تعلیق نماد همراه اول

به گزارش جهان صنعت نیوز:طی روزهای گذشته نیز با وجود اینکه سازمان رگولاتوری و دولت به این اپراتور موبایل اخطار داده بودند اما سهام همراه اول رشد چشمگیری داشت. ۱۴ تیرماه بود که همراه اول تعرفه بسته‌های اینترنتی خود را افزایش داد و بسیاری از بسته‌های اینترنتی را حذف کرد. ارزش این سهام بعد از نخستین اخطار رگولاتوری در تیرماه از پنج هزار تومان تا چهار هزار تومان کاهش یافت اما با وجود اخطار رگولاتوری، جریمه دو میلیارد تومانی، شکایت رگولاتوری به سازمان تعزیرات و حمایت از مصرف‌کننده، ارزش سهام همراه به هفت هزار و ۲۴۰ تومان رسید.


نماد همراه متعلق به شرکت ارتباطات سیار ایران در بازار دوم بورس، ۱۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون قطعه سهم است که حدود ۱۰ درصد آن شناور است. قیمت هر سهم همراه در آخرین روز معاملاتی هفته پیش، ۷۲۸۵ تومان بود. همراه، چند روز پیش گزارش اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی خود را منتشر کرده بود. دیروز ساعت ۸:۳۳ دقیقه، ناظر سهم همراه اعلام کرد که این نماد، به منظور بررسی وضعیت اطلاعاتی تا اول شهریورماه متوقف شده و بسته است.

نامه رگولاتوری به بورس

تعلیق نماد همراه  بعد از  ارسال نامه رگولاتوری به بورس و طرح ایراداتی در شفافیت صورت‌های مالی همراه اول رخ داده و به نظر می‌رسد دلیل تعلیق نماد همراه نیز همین امر باشد. اواخر هفته گذشته با انتشار نامه‌ای از سوی حسین فلاح‌جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به بورس او تغییر در نوع و تعرفه بسته‌های همراه اول را مغایر با مصوبات کمیسیون این سازمان دانسته بود. نامه رییس رگولاتوری به سازمان بورس در واکنش به نامه‌ مدیرعامل همراه اول به اداره نظارت بر ناشران گروه‌های مالی و خدماتی سازمان بورس بود. در این نامه مهدی اخوان‌بهابادی تغییرات اخیر در بسته‌های اینترنت همراه اول را  نقض مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا  تخلفی ندانسته بود و تاکید کرده بود که این تغییرات هیچ سودی برای همراه اول به دنبال نداشته است.

به دنبال این نامه هم رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خطاب به رییس سازمان بورس اعلام کرد تغییر بسته‌های اینترنتی، مغایر ماده ۴ الحاقیه پروانه همراه اول و مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات است. در این نامه آمده بود که تخلف همراه اول و جریمه این اپراتور در نامه‌ای رسمی به اطلاع آنها رسیده و همچنین در نامه‌های مختلفی به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی اعلام شده و پرونده این موضوع در حال رسیدگی است. حالا به نظر می‌آید به دنبال نامه رییس رگولاتوری به سازمان بورس تعلیق نماد معاملاتی همراه اول رخ داده است. سازمان بورس در اطلاعیه‌ای که در کدال منتشر کرده نماد معاملاتی این اپراتور را حداکثر تا اول شهریورماه تعلیق کرده است.

در  نامه رگولاتوری به سازمان بورس تاکید شده بود که شرکت ارتباطات سیار ایران برای ارائه طرح‌های تعرفه‌ای خود، موظف به رعایت قوانین و مقررات رگولاتوری است. حذف بسته‌های داده همراه که طی ماه تیر ۹۹ از سوی شرکت ارتباطات سیار ایران رخ داده، موجب افزایش قیمت بسته‌های اینترنت همراه شده و تخلف از مقررات شده است.

همچنین در این نامه آمده برخلاف نامه اول مرداد ۹۹ شرکت ارتباطات سیار ایران که معتقد است در تغییرات اخیر بسته‌های اینترنت، هیچ نقض مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا تخلفی رخ نداده است، به استناد ماده ۴ الحاقیه پروانه آن شرکت و همچنین بند ۲-۴ مصوبه بیست و یکم آبان ماه سال ۱۳۹۶ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات که اپراتورها را ملزم به اخذ تاییدیه از سازمان رگولاتوری می‌کند، شرکت ارتباطات سیار طبق این بندها به وظایف خود عمل نکرده است.

در نامه سازمان رگولاتوری بر این امر نیز تاکید شده بود که تخلف شرکت ارتباطات سیار ایران در کمیته تخلفات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است و منجر به صدور جریمه شده است و طی نامه ۲۸ تیر ۹۹ به شرکت ارتباطات سیار ایران ابلاغ شده است.

از سویی دیگر تخلف شرکت ارتباطات سیار ایران در ۱۵ تیر ۹۹ به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اعلام شده است.

همچنین در این نامه آمده است که تخلف شرکت ارتباطات سیار ایران در ۱۶ تیر ۹۹ به سازمان تعزیرات حکومتی نیز ابلاغ شد و در حال طی مراحل قانونی در مراجع مربوطه است.

رییس سازمان رگولاتوری در نامه فوق تاکید کرده است که تمامی دارندگان پروانه ارائه خدمات تلفن همراه میزان، موظف هستند درآمدهای عمده‌فروشی و خرده‌فروشی هر خدمت را در صورت‌های مالی و سامانه مدیریت مشترکین، تفکیک کنند.

با این همه شرکت ارتباطات سیار ایران نسبت به تفکیک درآمدهای فوق، اقدامی نکرده است.

در نامه یاد شده تاکید شده است که درآمدهای اعلامی شرکت ارتباطات سیار ایران طی نامه ۱۱ تیر ۹۹ با درآمدهای عملیاتی صورت‌های مالی منتشر شده در کدال مطابقت ندارد و سهم «همراه» باید در این باره، شفاف‌سازی کند.

از سویی دیگر بر اساس  مصوبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اگر دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، به صورت نیابتی نسبت به جمع آوری مبالغ (MONEY COLLECTION) به صورت DCB برای هر شخص ثالث از جمله تولید‌کننده محتوا اقدام کند، صرفا سهم اپراتور، برابر قرارداد منعقد شده با شخص ثالث، درآمد دارنده پروانه است. به شرطی که دارنده پروانه و شخص ثالث، به هر نحوی، ذینفع واحد نباشند.

با این همه شرکت ارتباطات سیار ایران طبق موضوع فوق، در برخی از شرکت‌های زیرمجموعه‌اش، ذینفع واحد بوده و ضروری است در صورت درخواست پذیرش شرکت‌های زیرمجموعه آن شرکت برای ورود به بورس، موضوع «ذینفع» مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

در این نامه تاکید شده است که اگر شرکت ارتباطات سیار ایران درخواست تجدید ارزیابی دارایی‌ها داشته باشد، نظر کارشناسی سازمان رگولاتوری در شفاف‌سازی این امر تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

همراه اول موظف به هماهنگی با رگولاتوری است

بر اساس ماده ۴ الحاقیه پروانه شرکت ارتباطات سیار، دارنده پروانه، حداقل چهار هفته پیش از شروع به ارائه هر خدمت جدید در چارچوب موضوع پروانه یا تعیین تعرفه‌های جدید و یا تغییر تعرفه‌های موجود برای هر خدمت، باید تعرفه‌ای را که مد نظر دارد برای خدمت مورد نظر، به همراه مستندات و دلایل توجیهی و روش محاسبه، به اطلاع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برساند تا آنکه سازمان مذکور، مشخصا بتواند اطمینان حاصل کند که تعرفه مذکور، با مصوبات کمیسیون، مقررات و مواد مقررات مشترک مطابقت دارد یا خیر.

بر اساس بند ۴-۲ مصوبه کمیسیون رگولاتوری، اپراتورهای مسلط در هر یک از بازارهای صوت ثابت، داده ثابت، همراه، پس از تنظیم طرح‌های تعرفه‌ای مورد نظر خود (عادی یا تشویقی)، با توجه به کف و سقف تعرفه‌های مصوب، ملزم به اخذ تایید از سازمان رگولاتوری هستند.

نامه همراه اول به ناشران سازمان بورس

شرکت ارتباطات سیار ایران، اول مرداد ۹۹ در نامه‌ای به شماره ۱۶۸۰۶ به رییس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام  کرد تغییرات در بسته‌های اینترنتی این شرکت، هیچ‌گونه نقض مصوبات سازمان رگولاتوری یا تخلفی را در پی نداشته است.

در نامه همراه اول که به امضای مهدی اخوان بهابادی رسیده بود، آمده که برخی از بسته‌های حجیم اینترنت همراه اول از برخی درگاه‌های فعال‌سازی حذف شده و همچنین همه بسته‌های اینترنت همراه، از جمله همین بسته‌های حجیم، روی پرتال همراه اول (mci.ir)  در دسترس و قابل خریداری است. بنابراین این موارد تاثیری بر درآمد کلی همراه اول از سرویس اینترنت ندارد.

ادعاهای مطرح شده در نامه همراه اول به سازمان بورس در دو هفته گذشته، اکنون با انتشار فهرست تخلفات همراه اول توسط سازمان رگولاتوری، در تناقض است و باید منتظر نظر مراجع قانونی درباره تفاوت‌ دیدگاه‌های همراه و رگولاتوری درباره ادعاها و تخلفات مطرح شده باشیم. مشخص است که تا زمان افشای اطلاعات جدید و انتشار آن در کدال، نماد همراه همچنان در تعلیق خواهد بود.

همراه اول ۱۴ مرداد ۹۹ نیز، گزارش پاسخ به سوالات مطروحه در سامانه تدان را در قالب گزارش کنفرانس اطلاع‌رسانی در چند صفحه منتشر کرد و به ابهاماتی درباره لیست دارایی‌های شرکت، افزایش سرمایه‌های پیش‌رو، عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری نور دنا و سهم همراه در بازار مکالمات ایران و بازار خدمات اینترنت کشور پاسخ داد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 128668
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا