تشدید تب اقتصاد بیمار ایران

جهان صنعت نیوز| نسترن یوسف بکیان-  اقتصاد بیمار ایران که تا همین چند ماه پیش مدام در تیرراس انتقاد کارشناسان اقتصادی قرار می گرفت حالا با بحرانی به نام کرونا روبرو شده است. بحرانی که حتی اقتصاد کشورهای اقتصادی قوی در دنیا را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

با این حال مسوولان کشور به جای قبول شرایط موجود و واقعیت های اقتصادی کشور، اظهارنظرهایی را مطرح می کنند که با شرایط فعلی همخوانی ندارد. به گفته وزیر اقتصاد و دارایی، اطلاعات مربوط به متغیرهای کلان اقتصادی نشان می‌دهد که وضعیت کشور رو به بهبود است اگرچه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

فرهاد دژپسند همچنین معتقد است  با سیاست‌هایی که اتخاذ شده است ، از تلاطم‌ها عبور کردیم و امروز شاهد روندی پایدار در بازار ارز، سکه و طلا هستیم.

اظهارنظرهای خلاف واقع

در این میان معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز با بیان این که متغیرهای کلان اقتصادی، حاکی از روند رو به بهبود اقتصاد کشور است، اعلام کرده که روند کاهنده نرخ تورم و بهبود رشد اقتصادی غیرنفتی در سال جاری تداوم خواهد یافت و نرخ تورم به محدوده ۲۰ درصد تقلیل می یابد. پیمان قربانی معتقد است علیرغم فشار حداکثری دشمن، اقتصاد کشور روند رو به بهبودی را در پیش گرفته است.

اگرچه ایستادگی کشور در مقابل انواع و اقسام بحران های داخلی و خارجی ستودنی است اما اظهارنظرهای خلاف واقع از سوی دولتمردان علاوه بر اینکه بسیار قابل تامل است، می تواند اقتصاد کشور را با سرعت بیشتری به سوی تباهی پیش ببرد چرا که تنها زمانی می توان به بهبود شرایط امید داشت که دست کم سیاستگذاران کشور وافعیت موجود در جامعه را بپذیرند و با مشورت با اهالی فن و کارشناسان، بهترین راه کار ها را برای حل آنها برگزینند.

اما متاسفانه کتمان واقعیت و ارائه آمار نادرست خوشبینانه به حربه ای تکراری برای دولتمردان کشور ما تبدیل شده است. موضوعی که هر روز اوضاع اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی مردم را بحرانی تر می کند.

نگرانی از روند سه فاکتور کلان اقتصادی

در حال حاضر نگرانی از روند سه فاکتور کلان اقتصادی از جمله تورم، نرخ رشد اقتصادی و بیکاری در حال افزایش است و با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور و توقف فعالیت کسب و کارها مشخص نیست که چه آینده ای در انتظار اقتصاد کشور است. این در حالی است که وضعیت تجارت خارجی در شرایط فعلی نیز تعریفی ندارد و به طور کلی نه تنها اقتصاد ایران بلکه اقتصاد جهان در شوک کرونا به سر می برد.

بر این اساس کارشناسان و اقتصاددانان آینده اقتصاد کشور در سال ۹۹  را غیر قابل پیش بینی می دانند و معتقدند اگر دولت به روال گذشته به کار خود ادامه دهد، اقتصاد بیمار ایران متلاشی خواهد شد. این در حالی است که مسوولان کشور معتقدند وضعیت اقتصاد کشور رو به بهبود است.  

سیاستگذاری غلط

در همین خصوص یک کارشناس اقتصادی به «جهان صنعت نیوز» گفت:  اگر حاکمیت و دولت خطاهای ۴ دهه سیاستگذاری غلط در اقتصاد کشور را به رسمیت نشناسد و به سمت اصلاح آنها نرود، نمی تواند برای برون رفت از وضعیت پیچیده اقتصاد کار خاصی انجام دهد.

مجید سلیمی بروجنی اظهار کرد: اقتصاد ایران از سال گذشته رشد منفی ۷/۸ درصدی را تجربه کرد به طوری که سرعت کوچکتر شدن اقتصاد ایران نسبت به سال ۹۷ حدود ۸۵ درصد بیشتر بود.

به گفته وی، اگرچه کارشناسان برای سال ۹۹ رشد صفر درصد را پیش بینی کرده بودند اما حال و روز ناخوش بودجه پیشنهادی دولت گویای این واقعیت بود که روزهای بسیار دشواری پیش روی اقتصاد کشور خواهد بود .

سلیمی افزود: سقوط بی سابقه قیمت نفت در طول چند روز اخیر به همراه سونامی ویروس کرونا باعث شده که آینده اقتصاد ایران در ماه های پیش رو پیچیده تر از همان پیش بینی کارشناسان هم باشد.

کاهش رشد اقتصادی

وی اظهار کرد: حسن روحانی در جلسه هیئت دولت اعلام کرد که با وجود تحریم سنگین آمریکا، حدود ۱۰ میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب وکارها و اقتصاد ایران در نظر گرفته که این کمک ها به صورت تسهیلات، کمک های بلاعوض و بسته های معیشتی است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سخنان رییس جمهور در شرایطی گفته شده که هنوز مشخص نیست که منابع این حجم عظیم از اعتبار از کجا و چگونه فراهم خواهد شد.

به گفته وی، نشانه های رکود از جمله کاهش رشد اقتصادی و رکود برخی از بخش های اقتصادی مانند مشاغل کوچک و متوسط و همچنین کاهش شدید مصرف و سرمایه گذاری به خصوص کوتاه مدت، قابل مشاهده است اما هنوز آمار دقیقی در مورد اندازه این رکود و اینکه کدام بخش ها آسیب دیده اند، منتشر نشده است. از این رو هنوز ابهام های بسیاری در خصوص آینده اقتصاد ایران وجود دارد.

ضرورت تزریق منابع مالی

این کارشناس اقتصادی افزود: بدون تردید تزریق منابع مالی به واحدهای کوچک و متوسط بسیار ضروری است تا چرخه گردش سرمایه ، هرچند کند به کارش ادامه دهد. در غیر این صورت وضعیت اقتصاد بیمار ایران درگیر رکودی عمیق تر خواهد شد.

وی با اشاره به سقوط غیرمنتظره قیمت نفت، فرآورده های نفتی و همچنین کاهش صادرات غیرنفتی گفت: با این تفاسیر، کسری بودجه دولت بسیار بیشتر از پیش بینی ها خواهد بود و به طور حتم اخذ مالیات از بخش خدمات و تولید رکود زده و خسارت دیده بسیار غیرمنصفانه خواهد بود.

سلیمی بیان کرد: به طور کلی مجموع رخدادهای جاری، پیش بینی چشم انداز سال ۹۹ را بسیار دشوار کرده است و تغییر وضعیت اقتصادی کشور در گرو تغییر مسیر سیاستگذاران است.

رشد منفی سرمایه‌گذاری در اقتصاد

در این میان  ارزیابی دیگر اقتصاددان از وضعیت فاکتورهای اقتصادی در سال جاری  نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی، نقدینگی و بیکاری روند مثبتی نخواهند داشت و تورم مهم‌ترین چالش کشور خواهد بود. به گفته کامران ندری اقتصاددان،  در سال ۹۸ روند رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد منفی بوده که نشانه خوبی نیست. همچنین عمده شوک‌های سال گذشته منفی بود که باعث شد وضعیت از آن چیزی که روندها نشان می‌دادند بدتر شود.

به گفته وی، براساس روندها در سال ۹۹ رشد اقتصادی قابل ملاحظه‌ای را نخواهیم داشت و ممکن است دست‌خوش شوک‌های مثبت و منفی شود، بنابراین روند سرمایه‌گذاری منفی خواهد بود. از سوی دیگر نیز رشد نقدینگی در یک دهه گذشته به نسبت بالا بوده و پیش‌بینی می‌شود این رشد در سال ۹۹ نیز ادامه داشته باشد که نشان می‌دهد تورم نیز در سال ۹۹ خواهیم داشت. طبیعتا با نرخ رشد منفی اقتصادی، کم شدن قدرت خرید، پایین آمدن سطح مصرف و کم شدن توان دولت در هزینه‌های عمرانی، تقاضا کل نیز احتمالا افت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد؛ همه این اتفاقات نشان می‌دهد در سال جاری علاوه بر این که تورم داریم، رکود نیز وجود خواهد داشت.

ندری معتقد است این شریط نرخ بیکاری را بیشتر می‌کند و با توجه به این که با کسری بودجه دولت، رشد بالای نقدینگی و رشد بازار ارز مواجه هستیم، مهم‌ترین چالش که با شیوع ویروس کرونا شدیدتر نیز شده؛ تورم مهم‌ترین چالش کشور در سال جاری خواهد بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 98077
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا