تعویق نه، افزایش آری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ۳۱ فروردین محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری، شورای شهر و روستا، خبرگان رهبری و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس هشدار داد که برگزاری چهار انتخابات متوالی می‌تواند پیک چهارم را به پیک پنجم تبدیل کند. رییس شورای شهر تهران در ادامه خواستار «برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای زمان و نحوه تبلیغات و رای‌گیری» در کشور ظرف دو ماه آینده شد.

چنانچه محسن هاشمی گفته است، افزایش ۱۵ درصدی صندوق‌ها مشکل را رفع نمی‌کند و دست‌کم در تهران، نیاز به افزایش «دو برابری» صندوق‌هاست. هر چند که نباید فراموش کرد، بخش اعظمی از جامعه به دلیل نارضایتی از فضای عمومی و نوع مدیریت کرونا و شرایط بد اقتصادی و فشارهای معیشتی و همچنین بی‌تفاوتی مسوولان به وقایع دی ۹۶ و آبان ۹۸ با صندوق‌های رای قهر کرده‌اند. یعنی با توجه به شرایط امروز بعید است سطح مشارکت به میزان قابل توجهی برسد. اما به هر حال باید تدابیر لازم به منظور حفظ سلامت شهروندانی که قصد حضور پای صندوق‌های رای را دارند در این شرایط خاص کرونایی اندیشیده شود.

فضاسازی درباره تعویق در انتخابات ۱۴۰۰

البته مدتی است شایعاتی مبنی بر به تعویق افتادن انتخابات در فضای مجازی به گوش می‌رسد و روز گذشته، محمود احمدی‌نژاد رییس دولت‌های پرحاشیه نهم و دهم در حضور جمعی از مردم اردبیل به طرح این موضوع دامن زد. او با اشاره به سخنان اخیر روحانی که گفته بود رفع تحریم‌ها مهم است و فرقی ندارد انتخابات ریاست‌جمهوری سه ماه دیگر باشد یا سال ۱۴۰۱ و باید تحریم‌ها برداشته شود، مدعی شد که دولت به دنبال به تعویق انداختن انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع خود است. حتی برخی دیگر از همفکران و دوستان احمدی‌نژاد با شانتاژ در فضای مجازی، به تشدید این شایعات دامن زدند.

رضا سراج فعال سیاسی اصولگرا هم با پرداختن به این موضوع در توئیتی مدعی شد: ‏«با اشاره پرزیدنت به احتمال برگزاری انتخابات در ۱۴۰۱، این سوال مطرح می‌شود که آیا کوتاهی در پیشگیری از موج چهارم کرونا، با هدف تعویق انتخابات، شرطی‌سازی افکارعمومی و بایدن‌درمانی بوده تا غرب‌گراها بتوانند دولت روحانی را برای هشت سال دیگر با ‎روحانی دوم تمدید کنند؟»

احمدی‌نژاد هم با طرح ادعایی در جمع برخی از هواداران خود در اردبیل عنوان کرد که دولت به دنبال تعویق در انتخابات ریاست‌جمهوری است. او که خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌داند اما به یقین رسیده است که تایید صلاحیت نمی‌شود، با طرح ادعا و اتهاماتی عجیب به دولت و سایر جریان‌های سیاسی و حاکمیت گفته است: «یک طرف دنبال این است که به بهانه تشدید کرونا، انتخابات را عقب بیندازد تا فرصت پیدا کند و شرایط را به نفع خود تغییر دهد. طرف دیگر هم دنبال این است که در سایه کرونا و مشارکت پایین مردم، نامزد خود را از صندوق دربیاورد.»

احمدی‌نژاد دنبال دیده شدن است

البته قاسم میرزایی‌نیکو نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در این باره به «جهان‌صنعت» گفت که چنین چیزی اصلا مطرح نبوده و روحانی چنین حرفی نزده و احمدی‌نژاد دنبال شلوغ‌کاری است تا به این بهانه دیده شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «آقای روحانی گفت باید رفع تحریم را پیش ببریم و واکسن را پیگیری کنیم و درباره بحث انتخابات هم گفت این موضوع نافی پیگیری مسائل دیگر نیست. اگر رفع تحریم مهم است و اولویت دارد، فرقی نمی‌کند انتخابات یک ماه دیگر باشد یا یک سال دیگر، باید آن را پیگیری و رفع کرد.»

این عضو کمیسیون شوراهای مجلس دهم تاکید کرد: «جدای از همه این جوسازی‌های احمدی‌نژادی، اصلا حاکمیت تغییر زمان انتخابات و به تعویق انداختن آن به سال ۱۴۰۱ را نمی‌پذیرد. طرح چنین موضوعی از اساس اشتباه و دروغ است. قانون اساسی به برگزاری انتخابات در هر چهار سال یک بار صراحتا تاکید دارد و کسی نمی‌تواند انتخابات را به تعویق بیندازد.»

میرزایی‌نیکو اما درباره افزایش تعداد روزهای برگزاری انتخابات که البته با توجه به تشدید بیماری کرونا در کشور، برخی مسوولان درباره آن صحبت‌هایی را بیان کرده‌اند گفت که این امکان وجود دارد و منع قانونی ندارد.

این نماینده سابق مجلس افزود: «ازچند نماینده فعلی مجلس شنیده‌ام که درخواست افزایش تعداد روز برگزاری انتخابات را به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجلس داشته‌اند که بعید نیست این اتفاق بیفتد.

امکان افزایش روزهای برگزاری انتخابات از نظر قانون

البته درباره احتمال افزایش تعداد روزهای برگزاری انتخابات، صحبت‌های متفاوتی مطرح است. پیش از این عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان افزایش تعداد روزهای برگزاری انتخابات را بعید دانسته و گفته بود: «… در ارتباط با برخی پیشنهادات از جمله افزایش روزهای برگزاری انتخابات مواردی است که نیازمند قانون است و اگر قرار باشد در این حوزه تصمیمی اتخاذ شود حتما باید قانون اصلاح شود. البته براساس آخرین بررسی‌هایی که انجام شده به نظر نمی‌رسد که نیاز چندانی به افزایش روزهای رای‌گیری داشته باشیم.»

 اما با اوج‌گیری ویروس کرونا در کشور، روز گذشته محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در این باره توضیح داد: «می‌توان به صورت جدی به موضوع طولانی‌تر کردن مدت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری فکر کرد و زمان رای‌گیری را از یک روز، به دو یا حتی سه روز افزایش داد. برخی دوستان گمان می‌کردند قانون اساسی مانعی در این زمینه ایجاد کرده، اما این‌گونه نیست و تحقیقا می‌گویم قانون اساسی منعی برای اینکه انتخابات در دو یا سه روز برگزار شود، ندارد و تنها در قانون انتخابات اشاره شده ‌است که رای‌گیری باید در یک روز انجام شود.»

 او همچنین افزود: «واقعیت این‌گونه ایجاب می‌کند که اگر دولت بتواند امکانات مورد نیاز را فراهم کند، مجلس هم باید کمک کند که منع قانون عادی رفع شود تا بتوان انتخابات را در روزهای بیشتر و با شرایط ایمن‌تر بهداشتی برای رای‌دهندگان برگزار کرد. دو کشور کره‌جنوبی و روسیه در دوران اوج شیوع ویروس کرونا انتخابات سراسری برگزار و هر دو کشور در تعداد روزهای رای‌گیری تجدیدنظر کردند و زمان یک‌روزه را به چهار روز تا یک هفته افزایش دادند و این رویه به‌مرور در سطح دنیا به روشی معمول تبدیل خواهد شد. به‌نظرم تصمیم‌سازان کشور باید از راهکارهای این‌چنینی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو بهره بگیرند.»

انتخابات در موعد مقرر نه یک روز کم، نه یک روز زیاد برگزار می‌شود

اگرچه باهنر در این باره توضیحات لازم را بیان کرده است، اما رسول فرخی نماینده اصولگرا و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس یازدهم، به زعم خود آب پاکی را روی دست شرکت‌کنندگان در انتخابات ریخت و به «جهان‌صنعت» گفت: «انتخابات یکی از بحث‌های اساسی کشور ما است که باید به موقع انجام شود. تاکنون منظم برگزار شده و بعد از این هم به این ترتیب انجام خواهد شد. یعنی کرونا مانع از این نمی‌شود که برگزاری انتخابات به تعویق بیفتد یا زمان آن تغییری داشته باشد.»

او تاکید کرد: «انتخابات بدون یک روز تاخیر و در زمان خودش نه یک روز کم و نه یک روز زیاد مثل سال‌های گذشته برگزار می‌شود و مردم هم با رعایت پروتکل بهداشتی با مشارکت بسیار عالی آن را برگزار خواهند کرد.»

فرخی همچنین اضافه کرد: «در بحث انتخابات شوراها، کاندیداها قومیتی هستند و یکدیگر را می‌شناسند و زیاد نیازمند تبلیغات نیست. در انتخابات ریاست‌جمهوری هم افراد شناخته شده هستند و نیاز به میتینگ‌های سیاسی و تبلیغاتی ندارند و در فضاهای مجازی می‌توانند تبلیغات را انجام دهند و از طریق مناظرات انتخاباتی صداوسیما کار را پیش ببرند.»

این عضو کمیسیون شوراهای مجلس یازدهم افزود: «به هر حال انتخابات ریاست‌جمهوری باید در یک روز برگزار شود و بعید به نظر می‌رسد مجلس تصمیمی برای افزایش روزهای برگزاری انتخابات داشته باشد.»

دولت درخواست کند مجلس می‌پذیرد

اما محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق در مجلس یازدهم که عضو دیگر کمیسیون شوراهای مجلس است به «جهان‌صنعت» گفت: «تعویق در انتخابات ریاست‌جمهوری منتفی است و طبق قانون اساسی انتخابات باید در زمان تعیین‌شده برگزار شود. اما صحبت‌هایی درباره افزایش تعداد روزهای برگزاری انتخابات از یک روز به دو روز مطرح است و وزیر کشور در این باره صحبت‌هایی داشته که این احتمال را تقویت می‌کند.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «اگر به دلیل تشدید وضعیت کرونایی، مشکلی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود داشته باشد، به احتمال زیاد این اتفاق خواهد افتاد و روزهای برگزاری انتخابات افزایش خواهند یافت.»

او افزود: «البته این بستگی به درخواست وزارت کشور و دولت از مجلس دارد و اگر این درخواست از طرف دولت مطرح شود، مجلس موافقت خواهد کرد چراکه نباید نسبت به جان مردم بی‌اهمیت بود.»

گفتنی است، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 185201
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا