بورس و فرصت نفس‌گیری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رشد شاخص کل باز در این هفته بالاتر از شاخص هم‌وزن بود‌. شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۳۴۳۳۱ واحد توانست بالاتر از تمام سقف‌های قبلی خود بایستد و در محدوده ۴۶۶۳۴۰ واحد به کار خود پایان دهد. درصد رشد شاخص کل در هفته گذشته بالاتر از ۱۳ و درصد رشد شاخص هم‌وزن کمتر از هشت بود که باز تایید رشد بهتر سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز نسبت به سهم‌ها و گروه‌های کوچک بازار بود. اگرچه این روند در میان‌مدت ادامه‌دار خواهد بود اما در مقطع کوتاه و نوسانی شاید جای این دو عوض شود و هم‌وزن‌ها بهتر از شاخص کلی‌ها عمل کنند.

لشکر ۴/۵ میلیون نفری کدهای بورسی

در آخرین عرضه اولیه که روز چهارشنبه برگزار شد و سهم شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین با نماد سیتا وارد بازار بورس شد‌، بیش از ۵/۴ میلیون نفر کد بورسی در این عرضه اولیه شرکت کردند. بالاترین آمار قبلی در حدود ۳/۳

میلیون نفر بود. رشد شتاب‌دار ورود کد‌های بورسی به بازار بورس دقیقا نشانه «دوران بلوغ» بورس تهران است که می‌تواند فرصتی عالی برای اقتصاد کشور باشد‌ البته اگر برنامه‌هایی درست برای استفاده از این ورود نقدینگی برای افزایش سرمایه و انجام طرح‌های توسعه و ایجاد اشتغال وجود داشته باشد. با این شتاب ورود و ثبت نام‌های روزانه در سامانه سجام که نزدیک به ثبت‌نام دو میلیون نفری در ماه است انتظار ۱۰ میلیونی شدن کد‌ها تا قبل از پایان سال دور از ذهن نیست. بازار که چند سال پیش زیر ۱۰۰ هزار کد شرکت‌کننده در عرضه اولیه را تجربه می‌کرد حالا به عددهای بالای ۱۰ میلیون نفر فکر می‌کند؛ رشدی ۱۰۰ برابر که اگر اعداد آن درک شود می‌تواند سرآغاز حرکت‌ها و فرصت‌هایی خوب برای تولید داخلی کشور باشد. ورود نقدینگی‌های جدید توسط کدهای جدید بازار را می‌تواند پویاتر و جذاب‌تر کند. بورس مانند ظرفی محدود است که رشد آن نیز محدود (افزایش شرکت‌های پذیرفته شده) است، ولی ورود نقدینگی (مانند آب) به آن ادامه‌دار است که این مساله باعث سرریز شدن این آب از ظرف می‌شود که خود را با رشد ارزش و قیمت سهم‌ها نشان می‌دهد.

رکوردشکنی ارزش معاملات

میانگین ارزش معاملات روزانه طی هفته گذشته با کاهش مواجه شد که دلیل این کاهش‌، عدم عرضه صف‌های خرید به ارزش بالای ده هزار میلیارد تومان بود. میانگین ارزش معاملات روزانه طی هفته گذشته با کاهش دو هزار میلیارد تومانی به نزدیکی ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید و این در حالی بود که روز یکشنبه که صف‌های خرید عرضه و بازار منفی شد ارزش معاملات رکوردشکنی کرد و به بالاتر از ۲۶ هزار میلیارد تومان رسید. اگرچه از نظر ریالی سقف قبلی را شکسته است اما از نظر دلاری با توجه به رشد دلار طی دو ماه گذشته رکورد دلاری ارزش معاملات روزانه بازار سرمایه شکسته نشده است. اما ارزش صف‌های خرید طی یک روز نیز شکسته شد و بالای ۱۰۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی پشت صف‌های خرید بدون عرضه در روز سه‌شنبه باقی ماند. در هفته گذشته شاهد ورود بیش از ۷۹۰۰میلیارد تومان نقدینگی جدید (با احتساب عرضه اولیه) توسط کد‌های حقیقی  به بازار بودیم‌، این به معنی خرید این مقدار از نقدینگی توسط کدهای حقیقی از کدهای حقوقی در بازار است. در هفته‌ای که گذشت چهار صنعت  فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و بانک‌ها و موسسات بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند.

بازار و فرصت نفس‌گیری

شاخص کل بورس از ابتدای سال ۹۹ بیش از ۲۰۰درصد رشد را تجربه کرده است. شادی در بازار به اوج خود رسیده و تب بازار بورس داغ است. البته این هیجانات و حرکت‌های بازار همیشه روندی تکراری دارد و وقتی به اوج شادی می‌رسد زمانی را هم به ترس و نگرانی می‌گذراند. عمده سهامداران در سود‌های خوبی هستند. سود‌هایی که اگر اول سال به آنها گفته می‌شد برایشان باورپذیر نبود. البته همه این اتفاقات در کنار رشد دلار به خاطر کرونا‌، در کنار حمایت‌های مستقیم دولت از بازار بورس افتاده است. البته قدیمی‌ترهای بازار کمی نگران هستند. آنها روزهای منفی و نگران‌کننده زیادی دیده‌اند.

سال‌هاست در این بازار هستند و این جا را مانند خانه و خانواده خود دوست دارند و دلشان نمی‌خواهد که خاطرات تلخ سال‌های ۸۲ تکرار شود. سال‌هایی که بازار بعد از یک روند تند و شارپ بدون وقفه وارد دوره‌ای از ریزش و رکود طولانی‌مدت شد. پس باید بهشان حق داد که از رشد بدون نفس‌گیری بازار و شاخص کل کمی نگران باشند و دوست داشته باشند روند بازار را آرام و پیوسته ببینند تا بتوانند سال‌ها در این بازار حضور داشته باشند و از آن کسب سود کنند.

شاخص کل محدوده سقف کانال صعودی مهمی را در محدوده یک ونیم میلیون واحد شکسته است و حالا وارد  کانال صعودی بعدی شده است و حالا اهداف بعدی در میان‌مدت می‌تواند محدوده دو میلیون و دو و نیم میلیون واحد باشد. اما احتمال پولبک به محدوده سقف کانال شکسته شده نیز وجود دارد تا نفس‌گیری انجام شود. اگر چه قدرت ورود نقدینگی به بازار چنان سنگین و قوی است که احتمالات را می‌تواند کم رنگ کند. در این کانال صعودی زمانی که میدلاین در محدوده ۳۰۰ هزار واحد شکسته شد شاهد پولبک و کمی بازی زمانی در آن محدوده بودیم ولی خوب، شرایط آن زمان با الان از نظر توجه جامعه و نقدینگی کاملا متفاوت است.

در هفته پیش‌رو

در این هفته در حالی بازار را شروع خواهیم کرد که در آخرین روز کاری شاهد بودیم که ۳۱۹ سهم با صف خرید‌هایی به ارزش هفت هزار میلیارد تومان بدون عرضه باقی ماند و ۳۶ سهم با صف فروش‌هایی به ارزش تنها ۱۸۳ میلیارد تومان در تابلو باقی ماند. برتری دست خریداران در بازار کاملا مشهود است به طوری که بسیاری از صف‌های خرید بدون عرضه باقی مانده است. بازار کار خود را مثبت آغاز خواهد کرد اما حقیقت این است که در سود بودن عده زیادی از سهامداران کمی خطرناک است چون فروش‌های هیجانی را برای آنها آسان‌تر می‌کند. از اواسط هفته باز هم می‌توان انتظار داشت که بازار با افزایش عرضه‌ها مواجه شود. بازار حالا در اکثریت سهم‌ها کاری به پی‌بر‌ای و پی‌بر‌اس ندارد و تنها در بحث تجدید ارزیابی و بحث ارزش جایگزینی شرکت‌ها را مقایسه و فیلتر می‌کند و البته جریان قدرت نقدینگی را دنبال می‌کند و صف نشینی را یک حسن می‌داند! اتفاقی که به مرور فرهنگ سرمایه‌گذاری و سهامداری را تنزل می‌دهد و حتی این روزها صبورترین‌ها در بازار نیز با کمترین درجا زدن سهم شان بی‌حوصله می‌شوند. اینها نشانه خوبی برای کلیت بازار و فرهنگ سهامداری نمی‌تواند باشد.

شاخص کل حالا اهداف جدید و بالاتری دارد و به سمت هدف سه میلیون واحدی در میان‌مدت حرکت خواهد داشت اما در این بین استراحت و روزهای منفی نیز در انتظار بازار خواهد بود. شاید بهترین استراتژی فعلی در این بازار بالا آوردن حد ضرر به دنبال قیمت سهم‌ها‌، با فاصله درست و معقول‌ و سهامداری در سهم‌های درست و استخوان دار بازار باشد.

سامنس می‌گوید: «مقصر دانستن سفته‌بازها در بحران‌های مالی قدمتی دیرینه دارد که تاریخچه آن حداقل تا زمان یونان باستان می‌رسد. این واکنش به بحران مالی همواره پاسخی اشتباه بوده است.»

* تحلیلگر بازار سرمایه

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 118959
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا