تاثیر دست‌اندازهای داخلی در واردات دارو

به گزارش جهان صنعت نیوز: تقریبا دو سال از بازگشت تحریم های آمریکا علیه اقتصاد ایران می گذرد و در تمام این مدت،‌آمریکا تاکید کرده که دارو و غذا جزو تحریم ها نمی شود اما همیشه حرف‌ها و عمل‌ها در یک راستا نیست. 


نگاهی به وضعیت بیماران خاص نشان می دهد که اگرچه دارو جزو تحریم ها به شمار نمی رود اما از آنجا که سیستم بانکی ایران تحریم است،‌ نقل و انتقال پول امکان ندارد و از همین رو عملا واردات دارو در هفت خوانی پیچیده گیر کرده است. 

تبعات این موضوع آنقدر بالا گرفت که در شهریور ماه دبیر کل سازمان ملل نسبت به تاثیر تحریم‌ها بر دسترسی بیماران ایرانی به دارو و درمان هشدار داد. در داخل نیز صداها بلند شد تا آنجا که رییس سازمان غذا و دارو، تحریم نبودن دارویی ایران توسط آمریکا را دروغ خواند.

وی البته پرده از مشکل دیگری به جز انتقال پول برداشت و گفت که در بحث تحریم تنها مشکل نقل و انتقال پول نیست، بلکه شرکت‌های داروسازی خارجی که با ایران کار می‌کنند، تحت فشار قرار می‌گیرند تا با ایران کار نکنند. پس  از آن خبرهایی همچون قطع صادرات دارو از کره جنوبی به ایران مهر تائیدی بر این ادعا بود. 

با این اوصاف رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در این زمینه نظر دیگری داشته می‌گوید: آمریکا تقریبا ۲۰ درصد داروی ایران راتامین می‌کند، در حالیکه آن‌ها حتی مجاز به ارتباط ایمیلی هم با ما نیستند و این مبادلات از طریق شرکت‌های واسط انجام می‌شود.

«ناصر ریاحی» در این زمینه توضیح داد: هیچ شرکتی صادرات دارو به ایران را قطع نکرده، بلکه مسائل انتقال وجه کار را مشکل کرده که هنوز از طریق شرکت‌های واسط می‌توانیم آن را انجام دهیم. تنها می‌دانم یک شرکت دانمارکی به علت مسائل سیاسی دارو به ایران نمی‌فروشد.

وی با تاکید بر اینکه دارو مشمول تحریم نیست، افزود: کمپانی‌های داروسازی میل دارند در تمام بازارها حضور داشته باشند و بخشی از شغل داروسازی و دارو فروشی مربوط به مسوولیت اجتماعی که نمی‌توان بیمار را تنها گذاشت.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ممنوع بودن ورود اعتباری دارو گفت: مشکل اصلی این است که نمی‌توانیم پول به کمپانی‌ها برسانیم. حدود ۶ ماه است که با بانک مرکزی و وزارت بهداشت مکاتبه کردیم که به ما اجازه دهند کالا به صورت اعتباری وارد کنیم و آن‌ها متعهد شوند که به نرخ روز ترخیص به ما ارز بدهند و اگر نتوانستد ما به التفاوت آن را پرداخت کنند.

ریاحی ادامه داد: بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو شفاها موافق این کار هستند، چون می‌توانیم مصرف ۶ ماه را وارد کشور کنیم و یک بار هم شرکتهایی که آمادگی این کار را داشتند اعلام آمادگی کردند اما کاری از پیش نرفت.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 86438
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا