تعلیق موقتی سیاست کاهش دامنه نوسان بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز: کاهش دامنه نوسانات بورس تهران از ۵ درصد به ۲ درصد در روزهای اخیر و بازگشت مجدد آن به ۵ درصد در نتیجه مخالفت وزیر اقتصاد به رفتارهای هیجانی سرمایه گذاران بورسی منجر شد بورسی ها معتقدند چنانچه این رفتارها مدیریت نشود باعث رشد نقدینگی و زیان های شرکت‌های سهامی می ‌شود.

انتشار این خبر انتقادات گسترده‌ای در پی داشته که باعث شد روز جمعه ۱۶ اسفند ۹۸ رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد نسبت به تصمیم شورای عالی بورس و فرابورس مخالفت کردند و ساعتی بعد، سایت وزارت اقتصاد با منتشر کردن نامه ای از طرف این وزارت خانه در مخالفت با این تصمیم، از اعمال آن با قید «فعلا» جلوگیری و تاکید کرد از روز شنبه ۱۷ اسفند ۹۸ دامنه نوسانات به حالت عادی باز خواهد گشت. سپس بعد از آن بورس و فرابورس با انتشار نامه رسمی، اعمال این مصوبه را تا ۲۰ اسفند و جهت بررسی بیشتر تعلیق کرد.

عبداله لطفی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به جهان صنعت نیوز می‌گوید: راهکار کاهش دامنه نوسانات بورس که سازمان بورس اتخاذ کرده بلافاصله بعد از چند روز منتفی شد در واقع بر مبنای کنترل رشد نقدینگی تدوین شده بودچنانکه حجم ورود سرمایه های سرگردان و نا امید از بازارهای دیگر به بورس باعث افزایش شاخص درمدت کوتاه و رشد چندین برابری آن شده بود  سازمان بورس با این سیاست می‌خواست روند رشد غیر منطقی آن را ثابت نگه دارد.

کارشناس بازار  سرمایه با اشاره به راهکار دیگر سازمان بورس در مدیریت رشد شاخص گفت: سازمان بورس با اجرای کاهش دامنه نوسان  بورس اهدافی را دنبال می‌کرد که با اجرای این تدبیر از نوسانات شدید شاخص جلوگیری کند و معتقد بود و هست که باید از رشد ناگهانی و بدون پشتوانه شرکت‌های کوچک جلوگیری کند .خیلی از شرکت‌های کوچک سهامشان با ارزش واقعی اش فاصله زیادی دارند د و با حباب قیمتی مواجه هستند.

وی از دیگر اهداف این سیاست را  تقویت سهام شرکت های بنیادی دانست و افزود: سازمان بورس با اتخاذ این تدبیر می خواست که سهام شرکت‌های بنیادی و شرکت‌های بزرگ را تقویت کند تا در واقع سرمایه‌گذاران روی سهام این شرکتها سرمایه‌گذاری کنند که در واقع می شود گفت سرمایه گذاری واقعی تری است تا اینکه نگاه خریداران سهام صرفا به رشد و سود بری موقتی نباشد.

لطفی بازار بورس را بازاری در جهت رونق تولید و کسب وکار می داند و معتقد است سهامداران واقعی باید به بورس بیایند و صرفا به منظور سرمایه گذاری و سود دهی بورس انگیزه ای برای فعالیتشان در بورس نباشد.در بازار های سرمایه جهان مطلوب این است که سرمایه‌گذارها  سهامداری کنند که به نفع تولید است و در دراز مدت به نفع اقتصاد کشور است. و این سیاست در راستای تشویق سرمایه گذاران به سهامداری بوده است.

وی با اشاره به رشد اخیر دو برابری شاخص و افزود: این رشد دو برابری باعث ورود سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای به بورس شد و به تبع آن حجم معاملات  را خیلی افزایش داد و سودهای زیاد باعث شد تا سازمان مالیاتی را ترغیب می‌کند تا از معاملات بورسی هم بتواند مالیات اخذ کند. و ظاهرا سازمان مالیاتی اصرار داشته تا از هر معامله ای  مبلغی را به عنوان مالیات کسر کند.

وی تصریح کرد: به هر حال دیر یا زود این اتفاق در جهت عمیق شدن بازار بورس و حرفه‌ای‌گری خواهد افتاد و اینکه ما در بازار بورس  با گروهی مواجهیم که رفتارهایشان مطلوب بازار سرمایه نیست و آنان نوسان گیرها هستند که فقط از نوسانات مقطعی و کوتاه مدت بازار سرمایه  سود می‌برند و باز به هر حال یکی از عوامل رشد فوق العاده زیاد و غیر واقعی سهام هستند و بازار بورس نگاهی به این ها هم داشته و با حذف و کاهش این افراد به کاهش دامنه شاخص بورس رو آورده است.

 وی با انتقاد به حضور نوسان‌گیرها در بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذاری آنان در جهت تولید نیستند و مدت کوتاهی سرمایه‌گذاری می‌کنند و با کسب منافع به آن پایان می‌دهند. نوسان‌گیرها غالبا صبح می‌خرند و ظهر می‌فروشند یا ظهر می‌خرند و فردا می‌فروشند و فقط دنبال سود هستند و در پی ماندن در بازار نیستند این رفتارها باعث رشد نقدینگی در بازار می‌شود و ارزش سهام به شکل حبابی افزایش پیدا کند  و با قیمت ذاتی‌اش فاصله زیادی داشته باشد. ورود غیرحرفه ای‌ها در بازار سرمایه در ابتدا مطلوب است ولی در دراز مدت به این بازار ضربه می‌زند و بازار سرمایه نیاز به سهامدارانی دارد که مدیریت بشود و بازار سرمایه نیازمند سهامداران حقوقی و حقیقی بلند مدتی است وی با هشدار به غیر حرفه‌ای‌ها گفت: افزاد غیر حرفه‌ای  برای ورود به بورس برای اینکه متضرر نشوند بهتر است از طریق کارگزاران بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مشاورین ورود کنند تا سرمایه‌هایشان سود بهتر و بیشتری از بانک‌ها و غیره داشته باشند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 93310
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا