تب انتخابات آمریکا در بورس ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز: روند کاهشی بازار که در این روزها شتاب بیشتری هم یافته، سهامداران را به شدت نگران کرده است. با این حال تحلیلگران بر این باورند که بازار سهام در حال پیشخور کردن نتایج انتخابات آمریکا و آثار آن بر نرخ ارز است و از نیمه آبان به بعد معاملات بازار فارغ از هر نتیجه احتمالی، روند طبیعی خود را از سر خواهد گرفت. با این حال در همین مدت نیز ارزش سهام اغلب شرکت‌ها با ریزش چشمگیری مواجه بوده و حتی در برخی موارد به کمتر از نرخ سهام در زمان عرضه رسیده است. این روند زیان سهامداران و شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه را به شدت افزایش داده و به ویژه معامله‌گران تازه‌وارد را نسبت به بازدهی این بازار بی‌اعتماد کرده است. عواقب ناشی از این ترس ممکن است در نهایت منجر به تعمیق و تشدید روند ریزشی بازار به دلیل فروش سهام حتی به قیمت‌های اندک و فرار سرمایه از بورس به سمت بازارهای موازی شود که نتایج خوبی را برای اقتصاد تضعیف شده ایران دربر نخواهد داشت.

افزایش نرخ ارز در هفته‌های اخیر این امید را در میان برخی فعالان بازار سرمایه زنده کرده بود که شاخص کل بتواند متاثر از رشد قیمت سهام شرکت‌های صادرات‌محور، در مسیر صعودی قرار گیرد و فاز اصلاحی بازار پایان یابد. با این حال، تردید سهامداران برای ورود به بازار با نگاه به نتایج متنوع و گاه متناقض نظرسنجی‌ها پیرامون برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از این اثرپذیری مثبت جلوگیری کرد. همچنین در روزهای اخیر که بازار ارز نوساناتی را تجربه کرده و عمدتا در مسیرکاهشی قرار گرفته است، همچنان بازار سهام نتوانسته است سیگنال مثبت و خوش‌بینانه را دریافت کند. به نظر می‌رسد فضای روانی بازار سرمایه این روزها به شدت منفی شده و برخی شایعات درباره افزایش نرخ سود بانکی نیز به آن دامن زده است. گفته می‌شود این جو روانی تا پایان پروسه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنان ادامه یابد. این در حالی است که تحلیلگران بازار سرمایه همواره عنوان می‌کنند که این انتخابات فارغ از هر نتیجه‌ای که حاصل کند، نمی‌تواند اثرگذاری ویژه‌ای بر اقتصاد ایران داشته باشد؛ چرا که تجربه‌های گذشته و بررسی شاکله دولت آمریکا نشان داده است که هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در این کشور در یک چارچوب کلی فعالیت و سیاستگذاری می‌کنند و به نظر نمی‌رسد حتی در صورت پیروزی جو بایدن، اقتصاد ایران بتواند در کوتاه‌مدت به فرصت‌های پیشین خود دست یابد. از همین رو عنوان می‌شود که بازار سرمایه در نهایت پس از فروکش کردن تب انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مجددا دید واقع بینانه خود را بازیابد و به روند متعادل و منطقی معاملات بازگردد.

شوک‌های چندگانه به بازار سرمایه

در همین راستا یک تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه انتظار نمی‌رفت شاخص حتی از کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی گذر کند و وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شود، اظهار کرد: انتظار می‌رفت شاخص کل کفی که پیش از این حفظ کرده بود، یعنی همان کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را تا انتخابات آمریکا حفظ کند و پس از انتخابات آمریکا متغیرها را بسنجد. روزبه شریعتی ادامه داد: اما چند اتفاق به صورت همزمان رخ داد که همه را شوکه کرد. نخست موضوع افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی بود. باید به این توجه داشت که حتی افزایش دودرصدی نرخ سپرده‌های بانکی برای افرادی که سرمایه‌های کلان دارند بسیار مهم است و این افراد ترجیح می‌دهند سرمایه خود را وارد بازار بانک کنند. او افزود: از سوی دیگر بحث نرخ‌گذاری دستوری در بورس کالا مطرح شد؛ به دلیل از بین رفتن اعتمادسرمایه‌گذاران به دولت که مردم را دعوت کرده بود وارد بورس شوند، با وجود تکذیب‌های پی در پی، سرمایه‌گذاران به شدت ترسیدند به طوری که هرچه بیشتر تکذیبیه می‌آمد سهامداران بیشتر می‌ترسیدند! این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش نرخ سپرده‌های بانکی به صورت رسمی ابلاغ نشد، گفت: با این حال این موضوع به صورت شفاهی اتفاق افتاده است؛ بسیاری از بانک‌های خصوصی با سپرده‌گذاران تماس می‌گیرند و نرخ‌های ٢٠درصد را برای سود سپرده پیشنهاد می‌دهند. شریعتی در گفت‌و‌گو با ایسنا ضمن تاکید بر اینکه عقبگرد شاخص کل به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی نتیجه بی‌اعتمادی شدید مردم و سرمایه‌گذاران است، اظهار کرد: حتی من هم به عنوان تحلیلگر نمی‌توانم درمورد اینکه کف بازار کجاست، با قاطعیت صحبت کنم. انتظار می‌رفت بازار در محدوده‌ای توقف کند تا نتیجه انتخابات آمریکا مشخص و سیاست‌های پولی کشور شفاف شود.

پیشخور شدن نتایج انتخابات آمریکا در بورس ایران

دیگر کارشناس بازار سرمایه در تحلیل رفتار این بازار درروزهای گذشته اظهار کرد: بیش‌واکنشی در همه بازارها اعم از بازار ارز، طلا، اتومبیل، مسکن و بازارهای کالایی کاملا مشهود است. ولی نادی قمی گفت: بسیاری از افراد از ترس ناچیز شدن قدرت خرید پول‌شان و برخی به طمع کسب سود کوتاه‌مدت، منابع مالی خود را تبدیل می‌کنند. اما بازار سهام کمتر مورد توجه و اقبال سرمایه‌گذاران است و از قضا، چشم‌انداز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا فقط در این بازار پیشخور می‌شود. وی توضیح داد: البته با توجه به شفافیت بازار سهام و سرعت انتقال اطلاعات و نقش معامله‌گران نویزی، جای تعجبی هم ندارد که این بازار به پیشواز نتیجه احتمالی انتخابات رفته باشد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: سرمایه‌گذاران انتظار دارند که با انتخاب حزب دموکرات، انتظارات تورمی فروکش کرده و نرخ ارز به عنوان محرک اصلی بازار سهام، رو به نزول رود و به این ترتیب همه بازارها به رکود بلندمدت تن دهند.

ارزندگی قیمت سهام شرکت‌های بنیادی

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: رشد سریع بازار طی پنج ماهه ابتدایی سال جاری و متورم شدن قیمت سهام شرکت‌هایی که برخی از آنها لزوما از بنیاد قوی و محصول رقابتی برخوردار نیستند، باعث شده که افراد چندان به کلیت بازار خوش‌بین نباشند. این در حالی است که سهام برخی شرکت‌ها، هم از حیث قیمت‌ها در بازارهای جهانی و هم از حیث قیمت بازاری ارز، ارزنده شده است. نادی قمی اظهار کرد: اگر بپذیریم که بازار سهام یک بازار بلندمدت است که ارزش‌های بلندمدت را منعکس می‌کند، قیمت برخی شرکت‌های کامودیتی محور بر اساس دلار ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان هم، ارزش سرمایه‌گذاری دارد. گزارش عملکرد فصل دوم این گروه از شرکت‌ها نیز حکایت از چنین موضوعی دارد. وی با بیان اینکه انتظار می‌رود وضعیت اقتصاد از سال آینده سر و سامان بگیرد، خاطرنشان کرد: در صورت موفقیت سیاستگذاران پولی و مالی کشور در تامین مالی کسری بودجه از طریق انتشار اوراق بدهی و فروش سهام، تورم به عنوان منشاء اصلی ناپایداری اقتصاد، تحت کنترل قرار خواهد گرفت. نادی قمی در گفت‌و‌گو با سنا همچنین افزود: بنا بر پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم ایران برای سال جاری میلادی ۳۵درصد و برای سال آینده میلادی ۲۵ درصد و نرخ رشد اقتصادی برای سال جاری منفی ۵/۴ درصد (پیش‌بینی قبلی حدود منفی هفت درصد بود) و برای سال آینده مثبت سه درصد پیش‌بینی می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 148161
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا