تعطیلی ۶۹ مدرسه طبیعت با فتوای مراجع تقلید

جهان صنعت نیوز:  اگرچه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته در مصاحبه‌ خود با خبرنگاران اعلام کرد که این سازمان قصد داشت محمل‌های قانونی برای راه‌اندازی این مدارس را فراهم کند ولی پس از مدت کوتاهی در تناقض با این حرف گفت: فعالیت مدارس طبیعت کاملا غیر قانونی بود و هیچ مهمل قانونی برای صدور مجوز وجود نداشت. لذا طبق فتوای مراجع عظام تقلید مدارس طبیعت غیرشرعی اعلام شد و رسما به سازمان محیط زیست اعلام کردند که حق صدور مجوز برای مدارس طبیعت نداریم.


کلانتری درباره دلایل مخالفت مراجع تقلید با این مدارس گفت: گفته می‌شود که در مدارس طبیعت ایدئولوژی‌های غیردینی تبلیغ می‌شود. برای مثال سگ به جای خواهر و گربه به جای برادر تلقی می‌شود.

آن چه از صحبت های عیسی کلانتری در این مصاحبه مشخص شد علاوه بر منع شرعی که از سوی مراجع تقلید با فعالیت این مدارس وجود داشت مسائل دیگری نیز برای جلوگیری از کار مدارس طببعت هم وجود داشته است. از جمله اینکه به گفته رئیس سازمان محیط زیست طبق قانون اگر اتفاقی برای یکی از کودکان در مدرسه بیفتد رئیس این سازمان باید پاسخگو باشد و دیه آن را پرداخت کند.

اما شاید مهمترین دلیلی که باعث تعطیلی این مدارس شده است و کلانتری سعی کرد خیلی ساده از کنار آن بگذرد، به ماجرای ورود وزارت اطلاعات به پرونده این مدارس مربوط می شود، موضوعی که عیسی کلانتری درباره اش گفت: دو ماه پیش وزارت اطلاعات نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرد که مضمونش این بود که  دو نفر از بنیانگذاران مدارس طبیعت که نسبت به صدور مجوز این مدارس اقدام می‌کردند، از اعضای سابق حزب توده بوده‌اند و صلاحیت کار در این حوزه را ندارند.

مدارس طبیعت چه می کردند؟

مدارس طبیعت در ۱۸ استان ایران فعالیت داشتند که استان های تهران، اصفهان و گیلان دارای بیشترین مدارس بودند.

مدارس طبیعت اسفندماه ٩٢ پس از تفاهمنامه‌ای که میان سازمان محیط زیست وزارت آموزش‌وپرورش به امضا رسیده بود کار خود را آغاز کردند.پس از آن منشور مدارس جم یا مدارس جامع محیط زیستی نوشته و به تصویب رسید.

همچنین سازمان حفاظت محیط زیست بسته‌ای را برای کودکان و نوجوانان ٣ تا ١٨ سال طراحی کرد که خروجی این بسته قرار بود در مقطع دیپلم، فارغ‌التحصیلانی باشند که هم بتوانند مشکلات معیشتی خود را حل کنند و هم تامین نیازهای معیشتی شان منجر به تخریب غیرقابل جبران محیط زیست نشود.

به گفته محمد درویش، ‌مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، ‌از پیشگامان اجرا و پیگیری این طرح نتایج این مدارس کاهش بیش فعالی کودکان، افزایش تمایل به یادگیری، بهبود در شرایط کودکان اوتیسمی و رشد خلاقیت و اعتماد به نفس کودکان بوده است.

در این مدارس بچه‌های زیر ٧ سال می‌توانند بصورت تمام‌وقت ثبت‌نام کنند. همچنین مدارس طبیعت می توانند بعد از ٧ سال در قالب اردوهای آموزشی با مدارس قرارداد ببندند تا به جای اردوی آموزشی، بچه‌ها به این مدارس بروند. اگرچه تاکنون سهم نیم روز در هفته‌ای برای مدارس اختصاص یافته بود.

به گفته درویش استقبال از مدارس خیلی زیاد بوده، آن‌قدر که تا چند ماه مدارس طبیعت مشتری داشته و ظرفیت شان تکمیل شده بود.

طرح مدارس طبیعت با پیگیری دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد در حال اجرا بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 41062
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا