تخریب طرح ۱۴۰۴ فولاد با سیاست‌های اشتباه

جهان صنعت نیوز|  فریال مستوفی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در رابطه با مهم‌ترین معضلات صنعت فولاد در زنجیره تولید گفت: اکنون سیاست‌های داخلی به مراتب مخرب‌تر از تحریم‌هاست. طی حدود ۱۶ سالی که از تبیین طرح ۱۴۰۴ فولاد می‌گذرد ثابت شده در نبود تحریم‌ها نیز سرعت حرکت در مسیر اجرای این برنامه بسیار کند بوده است و سیاست‌های اشتباه دولت‌ها و بوروکراسی‌ها به عنوان عامل اصلی این عقب ماندن از توسعه کاملا مشهود است.

به گفته وی، در حال حاضر با میزان کم تولید سالانه فولاد از چشم‌انداز توسعه این بخش به اندازه کافی عقب مانده‌ایم و اکنون با توجه به سیاست داخلی و سیاست‌های خارجی چطور می‌خواهند برای رسیدن به اهداف طی این زمان کم جبران تولید داشته باشند.

مستوفی با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه سیاست دولت‌ها به فکر صنعت و صادرات نبوده گفت: امروز نیز تاثیر این همه کم‌کاری و نخواستن اجرای استراتژی توسعه از سوی دولتمردان را در افق ۱۴۰۴ به خوبی می‌توان یافت.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: از آنجا که برنامه استراتژیک اقتصادی، صنعتی و تولیدی مثل تولید فولاد وجود نداشته و در اکثر اوقات تصمیمات عجولانه و بدون مطالعات لازم، صورت گرفته است معضلات صنعت فولاد به وجود آمده که برای بهتر شدن این وضعیت نیاز به یک استراتژی مشخص اقتصادی و تولیدی است.

بی‌تصمیمی مدیران

به گفته مستوفی‌، مکان‌یابی درست و تامین مالی پروژه‌ها و بی‌تصمیمی مدیران در این صنعت می‌تواند مشکلات مهم صنعت فولاد به حساب آید. وی با اشاره به اینکه مشکل مکان‌یابی درست برای کارخانه‌های فولاد از عناصر بحران‌زا در این بخش است ادامه داد: برای فولاد بهترین مکان همیشه جایی است که آب وجود داشته باشد و انرژی ارزان در اختیار داشته باشد چراکه این موضوع هزینه تولید را افزایش می‌دهد و مصرف آب که از همه مهم‌تر است را به نگرانی برای صاحبان و فعالان این بخش تبدیل می‌کند.

 مستوفی همچنین به بی‌تصمیمی مدیران پرداخت و عنوان کرد: بدترین معضل صنعت فولاد، بی‌تصمیمی مدیران است. این دلیل باعث می‌شود اتمام پروژه‌ها همیشه طولانی باشد که در نهایت پروژه از توجیه اقتصادی خارج می‌شود.

وی اظهار داشت: تامین مالی پروژه‌ها یکی از بزرگ‌ترین مشکلات است که دولت دوازدهم باید برای آن راه‌حلی پیدا کند‌ زیرا بانک‌ها به دلیل قفل شدن سرمایه‌هایشان و مشکلات سیستم بانکی قطعا قادر به تامین مالی پروژه‌ها نیستند. در ضمن بودجه عمرانی به دلیل پایین بودن قیمت نفت قابل قبول نیست تا پروژه‌های جدید تامین مالی شوند.

جذب فاینانس به مشکل خورد

وی در این راستا به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی اشاره کرد و گفت: اکنون بعد از برجام باید بسترسازی‌های لازم برای جذب سرمایه‌های خارجی انجام شود. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که حدود یازده میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی شده است هرچند رقم بالایی نیست اما به دلیل تحریم‌ها و دوری از بازار بین‌المللی عدد قابل قبولی است.

مستوفی ادامه داد:  ولی باید برنامه‌ها بر این باشد تا این رقم افزایش پیدا کند. البته جذب فاینانس هم بسیار خوب است و طی سال‌های گذشته از این روش برای تامین مالی پروژه‌ها تا بخش زیادی استفاده می‌شد اما متاسفانه استفاده از این روش هم به دلیل مسائل تحریم سخت‌تر شده است.

 این فعال اقتصادی به مطلوبیت فولاد ایران در بازارهای جهانی اشاره و خاطر‌نشان کرد: نه تنها در محصولات فولادی که به طور کلی به دلیل هزینه‌های بالا، تورم کارگری و سودهای بانکی بالا همیشه قیمت تمام‌شده محصولات به گونه‌ای است که قدرت رقابت در بازارهای جهانی را ندارد. از طرف دیگر تنوع محصولات هم مشکل بعدی به حساب می‌آید.

مستوفی افزود: البته نا گفته نماند که این موارد به سهل‌انگاری و بی‌توجهی دولت‌ها به مقوله مهم تولید صادرات محور بر می‌گردد که نشان از ضعف سیاسیون در عرصه اقتصاد دارد. مستوفی با تاکید بر اینکه به دلیل فقدان برنامه‌ریزی و مجریان لایق هیچ‌یک از محورهای افق ۱۴۰۴ فولاد در زمان تعیین شده عملیاتی نخواهد شد و نمی‌توان انتظار معجزه از این صنعت داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنگفت‌وگو
شناسه : 31582
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا