بی‌اعتنایی دولت به گرانی موبایل

صبا رضایی*از همان زمان محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که بسیاری از شرکت‌های واردکننده موبایل، ارز دولتی دریافت کرده‌اند اما گوشی‌هایشان را به قیمت ارز آزاد ارزشگذاری کرده‌اند. ۶۰۰ هزار موبایل در پشت سد گمرک باقی ماند و زمانی روانه بازار شد که مدل‌های جدید موبایل وارد بازار شده بودند و این قدیمی‌ها دیگر خریداری نداشتند.

از آن زمان نیز به طرز چشمگیری قیمت موبایل افزایش یافت. البته دلیل این امر افزایش قیمت دلار بود. پس از آن با وجود کاهش قیمت دلار باز هم قیمت بسیار زیاد بود. با این همه به نظر می‌رسد مردم به قیمت‌های نجومی موبایل عادت کرده‌اند.

قیمت آیفون که سال ۹۶ به صورت میانگین پنج میلیون تومان بود سال گذشته تا ۱۵ میلیون تومان رسید و اکنون جدیدترین مدل موبایل ۲۱ میلیون تومان است. حتی قیمت گوشی‌های جدید هوآوی نیز تا ۱۶ میلیون تومان می‌رسد. در این میان دولت بارها وعده داده است که قیمت موبایل کاهش می‌یابد، کمیته‌ای برای رسیدگی به مشکلات و چالش‌های بازار موبایل از سوی دولت تشکیل و ادعا شد اقداماتی به منظور ساماندهی بازار موبایل در دست انجام است اما در عمل هیچ اتفاق مثبتی رخ نداد. در مقابل تعرفه‌های رجیستری افزایش چشمگیری یافت و به گرانی گوشی‌های همراه دامن زد.

طی ماه‌های اخیر بسیاری از فعالان بازار موبایل از کمبود کالا در بازار شکایت می‌کردند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده واردات موبایل طی ماه‌های اخیر نسبت به سال گذشته ۵/۲ برابر شده است. البته با وجود مشکلاتی همچون دستگیری مدیران شرکت‌ها، عدم ترخیص کالاها از سوی گمرک و گرانی کالاها، احتمالا واردات گوشی در سال گذشته نسبت به سال‌های دیگر به شدت کاهش یافته بود.

در این میان رفتار مشتریان نسبت به گرانی موبایل قابل توجه است. آنها نه‌تنها از گران شدن چشمگیر موبایل شکایتی نکردند بلکه همچنان در پی خریداری مدل‌های جدیدتر هستند. موبایل به حدی به زندگی روزمره مردم در ایران گره خورده که جزو کالاهای اساسی تلقی می‌شود و نمی‌توان از خرید آن چشم‌پوشی کرد برعکس کامپیوتر که فروش آن به شدت کاهش یافته. کاربران ایرانی همچنان مشتریان ثابت موبایل هستند و اگر بودجه مناسب را نداشته باشند به خریداری گوشی‌های دست دوم روی می‌آورند.
* روزنامه‌نگار

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 83867
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا