بورس در اصلاح یا ریزش؟

امین بیگانی * تحلیلگر بازار سرمایه-  بازار و شاخص ها در حال منفی خوردن هستند ، اما دلایل این اتفاق چیست؟ شاخص کل در هفته منتهی به ۲ خرداد ۹۹ با کاهش ۳۰۹۰۳ واحدی مواجه شد تا دوباره زیر ۱ میلیون واحد در محدوده ۹۸۶۷۵۹ واحد بایستد ، شاخص هم وزن اما هفته آخر اردیبهشت را توانست بهتر به پایان برساند و با رشد ۵۹۷۰ واحدی توانست در محدوده۳۲۲۲۰۵ واحد بایستد.


در کوتاه مدت توجه به تک سهم ها و گروه های کوچک بیشتره شده است اما به نظر می رسد این مورد فقط در کوتاه مدت اتفاق بیفتد و به دید میان مدت باز شاهد توجه بیشتر پول و بازار به سهم ها و گروه های بزرگ باشیم. هر دو شاخص در روز شنبه ۳ خرداد ماه کار خود را منفی به پایان رساندند و شاخص کل با کاهش ۲۶۹۱۸ واحدی در محدوده ۹۵۹۸۴۰ واحد ایستاد و شاخص هم وزن با کاهش ۳۷۴۴ واحدی در محدوده ۳۱۸۲۸۱ واحد ایستاد. اختلال در هسته معاملات بورس در روز شنبه موجب ایجاد شوک منفی به بازار و ایجاد التهاب در معاملات شد، متاسفانه در زمینه این اختلال شفاف سازی و جوابگویی از سوی مسئولان سازمان و مدیریت فناوری بورس تهران مشاهده نشد!

ارزش معاملات در تکاپوی تثبیت

ارزش معاملات روزانه در بورس تهران بعد از یک دوره رشد صعودی عالی که از نزدیک های ۵ هزار میلیارد تومان شروع شد و تا ۲۵ هزار میلیارد تومان ادامه یافت ، در حال تثبیت در محدوده های میانگین این دو مقدار یعنی ۱۵ هزار میلیارد تومان است. میانگین ارزش روزانه معاملات در هفته گذشته در حدود ۱۴۷۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته با کاهش نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومانی مواجه بود. توجه ، ورود افراد جدید و ورود نقدینگی  به بازار  بورس ادامه دارد به طوری که در آخرین عرضه اولیه هفته گذشته تعداد شرکت کنندگان با رشد  ۷۱۵۴۰۹ نفری مواجه شد و به ۳۰۷۲۷۶۷ کد رسید. این رشد خود نشان دهنده روند صعودی توجه و نظر جامعه به بورس است. در هفته گذشته شاهد ورود بیش از ۱۰۱۴میلیارد تومان نقدینگی توسط کد های حقیقی  به بازار بودیم ، این به معنی خرید این مقدار از نقدینگی توسط کدهای حقیقی از کدهای حقوقی در بازار است. در هفته ای که گذشت چهار صنعت فلزات اساسی ،  سرمایه گذرای ها ، بانک ها و خود بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند

اصلاح یا ریزش؟

قیمت بسیاری از سهم ها از اوج خود فاصله گرفته است و روزهای منفی را به خود می بیند. با اینکه در همین زمان هم بسیاری از سهم های دیگر روزهای مثبتی را سپری می کنند و سقف های جدیدی را می بینند. یعنی همزمان در بازار گروهی از سهم ها صف خرید هستند و گروهی دیگر صف فروش را تجربه می کنند. بازار یکدست عمل نمی کند ، برای مثال در روز کاری آخر که بازار و شاخص با منفی بسته شد ، آمار نشان می دهد که در مقابل ۲۷۱ سهمی که با صف فروش بسته شدند ، ۱۷۳ سهم با صف خرید روز کاری را به پایان رسانده اند. ارزش صف های فروش نزدیک به ۲۸۰۰ میلیارد تومان و ارزش صف های خرید حدودا ۲۱۰۰ میلیارد تومان بود. توجه به این نکته ضروی است که تعداد دیگری از سهم ها هم متعادل ، بین منفی ۵ تا مثبت ۵، در حال معامله بودند. پارامترهای مختلفی برای نتیجه گیری ریزش یا اصلاح بازار می تواند مد نظر قرار گیرد ، وضعیت نموداری ،مقایسه ارزش و حجم معاملات در مثبت و منفی ها ، ارزش شرکت ها و … از جمله مواردی هستند که می توانند برای بررسی استفاده شوند. اما شخصا این بار بحث بالا در مورد صف های خرید و صف های فروش ، مثبت و منفی دو طرفه بازار را بیان کردم تا به دوستان اعلام کنم در یک ریزش اکثریت بازار منفی های سنگین و صف های فروش قوی طی روزهای ممتد به خود می بیند ، اما در معاملات ده روز گذشته بازار بارها شاهد آماری شبیه به آمار بالا بودیم، یعنی همزمان که تعدادی از سهم ها در حال منفی خوردن (اصلاح) بودند ، تعدادی از سهم های دیگر در حال صعود و رشد قیمتی بودند. این خود یکی از نشانه های بازار اصلاحی است. پس در مورد کلیت بازار به دید میان مدت نباید نگرانی داشت.

 سیکل های تکراری در بازار نشان داده است که نقدینگی در سهم ها و گروه های مختلف در زمان های مختلف در گردش است و زمانی که برای مثال گروه های بزرگ در حال رشد هستند ، گروه های کوچک در حال اصلاح دیده می شوند و زمانی که گروه های بزرگ در حال اصلاح هستند ، گروه هایی که در حال اصلاح بودند به رشد قیمتی بر میگردند. اگر شناخت مناسبی به بازار و سیکل های تکرار شونده داشته باشید و البته دید میان مدت چاشنی معاملات شما باشد ، در هنگام منفی ها دچار استرس و نگرانی نمی شوید ، چون به این آگاهی رسیده اید که منفی ها جزئی از بازی هستند و این منفی ها سوخت سهم ها برای حرکت های صعودی بعدی را تامین خواهند کرد. البته در کنار این مورد باید آگاهی و شناخت کافی نسبت به شرکت ها و زمان خرید درست را نیز داشته باشیم.

در هفته پیش رو

در حالی فردا به استقبال ادامه بازار در هفته پیش رو می رویم که در بازار دلایل متنوعی دربحث اصلاح بازار بین فعالان رد و بدل می شود. بحث سهام عدالت ، پیش خرید خودرو ، عرضه اولیه های ادامه دار ، فروش صندوق etf بانک و بیمه دولتی ، تنش های سیاسی احتمالی و … از جمله مواردی هست که این روزها در بین فعالین بازار شنیده می شود. هر کدام از این موارد می تواند تاثیر خود را بر روند ورود یا خروج نقدینگی در بازار داشته باشد. اما به نظر روند ها خود را با اخبار و یا اتفاقات لحظه ای اطراف همراه نمی کنند و روند ها کار خود و راه خود را می روند. یعنی عملا بازار به سیکل حرکتی خود بیشتر از اخبار توجه می کند. روند اصلاحی فعلی بعد از آن رشد شارپ عملا باید اتفاق می افتاد. قبلا در همین صفحه و در زمان اوج رشد های شارپ نوشتم که یک روند عادی در مسیر زاویه ۴۵ درجه حرکت خواهد کرد و دیر یا زود خود را با این زاویه در نمودار ها هماهنگ خواهد کرد. درک منفی ها و اصلاحات بازار می تواند به یک سرمایه گذار کمک نماید که بدون احساسات طمع ، ترس و اضطراب ، واقعیات اطراف را بهتر درک نماید و از آنها به بهترین نحو استفاده نماید.

ورود دلار نیمایی به کانال ۱۵ هزار تومان خبر مثبتی برای بازار است که عملا در کنار کاهش نرخ بهره بانکی و بهبود قیمت های جهانی می تواند بر بازار تاثیر مثبت بگذارد ، اما این روزها دیتا و تحلیل بر بازاری که ترسیده است کارگشا نیست. قطعی های گاه و بیگاه هسته معاملات نیز خود یکی از ریسک های بازار تبدیل شده است. اما با همه ی این صحبت ها به نظر پایان اصلاح بازار نزدیک باشد و انتظار می رود روزهای سه شنبه و چهارشنبه شاهد متعادل شدن کلیت بازار و حتی برگشت بعضی از گروه ها و سهم های بزرگ در گروه فلزات وپتروشیمی به دامنه مثبت باشیم و تعادل در بقیه گروه های بازار مثل پالایشی ها اتفاق بیفتد. اما گرفتن ضرب های فروش معمولا در چند مرحله انجام می پذیرد. در همین روزهای منفی نوید می دهم که شاخص کل می تواند در ۴ ماه آینده با همه نوسانات منفی ، سقف قبلی را پشت سر بگذارد و به محدوده یک و نیم میلیون واحد صعود داشته باشد. توجه کنید که به دید میان مدت این صحبت شد  و در کوتاه مدت نوسانات منفی و مثبت بازار می تواند ادامه داشته باشد.

جسی لیورمور که از او با عنوان خرس وال استریت یاد می شود ، می گوید:” مهمترین فاکتور در معامله گری کنترل احساسات است . زمانی که بازار بر خلاف میل شما رفتار میکند کنترل احساسات خود را از دست ندهید و زمانی که اوضاع بر وفق مراد است خیلی مغرور نشوید.”

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 109614
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا