تبعات خروج ناگهانی ایران از برجام

جهان صنعت نیوز| حسن‌ هانی‌زاده برجام به اهرم فشاری از سوی آمریکا علیه ملت ایران تبدیل شده است. ایران بعد از توافقنامه برجام همه مراحل اعتمادسازی را طی کرد. در طول سال‌های اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای حدود ۱۲ گزارش منتشر کرده که همه آنها نشان می‌دهد ایران هیچ‌گونه تخلفی از مفاد تفاهمنامه برجام نداشته و جامعه جهانی نیز به حسن‌نیت ایران برای همکاری با نهادهای بین‌المللی و قدرت‌های بزرگ پی برد.


اما دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ به لابی صهیونیست در ایالات متحده وعده‌هایی داد که اگر وارد کاخ سفید شود در درجه اول از برجام خارج خواهد شد و تحریم‌های سختی علیه ایران اعمال خواهد کرد، محور مقاومت را تضعیف و بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام خواهد کرد و برای تضعیف محور مقاومت و تقویت رژیم صهیونیستی نیز تلاش خواهد کرد .می‌بینیم که در طول سه سال اخیر ترامپ به همه وعده‌های خودش در رابطه با لابی صهیونیست عمل کرده است.

در مورد ایران نیز  خروج از برجام و تحریم‌های جدید علیه ایران نشان داد که رییس‌جمهور آمریکا به قوانین بین‌المللی پایبند نیست و تلاش دارد قانون جنگل را بر روابط بین‌المللی حاکم کند. به همین دلیل ایران را وادار کرد پس از یک سالی که از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد درصدد باشد با آمریکا و سیاست‌هایش برخورد کند. به نظر می‌رسد تصمیم ایران برای پاسخ به فشارهای دونالد ترامپ معقول است اما این پاسخ نباید شتاب‌زده باشد. باید با تامل و گام به گام باشد به این مفهوم که خروج یکباره ایران از برجام می‌تواند بهانه به دست رییس‌جمهور آمریکا بدهد که یک اجماع جهانی علیه ایران شکل دهد.

با اینکه دونالد ترامپ در حال حاضر با اتخاذ سیاست پرخاشگرانه و تهاجمی به شخصیتی منفور تبدیل شده اما خروج ناگهانی ایران از برجام می‌تواند انگیزه‌ای برای کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان سه کشور اروپایی امضاکننده برجام باشد و این خطر احساس می‌شود که با تصمیم ایران، این سه کشور به سمت سیاست‌های دونالد ترامپ نزدیک شوند. به نظر می‌رسد در درجه اول ایران از NPT که الزاماتی برای ایران ایجاد می‌کند خارج شود و ضرب‌الاجلی برای کشورهای اروپایی‌، چین و  روسیه تعیین کند تا به تدریج در فرآیند زمانی مشخصی از برجام خارج شود اما خروج ناگهانی از برجام ممکن است پیامدهای جدی برای ایران داشته باشد.
کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 17157
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا