بیش از ۳۵ میلیارد دلار صادرات در سال جاری صورت گرفت

به گزارش جهان صنعت نیوز: حمید زادبوم در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استانی و کشوری که در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، در خصوص بهبود صادرات کشور در سال جاری اظهار کرد: در شرایط جنگ اقتصادی تجارت خارجی ما هدف تحریم‌های دشمن قرار گرفته و حمل و نقل، نقل و انتقال پول و بازارها به اقتصاد ما فشار می‌آورند، به هر شکل ما صادرکنندگانی داریم که به هر روی خوش درخشیده‌اند و امیدواریم که وضعیت صادرات در سال ۹۹ که طبیعتا سخت‌تر از سال ۹۸ است بتوانند به کار خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: استان خراسان رضوی خود یک قطب اقتصادی است و بخش بزرگی از بازار افغانستان و تاجیکستان در دست این استان است و حتی بخش مهمی از محصولات این استان به پاکستان نیز صادر می‌شود. به همین دلیل خراسان رضوی اهمیت زیادی دارد چرا که بخش مهمی از صادرات کشور را این استان به دوش می‌کشد.

ریاست سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در همین شرایطی که ما قرار داریم اگر همین چیزی که امروز صادر می‌شود فقط افزایش در تولید داشته باشیم بنابر تحقیقات تا نزدیک ۱۰۰ میلیارد دلار امکان صادرات به کشورهای همسایه وجود دارد.

زادبوم درخصوص مناسبات تجاری با کشورهای همسایه، خاطرنشان کرد: در سال ۹۷، صادرات ما به کشورهای همسایه ۲۴ میلیارد دلار بوده یعنی چیزی در حدود ۵۴ درصد صادرات ایران به کشورهای همسایه بوده است. در شرایط تحریم راهی نداریم جز اینکه این تعامل را با کشورهای همسایه بالا ببریم. باید سهم تجارت با آن‌ها را بالا ببریم چرا که تجارت با آن‌ها ساده‌تر است و بازار آن‌ها تقاضا دارد.

وی افزود: ۶۰ درصد از صادرات ما در ده ماهه سال ۹۸ به کشورهای همسایه بوده است، کشورهای همسایه در سال ۲۰۱۸، ۱۱۶۰ میلیارد دلار صادرات داشتند ما ۱۰۰ میلیارد دلار از این بخش را ما می‌توانیم صادر کنیم به شرط آنکه تولید را زیاد کنیم و ما دولتی‌ها رفع موانع کنیم و شما همت کنید.

ریاست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کسانی‌که پا در عرصه تولید می‌گذارند فکر نکنند که بازار بسته است، ما اگر سهم خود در کشورهای همسایه را فقط دو برابر کنیم هنوز باز هم پتانسیل بیش از ۷۰ میلیارد دلاری باقی است. تولید برای صادرات برای کالاهایی که مورد نیاز همسایه‌های ماست، بازار آن‌ها در کشورهای همسایه وجود دارد.

زادبوم درخصوص اقدامات سازمان توسعه تجارت برای رسیدگی به مشکلات صادرکنندگان عنوان کرد: ما هر هفته چهارشنبه‌ها در سازمان توسعه تجارت، کارگروه توسعه صادرات را تشکیل می‌دهیم و در این جلسات مسائل روز صادرکنندگان با حضور دستگاه‌های ذیربط، اتاق بازرگانی و کنفدراسیون صادرات بحث می‌شود آن‌هایی که بتوانیم تصمیم می‌گیریم و آن‌هایی که نتوانیم همان‌جا صورت جلسه تدوین می‌کنیم تا آن را پیگیری کنیم.

وی اعلام کرد: بسته حمایتی صادرات در سه بهمن ماه ابلاغ شد، این بسته دو بخش دارد بخش اول ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی است که توسط صندوق توسعه ملی تامین و در اختیار بانک‌های عامل قرار داده می‌شود و بانک به همان مقدار باید از منابع خود بگذارد و نرخ متوسط میانگین می‌گیرد و چیزی در حدود ۱۴ درصد است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: بخش دوم کمک‌هایی است که در ۱۱ گروه طبقه‌بندی شده است که هرچقدر به ما بودجه بدهند در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهیم، بیشتر به صورت غیر مستقیم مانند نمایشگاه‌ها، زیرساخت‌های صادراتی، ایجاد سردخانه و آموزش و تحقیقات است.

زادبوم درخصوص حجم صادرات بیان کرد: در ده ماهه امسال صادرکنندگان ما ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات کردند و واردکننده‌های ۳۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار وارد کردند و نزدیک ۷۲ میلیارد دلار تجارت انجام شده است، اگر ابتدای سال از من در این رابطه سوال می‌پرسیدند من نمی‌توانستم این مبلغ را پیش‌بینی کنم.

وی در خصوص صادرات کشور خاطرنشان کرد: بنابر آمارهایی که ما داریم اگر قیمت‌های پایه فروردین ۹۷ را ضرب در کالاهای صادراتی سال ۹۸ کنیم، صادرات ما نزدیک هفت میلیارد دلار اضافه می‌شود یعنی ما نزدیک ۴۲ میلیارد دلار صادرات داشتیم چراکه از فروردین ۹۷ تا کنون حدود ۳۰ درصد قیمت پایه صادراتی در گمرک‌ها به خاطر تعهدات ارزی کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: صادرات ما از نظر وزنی ۲۱ درصد در ۱۰ ماهه سال ۹۸ افزایش پیدا کرده است و این نشان دهنده این است که واقعیت صادرات افزایشی است که در این شرایط این افتخاری برای ما محسوب می‌شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 88671
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا