تراز تجاری مثبت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

 به گزارش جهان صنعت نیوز: از پایگاه اطلاع رسانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ، «حمیدرضا مومنی» در نشست با شورای معاونان و مدیران شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، افزود: امروز مناطق آزاد در وضعیت مطلوبی قرار گرفته اند اقدام های توسعه‌ای در دولت تدبیر و امید در مناطق آزاد رشدی چشم گیر داشته و بسیاری از اقدام‌ها برای نخستین بار در کشور رقم خورده است.


وی ادامه داد: طبق اسناد موجود در این دولت رکوردشکنی‌های زیادی در مناطق آزاد اتفاق افتاده و بستر کار به گونه‌ای فراهم شده است که مدیران آینده هیچ بهانه ای برای عدم جهش و پیشرفت ندارند.

مشاور رییس جمهوری در عین حال گفت: امروز انتظارات از مناطق آزاد زیاد است اما امکانات کافی در اختیارش نیست. زمانی که از ابتدا مسیر را به دقت ترسیم نکنیم چنین مشکلاتی نیز به وجود می آید.

مومنی خاطرنشان کرد: کسانی که به عملکرد مناطق آزاد انتقاد می کنند و با نمونه های مشابه خارجی مقایسه می‌کنند در نظر نمی‌گیرند که در سایر کشورها دولت زیرساخت‌ها از قبیل راه و فرودگاه و ضروریات دیگر را در این مناطق تاسیس کرده است. برنامه جامع تدوین شده است و سپس از سرمایه گذارها دعوت به همکاری شده است. 

وی  ادامه داد: اگر ما خواهان مناطق آزاد در کشور هستیم باید بسترهای آن را نیز فراهم کنیم. با درآمدهای ناپایدار نمی توان کارهای توسعه‌ای را پیش برد. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد باید خود درآمد داشته و خود هزینه کنند. امروز اتفاق‌های خوبی در کیش و قشم افتاده است. باید مشخص شود از دارایی های خود تا چه میزان استفاده می کنیم. میزان استفاده از منابع امروز نزدیک به صفر است. در کیش یک حرکت بسیار خوب اتفاق افتاد و برنامه های تامین مالی با قوت و قدرت اجرا شده است که باید این تجربه‌ها به سایر مناطق هم تسری یابد.

مومنی با بیان این که منطقه آزاد امام (ره) یک مجموعه نوپا بوده و نیاز به کمک دارد، گفت: این منطقه آزاد با سایر مناطق آزاد متفاوت است و ظرفیت های بی بدیلی دارد که باید با اتکا به آن ها مسیر پیشرفت را در پیش گیرد. سرعت رشد این منطقه آزاد بسیار خوب است و در حوزه زیرساخت به مراتب از سایر مناطق آزاد وضعیت بهتری دارد. تنها مانع در این عرصه عدم وجود مدیریت واحد است و باید این مساله حل شود.

وی ادامه داد: مزیت‌های منطقه آزاد شهر فرودگاهی فوق العاده است و به طورقطع بکارگیری تجارب و دانش سایر مناطق آزاد به عملکرد بهتر این منطقه کمک خواهد کرد.

مشاور رئیس جمهوری خاطرنشان ساخت: شورای تامین مالی در دبیرخانه تشکیل شده و به زودی گروه‌های مشاور به همه مناطق آزاد اعزام می شوند و مناطق می‌توانند با پیاده کردن برنامه های نوین منابع مالی پایدار را برای خود محقق کنند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: موقعیت خاص منطقه آزاد شهر فرودگاهی ظرفیت مناسبی برای راه اندازی بازارهای مالی و دیجیتال مارکتینگ را ایجاد کرده است.

حمیدرضا مومنی امروز پنجشنبه (۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۰) به منظور بازدید از منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، انبارهای هوشمند، ساختمان گمرک شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و حضور در نشست با شورای معاونین و مدیران این مجموعه از این منطقه دیدن کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 183333
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا