تصدی‌گری صادرات برق در اختیار وزارت نیرو

جهان صنعت نیوز|  چندی قبل کاردار آمریکا در یک نشست خبری، معافیت عراق از تحریم‌های مربوط به واردات سوخت و نیز خرید برق از ایران را تایید کرد؛ بدین ترتیب صادرات برق ایران به عراق که به گفته وزیر نیرو، حدود ۱۵۰۰ مگاوات است ادامه خواهد داشت. البته، وزیر برق عراق اواسط اردیبهشت‌ماه جاری طی اظهارنظری اعلام کرد که کشورش در پاسخ به درخواست آمریکا برای قطع واردات گاز و برق ایران تأکید کرده، دست‌کم تا سه سال دیگر به این واردات نیاز دارد.

حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه تحریم‌ها مبادلات انرژی ایران را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: با توجه به اینکه عراقی‌ها در این مقطع نیاز مبرمی به برق دارند و جایگزینی جز ایران برای واردات از آن نداشتند، توانسته‌اند در این بخش معافیت‌هایی دریافت کنند.

صالحی در ادامه با اشاره به مذاکرات و توافقاتی که برای مبادله برق صورت گرفته است، توضیح داد: معافیت واردات برق از ایران به عراق اعطا شده اما در مورد پرداخت پول از سوی طرف عراقی مشکلاتی وجود دارد. اگرچه توافقاتی میان بانک مرکزی دو طرف صورت گرفته است که ایران بتواند پول حاصل از صادرات برق خود را دریافت کند. عراقی‌ها البته در پی آن بودند که در قبال واردات برق نسبت به تهاتر غذا و دارو اقدام کنند. اما به واسطه توافقاتی که انجام گرفته، قرار است ایران پول دریافت کند.

وزارت نیرو به بخش خصوصی مجوز نمی دهد

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته با بیان اینکه این معافیت ‌می‌تواند تبادلات انرژی ایران را حفظ کرده و عوایدی را از این محل، نصیب وزارت نیرو کند، ادامه داد: البته، سهم بخش خصوصی از صادرات برق به عراق صفر است و همچنان تصدی‌گری صادرات برق در اختیار وزارت نیرو قرار دارد.

در واقع بخش خصوصی هنوز موفق نشده است که مجوز صادرات برق را از وزارت نیرو دریافت کند. بنگاه‌های خصوصی به دلیل دریافت سوخت یارانه‌ای مجوز صادرات برق را ندارند؛ هرچند که در برنامه پنجم توسعه مقرر شد، بخش خصوصی با بهره‌گیری از نیروگاه‌های سوخت غیریارانه‌ای و واردات و صادرات مجدد، نسبت به صادرات برق اقدام کند. اما این امکان هنوز فراهم نشده است.

ورود بخش خصوصی به این عرصه، از آن جهت حائز اهمیت است که در شرایط کنونی که فشار تحریم‌ها بیشتر شده بخش خصوصی از امکانات بیشتری برای مبادلات تجاری برخوردار است.

 این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه به وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های خصوصی ایرانی به عراق اشاره کرد و گفت: پس از شکست صدام، نخستین نیروگاه برق عراق در حومه بغداد، توسط ایرانی‌ها ساخته شد که ارزش این پروژه حدود ۱۰۰ میلیون یورو بود و همه تجهیزات آن از ایران تامین شد.

عصر بازسازی عراق

دبیرکل سندیکای صنعت برق افزود: اکنون به واسطه تبادل هیات‌هایی در سطح وزرا، توافقاتی برای احداث شهرک‌های صنعتی در حوزه برق حاصل شده است که این ماموریت به سندیکای صنعت برق و دیگر تشکل‌ها سپرده شده و قرار است وزارت نیرو صرفا بر این امر نظارت داشته باشد.

همچنین چند پروژه عملیاتی در حوزه کاهش تلفات برق در چهار استان عراق تعریف شده که محوریت این پروژه‌ها نیز با سندیکای برق است. این پروژه اکنون در مرحله ایجاد کنسرسیوم تحت نظارت وزارت نیرو است تا پس از معرفی این کنسرسیوم‌ها به طرف عراقی اجرای پروژه‌ها با ظرفیت و توان بالای شرکت‌های ایرانی آغاز شود.

صالحی با بیان اینکه عراق کشور بکری است و به زیرساخت‌های حوزه انرژی نیاز دارد، ابراز امیدواری کرد که امروز و در عصر بازسازی عراق، سهم درخوری از این پروژه‌ها به شرکت‌های ایرانی اختصاص پیدا کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 22280
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا