوید. مگر تعداد این افراد چقدر است که شما این میزان وقت و زمان صرف حل مشکلات‌شان می‌کنید؟ مگر غیر از این است که تمامی اشخاص و نیازهای ثبت‌شده در لیست‌های شما ماه‌ها در انتظار یک پاسخ منفی به سر می‌برند؟

رابعا اولویت گمرک از باب نیاز مملکت به مواردی است که ماه‌ها به دلیل عدم تعیین‌تکلیف از طرف شما در گمرک معطل مانده و آقای رییس‌جمهور که بانک مرکزی را خطاب قرار می‌دهد برای این است که بانک‌های عامل گوش‌شان به دهان شماست. آیا بانک عاملی را می‌شناسید که جرات داشته باشد خلاف نظر شما قدمی بردارد؟ پس خود را به تجاهل نزنید.

خامسا اقرار شما به عدد ۷۵۰ میلیون یورو در هفت ماه گویای ضعف شما در تامین ارز است. این در حالی است که تنها یک قلم طلب ما در عراق هفت میلیارد دلار بوده و به راحتی هم قابل انتقال است. تلاش دیپلماسی شما طی سه سال اخیر به جایی نرسیده و نخواهد رسید در حالی که پول مسدودشده ایران در عراق طبق اعلام آقای ترامپ از تحریم خارج است.

سادسا کد رهگیری بهانه‌ای برای متهم کردن رییس‌جمهور به عدم اطلاع از آن است در حالی که بانک مرکزی رییس همه بانک‌های عامل است و از آنجا که تنها چند نفر باید سر یک میز بنشینند و توافق کنند، لازم است بدانید ۲۴ ساعت هم برای انجام این پروسه زیاد است و حتی نیم‌ساعت هم برای صدور اصل دستور کافی به نظر می‌رسد. ضمن آنکه بانک مرکزی عامل اصلی دستور است و نیازی به بانک عامل نیست.

سابعا کد رهگیری اگر در جلسه مشترک با وزارت صنعت دستور بخورد این مشکل هم قابل حل خواهد بود. اما عدم برگزاری جلسه و نشست با مقامات این وزارتخانه و عدم پاسخگویی به آنها این سوال را ایجاد می‌کند که صولت بانک مرکزی به عنوان متولی پولی چقدر است؟

در خاتمه عرض می‌شود جناب آقای رییس کل، لطفا با جرات و شهامت ضعف خود را در مدیریت نهاد بانک مرکزی بپذیرید و به جای فرار به جلو و تبرئه خود در سال آخر ریاست‌جمهوری، در نقش اپوزیسیون ظاهر نشوید که راه را برای نامزدی ریاست‌جمهوری هموار کنید.

کافی است به طبقات کاخ شیشه‌ای خود سری بزنید و ببینید تولیدکنندگان و واردکنندگان و مردم نیازمند به خدمت بانک مرکزی حتی لیاقت حضور و زیارت کارمندان شما را نیز ندارند، چه رسد به ملاقات و دیدار با حضرتعالی. سری به آسانسورها بزنید که بفهمید مهم‌ترین دغدغه کارمندان محترم صرف ناهار به موقع است نه انتظار پاسخگویی به نامه‌های مردم.

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 155737
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا