ترامپ روی دور بدشانسی

عبدالرضا فرجی‌راد * فرضیه‌هایی برای انجام اعمال خرابکارانه در این ناو وجود دارد. از طرفی با وجود حضور ملوانان سیاهپوست در این ناو، احتمال انتقام‌گیری از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا وجود دارد. انتشار فیلم قتل جورج فلوید، سیاهپوست آمریکایی- آفریقایی‌تبار خشم جامعه رنگین‌پوست جامعه آمریکا را برانگیخت. از طرفی انتشار فیلم دیگری از زاویه دیگر طی روزهای گذشته نیز به این خشم عمومی دامن زد. در نتیجه می‌توان گفت به دلیل دخالت ارتش در سرکوب خشونت‌‌بار و کم‌‌سابقه تظاهرات اعتراضی ضدنژادپرستی اخیر در آمریکا و با توجه به شکاف‌های عمیق اجتماعی در این کشور، برخی عناصر معترض در داخل ارتش آمریکا دست به این اقدام ‌زده‌اند.

عصبانیت فراگیر در بین جامعه آمریکا بسیار بالاست. در درجه اول بیکاری حدود ۴۰ میلیون آمریکایی موجب خشم عمومی در این کشور شده است. با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا و رکود اقتصادی شدید در ایالات متحده مردم تحت فشار شدیدی قرار دارند تا جایی که هنوز دامنه اعتراضات خیابانی به بهانه مرگ جورج فلوید فروکش نکرده است.

از آنجا که رقابت‌های حزبی در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به دلیل شرایط خاص این کشور و رفتارهای متناقض و هزینه‌ساز ترامپ بسیار بالا گرفته و پیش‌بینی نتیجه انتخابات را بسیار دشوار کرده، وقوع رخدادهایی از این دست می‌تواند سرنوشت انتخابات را دستخوش تغییر جدی کند بنابراین احتمال برنامه‌ریزی و اجرای این اقدام در چارچوب رقابت‌های حزبی نیز متصور است.

اگر با بدبینی به این ماجرا بنگریم، این احتمال مطرح می‌شود که ضربه به این ناو از جایی صورت گرفته که هنوز پس از گذشت چند روز آتش‌سوزی مهار نشده است.

رخدادها و حوادث اخیر در آمریکا به ویژه تظاهرات اعتراضی گسترده و همچنین موج مخالفت‌ها و اعتراضات به دولت ترامپ به دلیل ناکارآمدی در مهار شیوع بیماری کرونا وضعیت بسیار سخت و شکننده‌ای را برای او رقم زده و احتمال موفقیت او را در انتخابات به شدت کاهش داده است تا جایی که آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جو بایدن رقیب دموکرات او با اختلاف هفت درصد از او پیشی گرفته است.

در نهایت می‌توان گفت که این حادثه مشکلی روی مشکلات ترامپ اضافه و بدشانسی او را تکمیل کرده و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، آینده روشنی را برای او نمی‌توان متصور بود. این امر نشان‌دهنده آشفته‌بازار آمریکای ترامپ در عرصه سیاست داخلی و خارجی و همچنین عدم مدیریت بحران او در شرایط حساس است.

* استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 121699
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا