بورس دوباره رکورد زد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در همین حال سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که بازدهی تالار شیشه‌ای از ابتدای سال جاری تا پایان هفته دوم خرداد ماه ۹۱ درصد شده است. از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش معاملات فرابورس ایران در دو ماه گذشته به ترتیب رشد ۱۴۰ و ۶۶۳ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. کارشناسان اقتصادی اظهار کرده‌اند که با توجه به شرایط نامطلوب بازارهای موازی از جمله مسکن، سکه و ارز این بازار سرمایه خواهد بود که در نهایت گوش سبقت را ربوده و پیروز میدان جذب نقدینگی خواهد شد.

بر اساس آمارهای معاملاتی روز گذشته اکثر شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند، به طوری که شاخص کل در نهایت با ۴۰۳۲۲ واحد صعود معادل ۹۲/۳ درصد به یک میلیون و ۶۸ هزار و ۸۶۱ واحد، شاخص‌ قیمت «وزنی- ارزشی» با ۱۰۷۰۶ واحد افزایش معادل ۹۲/۳ درصد به ۲۸۳ هزار و ۸۰۰ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۱۰۳۷۳ واحد رشد معادل ۱۴/۳ درصد به ۳۴۰ هزار و ۸۶۴ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۶۸۶۱ واحد افزایش معادل ۱۴/۳

 درصد به ۲۲۵ هزار و ۴۷۲ واحد، شاخص آزاد شناور با ۵۳۴۳۹ واحد افزایش معادل ۸۹/۳ درصد به یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۵۶۲ واحد، شاخص بازار اول با ۳۰۲۶۹ واحد افزایش معادل ۹۹/۳ درصد به ۷۸۹ هزار و ۵۷۹ واحد و شاخص بازار دوم با ۷۸۳۴۱ واحد رشد معادل ۸۲/۳ درصد، به دو میلیون و ۱۲۹ هزار و ۷۵۱ واحد رسید. در این میان روز گذشته هفت نماد «فارس با ۳۰۱۶ واحد، فولاد با ۲۴۵۲ واحد، فملی با ۱۹۹۰ واحد، شستا با ۱۷۲۸ واحد، کگل با ۱۴۳۰ واحد، وبملت با ۱۱۹۳ واحد و اخابر با ۱۱۳۷ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

در همین حال شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای نیز با نوسان مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «اطلاعات و ارتباطات با ۱۲۴ واحد صعود معادل ۵۸/۱۳ درصد به هزار و ۳۸ واحد، محصولات فلزی با ۲۴۳۸۸ واحد افزایش معادل ۷۵/۶ درصد به ۳۸۵ هزار و ۶۳۲ واحد، محصولات چرمی با ۱۶۱۹ واحد رشد معادل پنج درصد به ۳۴ هزار و ۲۱ واحد، سایر معادن با ۲۴۴۵۴ واحد افزایش معادل پنج درصد به ۵۱۳ هزار و ۶۶۰ واحد، تامین آب، برق، گاز با ۸۶ واحد صعود معادل ۹۷/۴ درصد به هزار و ۸۱۹ واحد، کانه فلزی با ۱۲۸۶۸ واحد رشد معادل ۹۱/۴ درصد به ۲۷۴ هزار و ۹۵۱ واحد، زراعت با ۱۱۴۱۲ واحد افزایش معادل ۹۰/۴ درصد به ۲۴۴ هزار و ۴۴۵ واحد» رسید.

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی دیروز بازار سهام بیانگر آن است که قیمت سهام نمادهای «های‌وب، کنور، فاراک، ما، آپ، شنفت و کدما» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «بکام، ختوفا، غسالم، غشهد، غپینو، لپارس و غشصفا» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند و در تابلوهای بورس به ثبت رسیدند. به این ترتیب در پایان دادوستدهای روز گذشته بورس، در یک میلیون و ۱۱۴ هزار نوبت معاملاتی، ۹ هزار و ۳۱۸ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۷۷ هزار و ۳۱ میلیارد تومان در بورس معامله شد.

رشد ۱۴۵ درصدی ارزش معاملات

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بورس اوراق بهادار تهران، بازدهی بازار از ابتدای سال جاری تا پایان هفته دوم خرداد ماه به ۹۱ درصد رسیده است. بررسی جزئیات اطلاعات منتشرشده حاکی از آن است که ارزش بازار سهام در پایان اردیبهشت ماه ۹۹ در مقایسه با ماه مشابه سال قبل به میزان ۹۱۵/۷۷۶/۲۸ میلیارد ریال برابر با ۳۴۹ درصد افزایش یافته و از ۶۱۸/۲۴۱/۸ میلیارد به ۵۳۳/۰۱۸/۳۷ میلیارد ریال رسید. بر اساس آمارها طی ۲۳ روز کاری اردیبهشت ماه ۹۹، ارزش معاملات در مقایسه با پایان فروردین ۹۸، معادل ۱۴۵ درصد افزایش یافت و از ۵۱۹/۰۱۸/۱ میلیارد به ۸۶۳/۴۹۳/۲ میلیارد ریال رسید.

از سوی دیگر حجم سهام معامله‌شده در این بازه زمانی از ۸۰۵/۱۲۰ میلیون به ۲۲۴/۲۱۴ میلیون سهم معادل ۷۷ درصد افزایش یافته است. بر این اساس از ابتدای سال ۹۹ تا‌کنون، متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات بازار سهام «اول و دوم» به ترتیب برابر با ۳۲۷۰۷۵ میلیون سهم و ۳۳۹۵۶۶۶ میلیارد ریال بوده است. افزون بر این، آمار منتشر شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهد که در اردیبهشت ماه ۹۹، دفعات معاملات سهام برابر با ۵۳ درصد در مقایسه با پایان فروردین ۹۸ افزایش یافت و از ۴۶۰/۶۶۹/۱۹ هزار به ۳۶۱/۱۴۳/۳۰ هزار دفعه بالغ شد.

بنا بر این گزارش، ارزش بازار در پایان اردیبهشت ماه ۹۹ در مقایسه با ماه مشابه سال قبل به میزان ۹۱۵/۷۷۶/۲۸ میلیارد ریال برابر با ۳۴۹ درصد افزایش یافت و از ۶۱۸/۲۴۱/۸ میلیارد به ۵۳۳/۰۱۸/۳۷ میلیارد ریال رسید. گفتنی است نسبت قیمت به درآمد ۱۲ ماه گذشته، به رقم ۰۲/۲۰ رسید و درصد گردش معاملات از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ به رقم ۱۵ رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، ۱۱۷ درصد افزایش داشته است. به گزارش بورس ۲۴، بررسی بازار فرابورس ایران نیز نشان می‌دهد در دو ماه گذشته و در مجموع ۴۰ روز معاملاتی، ۱۳۷ میلیارد و ۳۷۲ میلیون ورق بهادار به ارزش ۱۷۰۹ هزار و ۱۹۱ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس معامله شده است که به ترتیب از افزایش ۱۴۰ درصدی حجم و ۶۶۳ درصدی ارزش معاملات خبر می‌دهد. همچنین شاخص فرابورس (آیفکس) نیز در دو ماه نخستین سال جاری با رشد ۶۹ درصدی و ارزش بازار نیز با افزایش ۶۸ درصدی همراه بوده است.

پایان اصلاح و بازگشت شتابان بازار

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد این روزهای بازار سهام گفت: این احتمال وجود دارد که بعد از گذشت دو هفته مجددا شاهد ایجاد مشکل در رشد‌ها باشیم که ارزیابی این موضوع به گذر زمان احتیاج دارد. علی یوسفیان در ارزیابی بازار روز گذشته ابراز کرد: با گذشت دو هفته اصلاح، هفته گذشته بازار شرایط بهبود پیدا کرد و به روندی شتابان با رشد بالاتر از هشت درصد برگشت. پیش‌بینی‌ها برای روز گذشته بازاری مثبت بود که این اتفاق رقم خورد و می‌تواند نشانی از پایان اصلاح و برگشت شتابان بازار داشته باشد. وی همچنین عمده بازار را درگیر این رشد دانست و عنوان کرد: بعضی از سهم‌های بزرگ شاید بیشتر شوند ولی در مجموع بخش مهمی از بازار در حال رشد است. نکته اینجاست که گروه یا سهمی تعیین‌کننده نبوده و کل بازار تحت تاثیر قرار گرفته و مجموعا رشد را تجربه کرده است. یوسفیان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز خاطر‌نشان کرد: سیاست‌هایی برای رشد بازار وجود داشته که از برخی تریبون‌ها مطرح شده و برخی دیگر نیز سوار موج و هیجان شده‌‌اند که اگر سیاست‌ها روندی موفق را طی کنند، رشد بازار سهام ادامه می‌یابد؛ در غیر این صورت با وجود عرضه‌های شدید و مخالفان، هیجان‌های ایجاد شده هم فایده ندارد.

بورس؛ برنده بازارها

مقایسه عملکرد بازارهای سهام، ارز و سکه در سال جاری بیانگر آن است که بازار سهام در این مدت بیشترین سود را نسبت به بازارهای ارز و سکه کسب کرده است. یک کارشناس بازار سرمایه در تحلیل رفتار بورس با بیان اینکه این بازار، گوی سبقت را از بازارهای ارز و طلا می‌رباید گفت: سرمایه‌گذاران با دقت مضاعفی نسبت به سرمایه‌گذاری و انتخاب سبد سهام خود اقدام و از سهامی که رشد چندبرابری داشته است، دوری کنند. امیرعلی امیرباقری اظهار کرد: بازار در ابتدای هفته گذشته شروع نسبتا مناسبی داشت اما در اواسط هفته همسو با افزایش عرضه، فشار فروش در بازار افزایش یافت. وی با بیان اینکه بعد از تغییر در سود پالایشی‌ها و افزایش آن شاهد تازه شدن روح بازار و تغییر مسیر شاخص بورس در بازار بودیم، افزود: در پایان هفته شاخص بورس درصدد بود تا قسمتی از افت و اصلاح قیمتی که در چند روز گذشته تجربه کرد را پس گیرد که با توجه به چنین موضوعی در کلیت بازار با ورود جریان نقدینگی از سوی حقیقی‌ها روبه‌رو بودیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 112428
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا