تحویل پرونده تحصیلی فرزندان به مادران هیچ ممنوعیتی ندارد

به گزارش جهان صنعت نیوز:   مطلبی روز گذشته در یکی از رسانه‌ها مبنی بر ممنوعیت مدارس از دادن پرونده تحصیلی فرزندان به مادران منتشر شد که سر و صدای بسیاری در فضای مجازی برپا کرد. در این خبر عنوان شده است که آموزش و پرورش اردیبهشت ماه در بخشنامه‌ای به اولیای مدارس اعلام کرده‌ است که پرونده و کارنامه دانش آموزان را باید فقط به پدر آنها تحویل دهند و همچنین اینکه این موضوع به صورت پیامک به برخی از مادران اعلام شده است.

پذیرش این نابرابری جنسیتی برای مادرانی که بیش از پدران عهده‌دار کارهای تحصیلی فرزندان هستند، بسیار سنگین بود؛ بنابراین اعتراضات خود را در شبکه‌های اجتماعی به طور مکرر اعلام کردند.

مادران و زنان این مطلب را بی احترامی به خود تلقی کردند، مادران در جامعه ما از زمان‌های قدیم تاکنون علاوه بر زحماتی که از بدو تولد برای فرزندان می‌کشند، بر امور درسی و تحصیلی فرزندان خود نیز به دقت نظارت دارند و همواره یار و مشاور معلمان در هدایت تحصیلی دانش آموزان بوده اند. 

بنابراین آشنایی آنها با امور تحصیلی دانش‌آموزان بسیار بیشتر از پدران است. همچنین در بسیاری از موارد دیده شده مادران در انجام امور مدرسه یاری رسان کادر آموزشی بوده و در جلسات اولیا و معلمان نقش تاثیرگذاری ایفا کرده‌اند.

مسوولان وزارت آموزش و پرورش پس از ابزار نگرانی‌های والدین، این موضوع را به طور کامل تکذیب کردند.

محمد حسین کفراشی مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش روز سه شنبه موضوع ممنوعیت تحویل کارنامه و پرونده تحصیلی به مادران را به طور کامل تکذیب کرد و گفت: هیچ بخشنامه‌ای از سوی آموزش و پرورش در این خصوص ابلاغ نشده است، همچنین اینکه از مناطق آموزش و پرورش هم پیگیر این موضوع بوده ایم تا اگر تخلفی صورت گرفته رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد از امور تحصیلی دانش آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول توسط مادران پیگیری می‌شود، افزود: مادران و پدران هر دو در امور تحصیلی فرزندان خود سهیم هستند و این امور را به خوبی پیگیری می کنند. 

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش یادآور شد: مادران علاوه بر رسیدگی به امور تحصیلی فرزندان در بسیاری از موارد در انجمن‌های اولیا و مربیان نیز همکاری دارند و خدمات خوبی به مدارس ارایه می دهند.

کفراشی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر ادعای ممنوعیت پیگیری امور تحصیلی از سوی مادران به ما نرسیده است اما در برخی موارد خاص که والدین از یکدیگر جدا شده‌اند و دادگاه حق حضانت فرزند را به یکی از والدین داده است، در صورت تقاضای قیم، مدرسه اطلاعات تحصیلی فرزند را فقط به قیم می‌دهد.

وی ادامه داد: در چنین موارد خاص هم جنسیت مدنظر نیست، ممکن است که قیم دانش آموز مادر باشد و تقاضا کند که اطلاعات بر اساس حکم دادگاه فقط در دسترس خود مادر دانش آموز باشد و در این صورت پدر نمی تواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند. عکس این موضوع در مورد قیمومیت پدر هم صادق است.

 

هیچ پیامکی مبنی بر ممنوعیت تحویل مدارک تحصیلی به مادران از سوی آموزش و پرورش ارسال نشده است

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش همچنین درخصوص ادعای مطرح شده مبنی بر ارسال پیامک ممنوعیت دریافت کارنامه و پرونده تحصیلی به مادران اظهار داشت: چنین موضوعی تاکنون به ما گزارش نشده است اما اگر چنین تخلفی از سوی یکی از مدارس انجام شده است، مادران گزارش کنند تا پیگیری شود.

کفراشی تاکید کرد: ۱۱۰ هزار مدرسه در کشور وجود دارد و آموزش و پرورش همواره بر امور آنها نظارت داشته اما اگر این تخلف از سوی مدرسه صورت گرفته است، مادران حق شکایت از مدرسه مربوطه را دارند و آموزش و پرورش به طور کامل پیگیر شکایت آنها می‌شود.

وی افزود: والدین در صورت مواجهه با چنین موضوعی می‌توانند شکایت خود را در سایت ارزیابی و شکایت آموزش و پرورش یا با مراجعه به آموزش و پرورش مناطق ثبت کنند.

نقش بارز مادران در انجمن اولیا و مربیان

نورعلی عباسپور مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش نیز  ضمن رد این مساله اظهار داشت: چنین باور یا تصوری تاکنون وجود نداشته است، چرا که بیشتر امور فرزندان به ویژه در دوره ابتدایی را مادران انجام می‌دهند.

وی افزود: مادران بیشترین مشارکت را در امور تحصیلی دانش آموزان دارند و ترکیب بیشتر شرکت کنندگان در جلسات اولیا و مربیان، مادران هستند. علاوه بر این همواره در کنار کادر مدرسه در انجام امور نقش قابل توجهی داشته اند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدارس و انجمن اولیا و مربیان همواره به دانش آموزان اعلام می کند که یکی از والدین برای پیگیری امور به مدرسه مراجعه کند و جنسیت هیچ‌گاه در این موضوع دخیل نبوده است.

اخبار برگزیده
شناسه : 215589
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا