تصویب طرح مجلس نمایندگان برای محدود کردن اختیارات ترامپ

جهان صنعت نیوز: مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن با دموکرات هاست طرح محدود کردن اختیارات رییس جمهور برای انجام عملیات های نظامی علیه ایران را تصویب کرده است. سخنگوی کاخ سفید در واکنش با ‘مضحک’ خواندن این مصوبه آن را غیرالزام آور و فاقد اعتبار خواند.

این طرح که احتمالا در مجلس سنا با توجه به اکثریت جمهوری خواهان در آن راه به جایی نخواهد برد پس از مقابله نظامی با ایران تهیه شده است.

دونالد ترامپ مخالفت خود با این طرح را اعلام و از نمایندگان کنگره خواسته بود که به ان رای ندهند اما عصر پنجشنبه مجلس نمایندگان به ریاست نانسی پلوسی در این رابطه رای گیری کرد که در نهایت با ۲۲۴ رای موافق در برابر ۱۹۴ رای مخالف تصویب شد.

طرح یاد شده به رئیس جمهور دستور می دهد “به استفاده از نیروهای مسلح ایالات متحده” علیه ایران پایان دهد مگر آنکه از کنگره مجوز گرفته باشد.

این طرح برای مواقعی که “دفاع در برابر حملات مسلحانه قریب الوقوع” ضروری است استثنا قائل می شود.

مصوبه جدید از نوع به اصطلاح “موازی” است و حتی اگر در سنا تصویب شود برای امضا تسلیم رئیس جمهور نخواهد شد و مانند قوانین کشور قدرت اجرایی ندارد.

این طرح به قانون اختیارات جنگی ۱۹۷۳ استناد می کند که به کنگره امکان می دهد قدرت رئیس جمهور در وارد کردن نیروهای مسلح به مناقشه های نظامی را مهار کند.

با این حال همچنان سوالاتی حقوقی پیرامون این موضوع که آیا کنگره می تواند با استفاده از قطعنامه ای “موازی” رئیس جمهور را به کسب مجوز جنگ ملزم کند، وجود دارد.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان پیشتر گفت که باور ندارد اقدام آقای ترامپ در حمله به فرمانده نیروی قدس سپاه باعث امنیت بیشتری برای آمریکا شده باشد.

آقای ترامپ در مقابل در توییتی نوشت که “کلیه جمهوری خواهان علیه قطعنامه اختیارات جنگ نانسی پلوسی دیوانه رای خواهند داد.”

او همچنین در ادعای تازه ای به خبرنگاران گفت که ایرانی ها “در پی منفجر کردن سفارت ما در عراق بودند.”

نمایندگان دموکرات کنگره طی چند روز گذشته بارها از نحوه تصمیم گیری و اظهارات آقای ترامپ برای هدف قرار دادن مراکزی در ایران انتقاد کرده بودند و گفته بودند قانون اساسی آمریکا اختیار ورود به جنگ را بر عهده کنگره این کشور گذاشته است و رییس جمهوری موظف است پیش از آغاز هر عملیات نظامی رهبران کنگره را مطلع کند.

دونالد ترامپ و شماری از مقامات ارشد عضو شورای امنیت ملی بارها گفته‌اند در صورت کشته شدن آمریکاییان کاخ‌سفید مصمم به بروز واکنش شدید است

در مقابل، کاخ سفید و جمهوری‌خواهان حامی آقای ترامپ می‌گویند رییس جمهوری به عنوان فرمانده کل قوا مطابق قانون موظف به حفاظت از امنیت مردم آمریکاست و برای این کار مجاز است که در صورت دریافت هشدار و تهدیدهای فوری مستقیما وارد عمل شود.

هوگان گیدلی از سخنگویان کاخ سفید در واکنش به تصویب این طرح در بیانیه ای نوشت: “رئیس جمهور حق و وظیفه دارد در برابر تروریسم از کشور و شهروندانش محافظت کند. این کاری است که همچنان خواهد کرد، و برای همین جهان جای امن تری است.”

او افزود: “قطعنامه مجلس نمایندگان سعی دارد توانایی نیروهای مسلح آمریکا برای جلوگیری از فعالیت های تروریستی را تضعیف کند و می کوشد مانع اقتدار رئیس جمهور برای حفاظت از آمریکا و منافع ما در منطقه در مقابل تهدیدهای مستمر شود.”

این سخنگو با “مضحک” خواندن طرح تازه کنگره گفت که این طرح براساس “احکام جا افتاده دیوان عالی، غیرالزام آور و فاقد اعتباری است که قوانین دارند.”

حامیان آقای ترامپ همچنین می‌گویند حملات در قالب عملیات‌های محدود نظامی تعریف می‌شود که نیازی به مجوز کنگره آمریکا ندارد. آنها با استناد به عملیات های مشابهی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و جرج دبلیو بوش می‌گویند با استناد به مجوزهای قانونی کنگره به دولت پس از حملات یازدهم سپتامبر آنها نیازی به تصویب کنگره نداشته‌اند.

همین اختلاف نظرها موجب شده دموکرات‌ها بگویند شاید زمان اصلاح مصوبات مربوط به اختیارت نظامی پس از حملات یازدهم سپتامبر فرا رسیده و به همین علت آنها در کنگره آمریکا با ارایه طرح‌های مختلف در تلاشند این قوانین را که حدود ۲۰ سال از تصویب آنها می گذرد با توجه به شرایط کنونی اصلاح کنند.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 82536
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا