بورس در حال ورود به فضای بدون چارت

جهان صنعت نیوز|  حامد ستاک مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان در گفت و گویی با «جهان صنعت نیوز» در خصوص چرایی واکنش منفی بازار سهام به اخبار مثبت سیاسی مبنی بر راه اندازی کانال مالی اینستکس عنوان کرد: معاملات صورت گرفته به نوعی نشان دهنده وضعیت مطلوب بازار سهام است چرا که واکنش بازار با توجه به شرایط مختلف، متفاوت خواهد بود.


وی خاطرنشان کرد: شاخص بازار سهام موفق به لمس رقم ۲۵۰ هزار واحدی شد بنابراین در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که بازار رفتاری مشابه  با زمانی که در رقم ۱۹۰هزار واحدی از خود نشان داد را به طور مجدد نشان دهد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه  نماگر های بازار سهام اکنون در قله های تاریخی خود قرار گرفته اند، بر این اساس نمی توان در قله ها انتظار حرکت های شارپی داشت.

به طور کلی بورس کشور در حال ورود به فضای بدون چارت است  چرا که پیش تر بازار چنین موقعیت هایی را تجربه نکرده بود به همین دلیل در هنگام ورود هر کدام از بازار های مالی به فضای بدون چارت شاهد رفتارهایی با احتیاط هستیم.

اثرات اینستکس

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به گشایش های صورت گرفته نیز تصریح کرد: گشایشی که انتظار می رفت در حوزه اینستکس به صورت کامل محقق نشده است.

از طرفی، فروش نفت به صورت آزادانه و به قیمتی عادلانه از مهم ترین عوامل فضای کسب و کار کشور محسوب می شود.

این در حالی است که احتمالا تحلیلگران به این نتیجه رسیده باشند که هنوز این مهم در حوزه صادرات نفت کشور محقق نشده است بنابراین در چنین شرایطی  ۲ نکته در حوزه بازار سرمایه مطرح می شود.

نخست مربوط به زمانی خواهد شد که بازار وارد فضای بدون چارت جدید می شود که پیش تر آن را تجربه نکرده است، از همین رو نمی توان انتظار داشت که در چنین موقعیت هایی حرکت های شارپی صورت بگیرد.

بعد دیگر این موضوع مرتبط با انتظار کلیت بازار از اینستکس است که تا کنون یا محقق نشده است و یا این که فعالان بازار در حال جمع آوری اطلاعات در این خصوص هستند تا بدین صورت راحت تر به ارزیابی گشایش صورت گرفته و اثرات آن در مبادلات مالی از جمله فروش نفت بپردازند.

صنایع مورد اقبال بازار

حامد ستاک گفت: با توجه به حجم داد و ستدهایی که به طور روزانه در بازار سرمایه کشور صورت می گیرد اقبال عمومی به سمت صنایع بزرگ همانند معدنی ها،  فولادی ها، پتروشیمی ها و پالایشی ها بیشتر بوده، هر چند سهم های کوچک هم علاقه مندان خود را در فضای معاملاتی بازار داشتند.

ترسیم چشم انداز بورس

وی با اشاره به محرک بازار در راستای شکست مقاومت ها نیز گفت: با توجه به بهبود فضای سودآوری که قالب نماد های بورسی به دلیل رشد نرخ ارز تجربه کردند، اگردر ادامه  فضای پر تنش سیاسی نداشته باشیم جریان معاملاتی بازار به صورت ملایم تداوم پیدا خواهد کرد. در همین حال تجربه افزایشی بیش از شرایط فعلی دور از انتظار نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که تداوم تنش ها و فضای پر التهاب، انتظارات از بازار را محقق نخواهد کرد. بنابراین در صورتی که چنین فضایی به سمت آرامش تغییر مسیر دهد یقینا بازار در جهت رشد و توسعه گام بر می دارد.

خبرنگار: مسعود کریمی

اقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 31634
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا