تلاش برای تشدید مشکلات به جای رفع موانع

جلال میرزایی * رییس‌جمهوری روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به طرح اخیر مجلس درباره تامین کالاهای اساسی مردم گفت: «از پیشنهادهای سایر قوا استقبال می‌کنیم اما ارائه برخی طرح‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکلات تورمی یا دامن زدن به انتظارات غیرواقعی شود.» صحبت‌های رییس‌جمهوری ناظر بر یکسری مشکلات واقعی است.

 این مشکل از آنجا ناشی می‌شود که مجلس به جای اینکه به سمت تعامل سازنده با دولت پیش برود و در همدلی با دولت طرح‌هایی را آماده کند که مشکلات را کاهش دهد یا اجازه دهد دولت لایحه مناسب به مجلس بدهد، با طرح‌های شعاری سعی دارد هم دولت را تخریب کند و هم وظایفی برایش ایجاد کند که در این شرایط امکان عملیاتی کردن آن به دلیل کمبود بودجه برایش فراهم نیست.

مجلس می‌خواهد در رقابت با دولت طرح‌های حمایت از معیشت مردم را به نام خودش ثبت  کند در حالی که توقع ارائه طرح‌های تعاملی با دولت در این شرایط وجود دارد. اینکه مجلس طرح‌هایی مثل طرح تامین کالاهای اساسی را بدون توجه به منابع و امکانات دولت تدوین کند، صرفا به این دلیل که خودش دیده شود یا در امور اجرایی کشور به این بهانه‌ها ورود کند نه تنها مشکلات را کم نمی‌کند بلکه به بروز مشکلات بیشتر دامن می‌زند.

آقای رییس‌جمهوری هم در این جلسه به این نکته اشاره کردند که به جای اینکه مجلس بخواهد مشکلات را حل کند، با برخی طرح‌ها و ایجاد توقع در بین مردم، به مشکلات دامن می‌زند. این حرف درست است. ولی متاسفانه مجلس بعد از بیانات رهبری که بر اتحاد و انسجام و همدلی تاکید کردند، به جای اینکه به سمت تعامل بیشتر با دولت پیش برود، سعی دارد به گونه‌ای دیگر عمل کند.

از طیفی که در قدرت است و اکثریت مجلس را دارد توقع داشتیم در حمایت از سخنان رهبری مبنی بر اتحاد و انسجام و همدلی با دولت قدم بردارند و از این سخنان حمایت کنند ولی چنین کاری نکردند. حتی آقای قالیباف هم در نطق پیش از دستور روز دوشنبه خود بعد از سخنان و توصیه‌های رهبری، با اظهاراتش نشان داد که به دنبال ادامه رقابت با دولت و رییس‌جمهوری است در حالی که این انتظار وجود داشت به نمایندگان بگوید الان وقت اتحاد و انسجام است و در صورتی که با دولت اختلاف نظر دارید طبق فرمایشات رهبری از تخریب دولت بپرهیزید و به اختلافات دامن نزنید. باید تاکید می‌کرد که منابع مالی دولت کم است و برای جامعه با طرح‌های بی‌منطق توقع ایجاد نکنید ولی چنین نکرد و حتی به نحوی صحبت کرد که رییس‌جمهوری دیگر مسوولیتی در کشور ندارد و هیچ‌کاره است و دوره‌اش تمام شده است. او خودش را در جایگاه رییس‌جمهوری قرار می‌دهد و وزرا را ترغیب به فعال شدن می‌کند و برایشان خط‌مشی تعیین می‌کند.

این رویکرد آقای قالیباف مخالف اتحاد و انسجام مدنظر رهبری و اشتباه است. او با این رفتار نه‌تنها در راستای وحدت گام برنمی‌دارد بلکه به اختلافات و رقابت‌ها دامن می‌زند.

نکته دیگر اینکه اگر کسی بخواهد در حیطه مسوولیت خودش رقابت کند و بکوشد عملکرد بهتری نسبت به سایر قوا داشته باشد خوب است ولی مساله اینجاست که برخی سعی دارند در امور اجرایی و وظایف قوه مجریه ورود کنند و وقتی به کار اجرایی ورود می‌کنند هم فقط شعار می‌دهند و دولت را تخریب می‌کنند و علیه رییس‌جمهوری موضع می‌گیرند در حالی که این رفتار ضد اتحاد و انسجام و همدلی است که نیاز مبرم این روزهای کشور است و مقام رهبری هم بر آن تاکید ویژه دارند.

این رفتار در راستای مطالبات و تاکیدات اخیر رهبری مبنی بر همدلی قوا نیست و این سخنان به حل مشکلات مردم نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه به مشکلات بیشتر و اختلاف نظرهای عمیق‌تر دامن می‌زند. این رفتار نه‌تنها رفع‌کننده مشکلات نیست بلکه برای برون‌رفت از مشکلات موجود هم بی‌تاثیر است.

* رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس دهم

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 148150
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا