تداوم ورود سرمایه‌های مردم به بورس در گرو حمایت دولت

به گزارش جهان صنعت نیوز: «سلمان خادم‌المله» روند چند وقت گذشته معاملات بورس را  بیشتر ناشی از وجود رفتارهای هیجانی از سوی سهامداران دانست و افزود: وضعیت فعلی معاملات بورس، انتشار خبر مثبت یا منفی به تاثیرگذاری بر صنعت مربوطه منجر می‌شود که باقی گروه‌ها هم نیز هم‌جهت با آن صنعت حرکت خواهند کرد.


وی گفت: انتشار خبر لغو عرضه دارا دوم در هفته گذشته باعث افزایش عرضه و ایجاد صف‌های فروش در اکثر نمادها شد و ایجاد فشار فروش در  سایر گروه‌ها که سهام آنها مرتبط با صندوق‌های ETF نبود، ناشی از خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی سهامداران به تصمیم های اتخاذی مسوولین بود.

به گفته وی، بطور رسمی از مدت‌ها قبل اعلام شده بود که در اوایل شهریور ماه پذیره‌نویسی صندوق دوم ETF دولتی خواهیم بود، در حالی که این موضوع به دلیل انتشار خبر منتفی شدن آن با واکنش‌های بسیاری از سوی سهامداران همراه شد و به مراتب تاثیر خود را بر روند معاملات بورس گذاشت.

خادم المله اضافه کرد: روز سه‌شنبه نیز بازار تحت تاثیر خبر لغو عرضه صندوق ETF قرار گرفت و معاملات خود را با افزایش عرضه و صف‌های فروش سنگین آغاز کرد و در نیمه دوم معاملات بازار با توجه به صحبت‌های وزیر نفت مبنی بر موافقت این وزارتخانه برای عرضه دارا دوم در بورس و همچنین حمایت نماینده مجلس در این ارتباط، شاهد بهبود نسبی تقاضا در برخی از سهام بودیم و از شدت فروش برخی از سهم‌های حاضر در بازار کاسته شد.

وی پیش‌بینی خود از روند معاملات بورس هم اینطور گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به دلیل بهبود اوضاع اقتصاد جهانی، نرخ‌های جهانی و تاثیر آن بر شرکت‌های کامودیتی محور بازار سرمایه و همچنین روند صعودی دلار، افزایش سودآوری در سهام برخی از شرکت‌ها مشاهده خواهد شد.

افزایش حمایت دولت از بورس

وی پیرامون حمایت دولت از بازار سرمایه توضیح داد: حمایت دولت و سایر مسوولین کشور از بازار سرمایه نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته که مسلما این حمایت منجر به افزایش اعتماد عمومی و ورود نقدینگی به سمت بازار سرمایه خواهد شد.

وی مهمترین اقدام دولت برای بهبود عملکرد بورس را کمک به اعتماد عمومی و تغییر نکردن تصمیم های اخذ شده اعلام کرد و گفت: ثبات در تصمیم های اقتصادی و سیاسی، تاثیر بسزایی بر ریسک‌پذیری افراد برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه دارد.

خادم المله افزود:تاثیر کرونا بر وضعیت اقتصادی شرکت‌ها و کشور و همچنین با توجه به وجود تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن، دولت می‌تواند با روش‌های متفاوتی از جمله تعدیل نرخ مالیات و راهکارهای تشویقی به حمایت از سرمایه‌گذاری از بورس بپردازد.

افزایش عمق بازار سرمایه در گرو عرضه صندوق‌های ETF

این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر عرضه مرحله دوم و سوم صندوق‌های ETF بر معاملات بورس اشاره کرد و گفت: با توجه به صحبت‌های هفته گذشته وزیر اقتصاد مبنی بر عرضه صندوق دارا دوم در نخستین هفته شهریور ماه، به نظر می‌رسد دولت بتواند منابع مالی مورد نیاز خود را از بوسیله این صندوق‌های ETF جذب کند که این موضوع منجر به افزایش عمق بازار سرمایه و جذب نقدینگی به سمت بورس خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به وضعیت حاکم در معاملات کنونی بورس، تا پایان سال اقبال سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه‌های خود به بورس ادامه‌دار است یا خیر، گفت: سال ۹۸ و تا نیمه مرداد ماه سال ۹۹ استقبال خوبی از بازار سرمایه انجام شد و میزان مشارکت عمومی به حد غیر قابل تصوری افزایش یافته است، بنابراین انتظار می رود با توجه به سودهای خوبی که عاید سهامداران شده و نیز با توجه به حمایت‌های دولت از بازار سرمایه ورود سرمایه‌های مردم به این بازار تداوم پیدا کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 130014
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا