تغییر موضع حوزه علمیه درباره توریسم

به گزارش جهان صنعت نیوز: به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی نگرش خود را به گردشگری تغییر داده است و به گفته کارشناسان به این نتیجه رسیده که با توجه به مشکلات فروش و صادرات نفت، گردشگری تنها راه موجود برای برون‌رفت از این شرایط نابسامان اقتصادی است. تغییر نگرش حوزه علمیه نه یک‌شبه که به تدریج و طی زمان ایجاد شده است. با این همه مهم‌ترین دلیل از میان رفتن برخی مخالفت‌ها با گردشگری، سود اقتصادی قابل‌توجه این صنعت است. درآمد ارزی کشورهای پیشرو در گردشگری مانند ایتالیا در برخی از سال‌ها از صادرات نفت ایران نیز بیشتر بوده است که حضور یک وزیر کارآمد در عرصه گردشگری نیز گواه همین حقیقت است و نشان می‌دهد حاکمیت به گردشگری توجه ویژه دارد. اما جای تاسف است که این نگاه ویژه به میراث فرهنگی وجود ندارد.

پیام حوزه علمیه درباره گردشگری 

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در پیامی به مناسبت روز جهانی گردشگری آمادگی حوزه‌های علمیه را برای کمک به فرهنگ‌سازی، توسعه و ترویج صنعت گردشگری را اعلام کرد. پیام آیت‌الله علیرضا اعرافی که عضو شورای نگهبان و نماینده مجلس خبرگان رهبری نیز هست، با واکنش مثبت فعالان گردشگری مواجه شده است. این در حالی است که اظهارنظرهای منفی درباره گردشگری و مانع‌تراشی‌ها نسبت به آن همچنان رواج دارد و سبب محدودیت‌ گردشگری و برخوردهای سلیقه‌ای در برخی مناطق شده است.

در این پیام که خبرگزاری حوزه علمیه آن را منتشر کرده، آمده است: روز جهانی گردشگری، فرصتی برای قدردانی از تلاش فعالان صنعت گردشگری و تاکید بر اهمیت توسعه این صنعت در کشور عزیزمان ایران است. تلاقی این روز تاثیرگذار، با ایام اربعین حسینی می‌تواند آغازی نیکو برای پیوند زدن گردشگری کشور، به میراث غنی فرهنگی و دینی ما باشد. در همین راستا، می‌توان با بهره‌گیری از امکانات موجود در جهت توسعه این حرکت جهانی، نهادینه‌سازی صلح و نزدیک کردن قلوب همه انسان‌های آزادیخواه بهره جست.

در این پیام تاکید شده است که صنعت گردشگری امروزه مهم‌ترین عامل در گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و آشنا شدن با تاریخ و تمدن‌هاست. ایران اسلامی با برخورداری از تاریخی چندهزارساله و فرهنگی اصیل، همواره مورد توجه جهانگردان بوده و هست. ثبت ۲۴ اثر تاریخی/ فرهنگی و دو اثر طبیعی از ایران در میراث جهانی یونسکو مؤید این است که می‌توان با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح از ظرفیت گردشگری کشور به‌خوبی بهره‌مند شد. این میراث گرانبها تمدنی که در آثار برجای‌مانده تاریخی، دانشی، فرهنگی، هنری و فنی نمایان است، افزون بر مایه مباهات و افتخار بودن، وظیفه‌ای بس گران را بر دوش مسوولان اجرایی و علمی و اهالی فرهنگ و صنعت گردشگری می‌نهد.

عضو شورای نگهبان و نماینده مجلس خبرگان رهبری گفته است: در دست داشتن چشم‌اندازی روشن از این عرصه و ریل‌گذاری صحیح در راستای تحقق آن، شکوفایی اقتصادی و فرهنگی و بالندگی علمی و معنوی کشور را نوید می‌دهد، اما این امر، نیازمند همفکری و همکاری همه نهادهای اثرگذار است.

تغییر نگرش به گردشگری تدریجی ایجاد شده است

یک مدرس گردشگری معتقد است که تغییر نگرش حوزه علمیه به گردشگری نه یک‌روزه بلکه به صورت تدریجی و با گذشت زمان شکل گرفته است.

رحیم یعقوب‌زاده رییس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی به «جهان صنعت» گفت: دلیل عمده تغییر نگرش حوزه علمیه به گردشگری گذشت زمان است. با گذشت زمان، برگزاری همایش‌های مختلف، افزایش آگاهی درباره این صنعت در سطح جامعه، دیدگاه حوزه علمیه به این صنعت نیز تغییر کرده است.

او افزود: نهادها و حوزه‌هایی که در گذشته نظر مساعدی به گردشگری نداشتند به تدریج پذیرفته‌اند که این صنعت آسیب‌هایی به مراتب کمتر از آنچه تصور می‌شده دارد. همواره نگرانی حوزه علمیه از این لحاظ بود که زندگی لاکچری، فساد، بی‌بندوباری و رفتارهای خلاف عرف و شرع بر اثر رونق این صنعت در جامعه رواج پیدا کند. اما به تدریج این نگرانی‌ها از میان رفتند. همواره بحثی میان فعالان گردشگری وجود داشت مبنی بر اینکه باید گردشگری و فقه با یکدیگر آشتی کنند.

یعقوب‌زاده گفت: تلاش‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفت، همایش‌هایی با مضمون فقه و گردشگری برگزار شد و مباحث مختلفی در رابطه با لزوم سفر کردن، نیاز انسان‌ها به سفر و مسافرت اسلامی مطرح شد. به تدریج حوزه علمیه به این حقیقت پی برد که جنبه‌های مثبت گردشگری بسیار بیشتر از جنبه‌های منفی آن است.

او افزود: خوشبختانه امروزه تعداد موافقان گردشگری بسیار بیشتر از مخالفان آن است. انتشار چنین بیانیه‌ای از سوی حوزه علمیه می‌تواند نگرش به گردشگری را در ارکان عالی نظام که صاحب نفوذ و کلام بوده و در تصمیمات تاثیرگذار هستند نیز تغییر دهد. این امر را باید به فال نیک گرفت.

این مدرس دانشگاه در رابطه با اینکه ممکن است کاهش سفر توریست‌های اروپایی به ایران نگرش حوزه علمیه را به گردشگری تغییر داده باشد یا خیر، بیان کرد: بعید است که تغییر نگرش حوزه علمیه به دلیل کاهش سفر اروپایی‌ها باشد و به این اندازه ریزبینانه به گردشگری نگاه کرده باشند.

مخالفت‌ها با گردشگری پایان یافته است

محمدابراهیم لاریجانی، کارشناس گردشگری که سابقه مدیریت گردشگری را نیز دارد گفت:

این پیام فقط به گردشگری مذهبی یا دینی محدود نشده بلکه در آن ضمن قدردانی از فعالان گردشگری، به تاریخ غنی چندهزارساله ایران اشاره و تاکید شده که گردشگری سبب گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌شود.

پیامی از طرف مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور انتشار یافته که نشان می‌دهد رویکرد علمای دینی تغییر کرده و تفکری در حال جریان است. باید این پیام در تمام شهرها و استان‌ها بازنشر داده شود تا مورد توجه ائمه‌جمعه و دیگر شخصیت‌های دینی و مذهبی قرار گیرد.

لاریجانی گفت: از این متن با چنین اشاراتی برداشت می‌شود که دیگر دوره مخالفت کردن با گردشگر، جلوی اتوبوس گردشگر را گرفتن و گردشگر را جاسوس، دشمن و عامل تهاجم فرهنگی قلمداد کردن،تمام شده است. هرچند هنوز چنین تفکری به صورت محدود وجود دارد، اما اعلام عمومی چنین پیامی نشان می‌دهد که بدنه اصلی روحانیت و علما به موضوع گردشگری توجه کرده‌اند.

او بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم تفاهمنامه‌ای بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاونت گردشگری و مدیریت حوزه‌های علمیه نوشته شود و در آن، چگونگی همکاری و بهره‌گیری از ظرفیت تبلیغی و ترویجی حوزه در توسعه گردشگری مشخص شود و طرفین درباره چارچوب‌های همکاری و موضوعات با یکدیگر تفاهم کنند.

لاریجانی گفت: موضوعات زیادی در گردشگری وجود دارد که نیازمند تبیین است؛ با توجه به جایگاه روحانیت و گستردگی حضور روحانیت، طلبه‌ها و حوزه‌ها در اقصی نقاط کشور موضوعات زیادی وجود دارد که می‌توان از ظرفیت آن‌ها برای تبیین استفاده کرد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 219543
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا