تقاضای بازار مسکن از سوی مصرف کننده نیست

جهان صنعت نیوز| سپیده سادات خرمگاه-در سال جاری به دلیل شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد بیمار کشور، بیشتر بازارها در شرایط ابهام به سر می برند که بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طوریکه در این شرایط پیش بینی آینده این بازار به طور قطعی امکان پذیر نیست.

اما با این حال برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به افزایش نرخ مسکن در اواسط بهمن ماه سال ۹۸ و رکود تورمی حاکم در بازار مسکن ، این شرایط می تواند در سال ۹۹ هم ادامه پیدا کند اما با شدت کمتر.

در این میان عده ای بر این عقیده هستند که با رونق پیدا کردن بورس شاید بازار مسکن به حاشیه برود اما در بین بازار های سرمایه گذاری جزو مطلوب ترین بازار ها است به طوریکه با افزایش وام مسکن می توان تقاضا را در این بازار افزایش داد. همچنین به دلیل شیوع ویروس کرونا و توقف فعالیت بخش مسکن انتظار می رود در سه فصل جاری سرعت و تعداد معاملات و قیمت مسکن افزایش پیدا کند.

تداوم رکود تورمی

در همین خصوص یکی از کارشناسان حوزه بازار مسکن به «جهان صنعت نیوز» گفت: شیوع ویروس کرونا در کشور لطمه بزرگی به بازار های اقتصادی وارد کرده است که این موضوع علاوه بر اینکه بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داده، پیش بینی را در این بازار دشوار کرده است.

علیرضا سرحدی اظهار کرد : با این حال انتظار می رود که شرایط بازار مسکن در سال جاری همانند سال ۹۸ همراه با رکود تورمی باشد.

وی با اشاره به اینکه نمی توان توقع کاهش قیمت در بازار مسکن را داشت ، گفت : طی چند سال اخیر بازار مسکن تا حدی با ثبات روبرو بود اما از اواسط بهمن ماه سال گذشته به دلیل حضور دلالان و سوداگران ، با رونق و افزایش قیمت های کاذب در این بازار مواجه شدیم.

توقف معاملات

این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد : با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، تقاضای موجود در بازار مسکن از سوی مصرف کننده نبوده و  همچنان این بازار تحت تاثیر فعالیت سرمایه گذاران و دلالان قرار دارد.

سرحدی افزود : این در حالی است که با توجه به بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور که منجر به تعطیلی املاک و توقف معاملات شده است، حتی دلالان نیز نمی توانند در شرایط فعلی در این بازار اثرگذار باشند.

وی با اشاره به تورم افسارگسیخته در کشور بیان کرد: با وجود اینکه بازار های مختلف در حال حاضر در رکود به سر می برند اما با توجه به افزایش نرخ ارز و رشد تورم ، همچنان بازار مسکن می تواند توجه سرمایه گذاران را به سمت خود جلب کند .

ایجاد رونق در شش ماهه دوم

سرحدی ادامه داد : از این رو ایجاد رونق در بازار مسکن برای شش ماهه دوم سال جاری دور از ذهن نیست که این موضوع افزایش قیمت مجدد در این بازار را پی خواهد داشت.

این کارشناس مسکن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افزایش قیمت مسکن همپای نرخ تورم خواهد بود، گفت:

واقعیت این است که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش ناچیز درآمد ها ، بازار مسکن کشش افزایش قیمت را ندارد اما از آنجایی که سازندگان تورم موجود در کشور را در نظر می گیرند در نهایت قیمت ملک نیز افزایش خواهد یافت.

سرحدی با پیش بینی افزایش قیمت مسکن در سال جاری اظهار کرد : به طور کلی در چند ماه ابتدایی امسال بازار مسکن کم رونق خواهد بود،‌ اما رکود تورمی همچنان بر بازار حاکم است.

عدم توازن بین عرضه و تقاضا

از طرفی حسام عقبایی ، نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در رابطه با وضعیت بازار مسکن در سال ۹۹ اعلام کرده است که رشد قیمت مسکن در کلان شهرها طی سال جاری به نرخ تورمی اعلام شده از سوی دولت نزدیک می شود و این در حالی است که توازن بین عرضه و تقاضا کم است. از این رو افزایش قیمت برای شهرهای کوچک کمتر بوده و فاصله آن با خط تورم بیشتر است.

وی در خصوص کاهش قیمت مسکن نیز در سال جاری اظهار کرد :  باوجود آن‌که در فروردین‌ماه بازار مسکن تعطیل بوده و مشاوران املاک حق فعالیت نداشتند اما نرخ های اعلامی در فضای مجازی تغییری نکرده است.

نیاز به ورود جدی سیاست‌گذار

در مجموع با توجه به تحولات اخیر حوزه اقتصادی و سیاسی در کشور به‌ویژه تحولات نرخ ارز، افزایش نقدینگی، کاستی‌های تولید، تحریم، شیوع بیماری کرونا و… در کشور، احتمال بازیابی قدرت خرید خانوار بسیار ضعیف بوده و بعضا ممکن است شرایط دشوارتر از سال گذشته باشد.

از این رو حضور مصرف کننده در بازار در سال جاری نیز به نسبت دلالان بسیار کمتر خواهد بود. در چنین شرایطی نیاز به ورود جدی سیاست‌گذار به حوزه مسکن اقشار کم‌درآمد بیش از پیش محسوس است.

اقتصاد کلانمسکن
شناسه : 99796
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا