تاوان بی‌مسوولیتی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  درحادثه کلینیک‌ سینا اطهر ، دکتر اکبری متخصص گوش، حلق و بینی و دکتر سلطانپور متخصص بیهوشی و دکتر تورانی متخصص جراحی جان باختند. مدیر ساختمان کلینیک سینا اطهر پس از انفجار و آتش‌سوزی در این بیمارستان بازداشت شد و پلیس چهار نفر از جمله مدیرعامل، مدیر داخلی، مدیر تصویربرداری و متصدی سانترال کلینیک سینا اطهر را تحت نظر دارد و در حال بازجویی است.

این درمانگاه چند مرتبه از سوی کارشناسان سازمان آتش‌نشانی تهران بازدید و حدود پنج سال پیش دستورالعمل آتش‌نشانی برای اجرا به این مرکز درمانی ابلاغ شده است. پس از دو بار تذکر و اخطار از سوی آتش‌نشانی و یک بار اخطار جدی از سوی شهرداری منطقه مبنی بر رعایت دستورالعمل‌ها بالاخره برخی اقدامات از سوی مرکز درمانی مانند نصب خاموش‌کننده آتش‌نشانی و اجرای سیستم اعلام حریق صورت گرفته اما متاسفانه سیستم اطفای حریق به صورت ناقص اجرا شده است.

مغایرت‌ ایمنی در کلینیک سینا اطهر

مشاور رییس دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به وضعیت ایمنی سازه‌ای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور گفت: هیچ‌گاه در بیمارستان شاهد نگهداری سیلندرها و کپسول‌های گاز زیر اتاق عمل نیستیم زیرا این موضوع یکی از مغایرت‌های ایمنی  ما در بیمارستان‌ها محسوب می‌شود اما می‌بینیم که در مرکز سینا اطهر دقیقا این اتفاق افتاده و کپسول‌های اکسیژن زیر قسمت جراحی نگهداری می‌شدند.

محسن ‌هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز از سازمان آتش‌نشانی خواست با افزایش نظارت و بهبود اطلاع‌رسانی از تکرار حوادث مشابه جلوگیری کند.

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران نیز در پیامی ابراز امیدواری کرد «با اعمال تدابیر و نظارت‌های لازم، هرگز شاهد تکرار چنین حوادث غم‌انگیزی در کشور نباشیم».

پس از آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو نیز مقامات دولت و شهرداری خواستار افزایش نظارت برای جلوگیری از حوادث مشابه شده بودند. استاندارد نبودن این ساختمان در مقابل آتش‌سوزی و وجود کپسول‌های گاز از جمله دلایل حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو اعلام شده بود.

البته هنوز علت دقیق این حریق مشخص نشده است اما تیم‌های آتش‌نشانی طبق گزارشات اولیه اعلام کردند که اشکال اصلی در سیستم برق نگهداری سیلندرهای اکسیژن بوده است. همچنین زهرا صدراعظم‌نوری با بیان اینکه این ساختمان از جمله ساختمان‌های ناایمنی بوده که وضعیت نامناسب شبکه برق داخلی ساختمان را در آن شاهد بودیم، گفت: اتاقک انباری غیراصولی برای نگهداری سیلندرهای اکسیژن در مجاورت ورودی و محل دسترسی به ساختمان استفاده می‌شده است و این در حالی است که لوازم قابل اشتعال در پلکان دسترسی به پشت‌بام دپو شده بود که این مساله امکان تردد مناسب را سلب کرده و موجب توسعه حریق شده بود.

رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران  با تاکید بر اینکه در سال ۹۶ سازمان آتش‌نشانی با توجه به اینکه در این ساختمان دستورالعمل‌های ایمنی قبلی رعایت نشده بود مجددا ضمن تذکر به مالک، نامه استنکاف از دستورالعمل‌های ایمنی را مجددا ابلاغ می‌کند، گفت: در سال ۹۷ یکی از واحدهای بازرسی آتش‌نشانی دوباره هشداری به ساختمان می‌دهد که متاسفانه تمکین نمی‌کند و در نهایت در سال ۹۸ شهرداری منطقه یک ضمن ابلاغ دستورالعمل‌ها در اخطاری جدی به مالک اعلام می‌کند که اگر اقدامی در این خصوص انجام نشود ذی‌نفعان باید در مقابل حوادث احتمالی پاسخگو باشند. هر چند که مالک اقداماتی ناقص همچون نصب خاموش‌کننده آتش یا اجرای سیستم اعلام و اطفای حریق را انجام می‌دهد اما این اقدامات به صورت ناقص اجرا شده و دستورالعمل را به صورت کامل اجرا نکردند.

همچنین منصور درجاتی، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران‌ تجمع کپسول‌های اکسیژن و نگهداری نامناسب آنها را دلیل این حادثه ذکر کرد. او مناسب نبودن شرایط این کلینیک و دیگر ساختمان‌های قدیمی را به عدم «نظارت شهرداری،‌ آتش‌نشانی،‌ استاندارد و نهادهای ناظر بالادستی» مرتبط دانست.

گرچه درجاتی سخنان برخی مقامات را که نشت گاز و اتصال برق را دلیل این حادثه ذکر کرده بودند، رد کرد.

آتش‌سوزی عمدی است

در همین رابطه محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس مدیریت بحران و عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران به «جهان‌صنعت» می‌گوید: بنده حادثه‌ای که برای مرکز درمانی سینا اطهر در تهران رخ داد را در ادامه آتش‌سوزی‌ها و انفجار‌هایی می‌دانم که از ابتدای امسال در کشور آغاز شده و تا امروز حدود سه هزار فقره از این آتش‌سوزی‌ها و انفجارها در مناطق حفاظت‌شده جنگلی، اراضی و مراتع، ساختمان‌ها و بناهای سراسر کشور رخ داده است. در حادثه‌ای که در درمانگاه اتفاق افتاد ابتدا مرکز درمانی را مقصر و علت حادثه را اتصالی برق و نشت گاز از مخزن دانستند اما دیری نگذشت که محسن ‌هاشمی اشکال را در سیستم برق نگهداری از سیلندرهای اکسیژن اعلام کرد. همچنین بر اساس اخباری که دریافت کردم حین آتش‌سوزی چهار نفر از بستگان بیماران که نگران خانواده‌هایشان بودند و برای کمک قصد ورود به درمانگاه را داشتند، در همان محل توسط نیروهای اطلاعات و امنیت با حکم قضایی بازداشت شدند.

محبوب‌فر افزود: به عقیده بنده قبل از اینکه ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران و  مرکز درمانی درمانگاه را متهم کنیم بهتر است ماجرای  آتش‌سوزی‌های سریالی اخیر در کشور را بررسی کنیم که مشخص شود عوامل پشت پرده پیدا و پنهان این آتش‌سوزی‌ها در سراسر کشور چه افرادی بوده‌اند. طی سال‌های ۹۷ تا ۹۸ حدود چهار هزار فقره آتش‌سوزی رخ می‌داد اما اکنون بر اثر آمار رسمی در سه ماه نخست تنها سه هزار آتش‌سوزی و انفجار اتفاق افتاده است. به عقیده بنده تمام این وقایع اهداف سیاسی داشته است.

وی در خصوص عمدی بودن آتش‌سوزی درمانگاه سینا اطهر گفت: همان شب آتش‌سوزی شهردار تهران در محل حضور می‌یابد و درخواست تشکیل فوری مدیریت بحران را می‌کند. از طرفی اواخر همان شب سازمان آتش‌نشانی  اعلام نظر کرد مبنی بر اینکه این حادثه در نتیجه اتصالی برق و انفجار مخازن گاز در درمانگاه بوده است. نظر آتش‌نشانی و شهرداری و پلیس اطلاعات و امینت چنین اظهاراتی را رد کرده است. حال مجددا عنوان کردند تجمیع کپسول‌های اکسیژن در محل درمانگاه علی‌الخصوص مکان‌هایی که دچار آتش‌سوزی شده است عامل اصلی انفجار بوده است. گرچه رییس قوه قضاییه و دادستان تهران به این مساله ورود کرده‌اند. حال امیدوارم گره مبهم این ماجرا به دست ایشان باز شود. البته نظر دادستان محترم را به این امر جلب می‌کنم که ابتدا ساکن یک آتش‌سوزی در محل رخ داده و بعد از مدتی انفجار صورت گرفته است؛ انفجاری که متاسفانه تاکنون ۳۰ نفر کشته و مصدوم داشته است. از طرفی مسوولان اطلاعات ضد و نقیضی را به جامعه تزریق می‌کنند.

زلزله خشونت

محبوب‌فر با تاکید بر زلزله خشونت در کشور می‌گوید: کرونا و تحریم و تشدید فقر و بیکاری در جامعه بسیاری از افراد را می‌تواند تشویق کند به انجام خرابکاری. در این اثنا بسیاری از افرادی که به دنبال بهره‌برداری‌ها و منافع سیاسی‌اند و علیه نظام و کشور می‌توانند اقدام کنند از این درجه ابتلای بالای خشونت در جامعه ایران می‌توانند سوءاستفاده کنند. بنده  معتقدم که همین‌طور که دادستانی کشور به این نکته اذعان داشت که وقوع برخی آتش‌سوزی‌های سطح کشور که تاکنون رخ داده عمدی بوده و تعدادی هم بازداشت شدند به دنبال عمدی بودن حادثه در خیابان شریعتی تهران باشند.

نظارتی بر ساخت نیست

این کارشناس در خصوص ایمنی ساختمان درمانگاه می‌گوید: چند سال گذشته شاهد آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو بودیم.۸۰ درصد از ساختمان‌ها و بناهایی که حتی امروز در تهران  ساخته می‌شود از لحاظ فنی، استحکام‌بخشی و تاب‌آوری در برابر بحران‌های احتمالی در حد متوسط و حداقل هستند. با وجود اینکه در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور مقررات و قوانینی وجود دارد اما متاسفانه هیچ نظارت و کنترلی بر عملکرد پیمانکار سازنده و شرکت‌های ساختمانی در خصوص عملیات فنی و ایمنی صورت نمی‌گیرد.

نگهداری کپسول اکسیژن مختص این درمانگاه نیست

وی در خصوص نگهداری کپسول اکسیژن در زیر اتاق عمل این درمانگاه گفت:  مگر این حجم از نگهداری کپسول اکسیژن مختص به این درمانگاه است؟ بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها همین کپسول‌ها را دارند. در مواقع اضطراری در اتاق‌های عمل و سایر بخش‌ها وجود دارد. از قضا در تمام مراکز درمانی برخی از این کپسول‌ها به صورت تجمیع در یک اتاق یا در سطح درمانگاه نگهداری می‌شوند. کپسول‌های اکسیژن در تمام دنیا مورد نیاز یک درمانگاه است. البته اکسیژن خود یکی از مثلث‌های حریق محسوب می‌شود به همین علت باید در هر بیمارستان افرادی آموزش‌های لازم اطفای حریق را بدانند و کپسول‌های اکسیژن تحت نظر این افراد مورد استفاده قرار بگیرد. بر همین اساس در هر مرکز پزشکی و درمانی دو نفر کارشناس در نظر گرفته شده است.  برای همین مساله است که معتقدم چرا در ابتدا اعلام کردند اتصالی برق و بعدا گفتند انفجار گاز و دیروز گفتند تجمیع کسپول‌های اکسیژن و تقصیر را بر گردن خود درمانگاه انداختند؛ در اصل هیچ مسوولیتی را بر عهده نگرفتند و این امر جای تعجب و شگفتی دارد. اتفاقا اگر مقصر درمانگاه باشد بالاتر از آن وزارت بهداشت در این خصوص مقصر است که چرا معاونت درمان علوم پزشکی تهران در خصوص کنترل و نظارت در ساخت چنین درمانگاهی و از نظر رعایت نکات ایمنی و حفاظت فنی که اتفاقا در شرایط فعلی کشور مراجعه‌کننده زیاد دارد، قصور و تعلل کرده است.

محبوب‌فر گفت: حال اگر مسوولان ادعا می‌کنند که این انفجار یک حادثه غیرعمدی بوده اتفاقا مقصر نخست این وضعیت تمام این سازمان‌هایی‌اند که درمانگاه را متهم می‌کنند. تمام مسوولان ذی ربط وظیفه نظارت و کنترل درمانگاه را داشتند. مرکز درمان و پزشکی را در سایه بی‌مبالاتی و فقدان نظارت کافی مدیریت می‌کنند.

وی در آخر خاطرنشان کرد: در خصوص تشعشعات رادیو اکتیو در محل حادثه را تایید نمی‌کنم.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 118570
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا