تب بیماری اقتصاد بالاتر رفته است

به گزارش جهان صنعت نیوز: رامین مهمانپرست کارشناس مسائل خاورمیانه در این خصوص به جهان صنعت نیوز گفت: دولت در ایران سازوکاری در این مواقع نداشته است و برای جبران خسارت بخش های خصوصی و اقتصادهای کوچک توانایی انجام کارهای بزرگ ندارد. ساختار دولتی اقتصاد ایران این اجازه را نمی دهد تا در بخش های خصوصی نقش تاثیر گذاری داشته باشد.

مهمانپرست با اشاره به درآمدهای دولتی افزود: در آمدهای دولت بیشتر در بخش های غیر خصوصی است و در چنین مواقعی برای حمایت از مردم و کسب و کارهای کوچک باید منابعی اختصاص داده باشد که با وابستگی اقتصاد ایران به فروش نفت این امکان هر روز برای دولت کمتر می شود چرا که تحریم ها تاثیر زیادی در کاهش در آمدهای دولت و فقیر تر شدنش داشته است. اخیرا هم به دلیل عدم توافق بین اعضای اوپک و غیر اوپک نفت به پایین ترین قیمت خود در ۳۰ سال گذشته رسید و در اقتصاد داخلی اثرش ناتوانی دولت در کمک کردن به مردم در شرایط بحرانی خواهد بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با انتقاد به وابستگی های بودجه کشور افزود: در تنظیم بودجه اشکالاتی وجود دارد که یک مورد آن کسب در آمد از مالیات است و در این شرایط اقتصادی فشار وارد شده به کسب و کارهای کوچک و بخش خصوصی فشار ناشی از اخذ مالیات به آنها بی انصافی است و تنها کمک دولت در این شرایط معاف کردن بخش خصوصی و کسبه از مالیات است.

 

مهمانپرست معتقد است : راهکار دیگر دولت در انتشار اوراق مشارکت و چاپ اسکناس بدون پشتوانه است وکه ممکن است به صورت کوتاه مدت نقدینگی را جبران کند و در نهایت به افزایش تورم می انجامد. این تورم هم فشارش به مردم بیشتر خواهد بود.

وی در ادامه نی افزاید: شاید بهترین کار در چنین شرایطی با وجود تحریم های اقتصادی و عدم فروش نفت و صادرات این باشد که دولت شجاعانه به تغییر ساختارها می پرداخت و با حمایت از بخش خصوصی و واگذاری شرکتهای دولتی به شیوه اصولی به در آمدهای منطقی خود می افزود و از محل مالیات و درآمدهای جانبی که ایجاد می شود از بخش خصوصی حمایت داشته باشد. در چند سال گذشته فشارهای ناشی از تحریم های آمریکا می توانست فرصتهایی ایجاد کند تا توانمندی های داخلی شناخته و تقویت شوند تا در شرایط بحرانی به کار آید.

مهمانپرست با اشاره به سیاستهای کشورهای دیگر می گوید:کشورهای دیگر با شرایط متفاوت روبه رو هستند کشورهایی که پیشرفته ترند و اقتصاد سالم دارند و سیاستهای درستی را در روشهای اقتصادی به کار می گیرند، دولت نقش سیاستگذاری دارد و ناظر است و در واقع مردم هستند که با فعالیتهای خود چرخ های اقتصاد را می چرخانند و مورد حمایت دولت قرار می گیرند و در چنین شرایط بحرانی دولت توانایی رسیدگی به مردم را پیدا می کند چرا که هزینه هایش کم است و درآمدهایش زیاد و می تواند در چنین شرایطی از مردم حمایت کند. دولت در سیستم آنها آنقدر بزرگ نیست که در تامین هزینه های خود هم در ماند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه اظهار کرد: در برخی از کشورها دولت در شرایط بحرانی محصولات تولید کننده ها را با یارانه خریداری می کند و وامهای کم بهره و طولانی مدت در اختیار کسبه می گذارد و تسهیلات بانکی را مهلت پرداخت می دهد و بخشودگی هایی را اختصاص می دهند ، قوانین واردات و صادرات را به نفع بخش های خصوصی و داخلی تغییر می دهند و تعرفه ها را به شکلی تغییر میدهند که امکان رقابت برای بخش داخلی وجود داشته باشد . در کشورهایی که اقتصاد شفاف و برنامه ریزی درستی دارند راههای زیادی برای حمایت از بخش خصوصی دارند و این موارد را پیش بینی می کنند .

وی با اشاره ایرادات اقتصادی کشور گفت : مشکل اقتصاد کشور این است که ۹۰ درصد آن دولتی است و دولت خود هزینه های سنگینی دارد و تمام تلاشش این است که بتواند هزینه های خود را جبران کند و با فشار به بخش خصوصی آن را تامین کند . این هزینه ها در چنین شرایطی در یک بحرانی چنین وسیع اصلا اجازه نمی دهد به دولت جبران خسارت کند.

مهمانپرست گفت: در چنین شرایطی از دولت فقط می شود چنین انتظاراتی داشت که کارهای کوچکی مانند مهلت دادن به اقساط بانکی و کاهش مالیات را بتواند در راستای کمک به مردم انجام دهد و با همسایگان مراودات تجاری را طوری سامان دهد تا رونقی به اقتصاد سخت و بیمار فعلی بدهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 93807
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا