بودجه نفتی، عامل فقر در کشور است

جهان صنعت نیوز|  پنج نفر از نمایندگان مجلس در نطق های میان دستور خود، ضمن گرامی داشت ۴۰ سالگی انقلاب، برخی مشکلات و مسائل اقتصادی کشور را یادآور شده و از رییس جمهوری و دولتمردان، عمل به وعده ها و رسیدگی به رفع مشکلات کشور به ویژه معیشت مردم را خواستار شدند.

یوناتن بت‌کلیا نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ها در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور امروز-دوشنبه مجلس شورای اسلامی، با تبریک سال نو میلادی و گرامیداشت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی سال ۵۷ دستاوردهای فراوانی را برای ایران به ارمغان آورده است، همان شعارهای انقلابی تحت عناوین« نه شرقی و نه غربی»، امروز به واقعیت رسیده است؛ صد البته هنوز تا استقلال کامل، مالی اقتصادی و صنعتی فاصله داریم .

وی افزود: طبق آمارهای جهانی، ایران بیشترین سطح تولید علم را در جهان دارا است، قهرمانی المپیادهای علمی جهانی متعلق به جوانان ایران زمین است، اگر کشور تمامی این دستاوردهای علمی، آموزشی و پژوهشی را در تولیدات اقتصادی و صنعتی خود استفاده کند و به تولید برساند از بسیاری از کشورهای بزرگ و صنعتی دنیا پیش خواهد افتاد؛ اما این موضوع خوشایند کشورهای بخیل و حسود جهان نیست، پر واضح و مسلم است که کشورهای غربی استعمارگر مثل آمریکا خواهند خواست کشورهای تازه توسعه یافته همانند ایران به این آنها وابسته باشند تا بتوانند منابع طبیعی و مالی آنها را در ازای فناوری و تکنولوژی به یغما ببرند.

این نماینده مجلس گفت: بسیار واضح و مبرهن است که کشورهای کوچک و ضعیف همسایه از پیشرفت فرزندان ایران در عرصه علمی و صنعتی خوشحال نخواهند بود؛ این ترقی و پیشی گرفتن فرزندان ما همچون خاری در چشم آنهاا ست، چون فرزندان بزرگان و سیاستمداران این کشورها نه تنها به دنبال کسب چنین موفقیت هایی نستند بلکه آن چنان در فساد مالی و سیاسی غرق شده اند که برای حذف مخالفان خود از هیچ حیله و ترفندی فروگذار نیستند؛ این دشمن دیرین از ابتدای انقلاب ۵۷ می‌دانست که باید با تمام توان خود جلوی ترقی و پیشرفت ایران را بگیرد.
وی خطاب به رییس جمهوری افزود: زمان ورود شما به دولت، تمامی وعده‌ها و دستورات جنابعالی در خصوص جامعه آشوری در حد یک سخن باقی مانده است و هیچ اثری از اجرای این دستورات مشاهده نشد.

وی یادآور شد: جامعه آشوری از قدیمی ترین و بومی‌ترین اقوام ایرانی است و همواره دوشادوش سایر هموطنان خود در هر سنگری برای حفظ کیان و مرز و بوم عزیز خود نیز شهدای بسیاری اهداء کرده است ولی حقوق حقه این مردم مظلوم پایمال شده است.
نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ها در مجلس دهم از رییس جمهوری خواست دردهای جامعه آشوری را با سعه‌صدر و توجه بیشتری التیام بخشید.

از رییس جمهوری گلایه مند هستیم

همچنین سمیه محمودی نماینده مردم دهاقان و شهرضا و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با ایام شهادت حضرت زهرا(س) گفت: امروز در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی گام های استوار و همراهی همیشگی مردم عزیز کشورم را قدر دانسته که با وجود کمی ها و کاستی ها، تبعیض ها، برخی نا عدالتی ها همیشه همراه و یاور این انقلاب بوده اند و قطعا راهپیمایی ۲۲ بهمن ۹۷ با شکوه تر از گذشته با حضور زنان و مردان ایران عزیز برگزار خواهد شد.

وی خطاب به نمایندگان، روسای قوای سه گانه و همه کارگزاران نظام جمهوری اسلامی افزود: حتما به خاطر دارید امام(ره) فرمودند«سیاست ما همیشه بر مبنای آزادی، استقلال و حفظ منافع مردم است که این اصل را هرگز فدای چیزی نمی کنیم» «در ایران اسلامی مردم تصمیم گیران نهایی تمامی مسائلند.» حتما به یاد دارید برای رسیدن به چهل سالگی انقلاب جوانان زیادی پرپر شدند، کودکانی با جنازه خونین پدر خداحافظی کردند و مادرانی که داغ جوان بر دلهای آنان نقش بست و به امید اعتلای نظام اخم به ابرو نیاوردند، اما امروز برخی از همسنگران شهدا در دو جبهه چپ و راست مقابل هم ایستاده اند.

وی ادامه داد: مردم از کش‌مکش‌های بی‌اساس و ناشایست سیاسی که در نهایت به منافع برخی از افراد و گروه‌ها ختم می‌شود، خسته اند؛ آنچه امروز به تداوم این انقلاب بی بدیل کمک می‌کند، وحدت و همدلی است؛ همه می دانیم، دشمنان نادانی امثال ترامپ در آمریکا و اسرائیل سال ها است عزت و آبروی این مردم را نشانه رفته اند که به فرموده امام و رهبری هیچ غلطی نتوانسته و نمی‌توانند بکنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: تفرقه، خط کشی‌های سیاسی و جناح بندی‌های پوچ و بی فایده در حال قوت گرفتن است؛ غافل از این که امروز اقشار مختلفی از مردم با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند؛ نباید فراموش کنیم که دستاوردهای چهل ساله این انقلاب نتیجه ایستادگی و همراهی همین مردم بوده و کاستی ها و مشکلات مردم نتیجه ضعف عملکرد، استفاده از افراد ناشایست در پست‌های مدیریتی، عدم برخورد با فساد اداری و اقتصادی و درگیرهای سیاسی و روزمرگی ما مسئولان است.

وی خطاب به رییس جمهوری گفت: بر خلاف انتظار سیاست های دولت شما به نفع ثروتمندان جامعه بود و افراد ضعیف و اقشار متوسط مردم هر روز ضعیف تر می شوند، دستاوردهای دولت شما را انکار نمی کنیم، اما مشکلات تولیدکنندگان، کارگران، کشاورزان، معلمان، رانندگان، بازنشستگان و بیکاری جوانان هم قابل انکار نیست؛ در سخنرانی‌ها صحبت از دلالان و سوء استفاده کنندگان از وضعیت اقتصادی کشور می کنید، امیدواریم فرار رو به جلو نباشد و قطعا مردم منتظر انتشار لیست این افراد و معرفی آنها به مراجع ذیربط هستند.

محمودی ادامه داد: از مبارزه موثر با فساد، رانت و حیاط خلوت موجود در شرکت های دولتی خبری نیست، آقای رییس جمهوری از نظارت ضعیف دولت در تامین اقلام ضروری مردم، نحوه قیمت گذاری اجناس و شبکه توزیع این اقلام گلایه مند هستیم؛ امروز نیازمند تسریع و تسهیل در حفظ، ایجاد و گسترش واحدهای تولیدی هستیم، برخی از زیر مجموعه های دولت به ویژه بانک‌ها نه تنها در این مسیر حرکت نمی کنند، بلکه سد راه کارآفرینان هستند؛ گلایه مند هستیم که پس از گذشت حدود سه سال از عمر مجلس دهم جنابعالی حاضر نشدید جلساتی با مجامع نمایندگان استان ها برگزار و به بررسی مسائل و مشکلات آنها بپردازید.

این نماینده مجلس گفت: امروز به دلیل ضعف در نظارت بر اجرای قانون مجلس جایگاه واقعی خود را از دست داده و می طلبد حداقل یک روز در هفته جلسات صحن علنی صرفا به انجام امور نظارتی از قبیل بررسی عملکرد دستگاه های دولتی،سوال، تذکر، تحقیق و تفحص اختصاص یابد.

نماینده مردم دهاقان و شهرضا در مجلس ادامه داد: بی انصافی است اگر تذکر ندهیم به اشخاص و گروه هایی که با اهداف نامعلوم هر روز در پی تخریب دولت و مجلس هستند و فراموش کرده اند که همگی سوار بر یک کشتی بوده و هدف نهایی همه ما حفظ و اعتلای انقلاب اسلامی است.

نیازمند اجرای طرح همسان حقوق هستیم

احمد صفری نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در نطق امروز ضمن اشاره به برخی مشکلات حوزه انتخابیه خود، خطاب به رییس جمهوری گفت: افزایش قیمت کالاها و عدم نظارت بر این افزایش قیمت مشکلاتی را ایجاد کرده است، چرا در این خصوص اقدامی نمی‌شود، چرا علی‌رغم کاهش نرخ ارز شاهد کاهش قیمت کالاهای ضروری نیستیم، آیا قرار بود سفره مردم کوچک‌تر شود و ارزش پول ملی کاهش پیدا کند، چرا بیش از گذشت هفت سال از سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه مصوبات این سفر اجرایی نمی‌شود.

وی افزود: افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت هیچ تناسبی با افزایش تورم و افزایش قیمت کالاها ندارد، نیازمند اجرایی شدن طرح همسان سازی هستیم، نیاز است که پرداخت مالیات برای کارکنان دولت تغییر کند، کارکنان دولت باید بیشتر مورد معافیت مالیاتی قرار گیرند.

این نماینده مجلس ادامه داد: سازمان امور استخدامی کشور و اعضای کمیسیون اجتماعی در خصوص همسان سازی حقوق کارکنان قراردادی با رسمی و پیمان تلاش کنند. دولت و کمیسیون تلفیق با حمایت و موافقت درخصوص اعتبار مورد نیاز بودجه سال آینده زمینه اجرایی شدن رتبه بندی معلمان را فراهم کند.

 آگاهی عمیق از چهل انقلاب اسلامی، موجب توانمندی کشور است

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار و جغتای و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در ابتدای نطق میان دستور خود با آوردن دسته های گل به تریبون مجلس، گفت: آروزی توفیق باری مدیران انقلابی- نه اصولگرا و نه اصلاح طلب – دارم، قبل از شروع صحبتم چند گل را تقدیم می کنم، یک گل را به نیابت از وزیر جهاد و کشاورزی به آقای پزشکیان تقدیم می کنم که به خاطر مدیریت و سیسات خود، فاتحه کشاورز، گندمکار، چغندرکار و غیره را خوانده اند، گل دوم را به وزیر صنعت و مدیر و معاون شرکت های سایپا و ایران خودرو تقدیم می کنم که فساد در آن ها بیداد می کند، گل سوم را به جناب آقای دکتر بطحایی وزیر آموزش و پرورش تقدیم می کنم که این روزها سیاسی کاری را سرلوحه کار خود قرار داده است و برای بهبود وضعیت معلمان فقط شعار داد، گل آخر را به رییس جمهوری تقدیم می کنم که تدبیر و امیدی از او ندیدیم و در مجموعه همه این گل ها را به آقای دکتر پزشکیان تقدیم می کنم.

پزشکیان نایب رییس اول مجلس نیز خطاب به این نماینده مجلس گفت: «بیکارید، این چه کارهایی است که می کنید».

مقصودی در نطق خود ادامه داد: درود بر مدیرانی که اندیشه های امام و رهبری را سرلوحه خود قرار داده اند؛ نمایندگان عزیز و رییس جمهوری اگر در عمل به راه امام و شهدا اعتقاد دارید، دهه فجر ۵۷ را یادآوری می کنیم؛ دهه ای را که در آن با فساد، جیره خواری، فاصله طبقاتی و تبعیض و بی عدالتی مبارزه کردیم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس ادامه داد: تاریخ هر ملت در واقع آزمایشگاهی راستین برای شناخت تندرستی یا بیماری پآن جامعه است و از آن طریق می توان سرنوشت آن ملت را پیش بینی کرد؛ مطالعه تاریخ انقلاب و ارزش های دهه فجر ۵۷، ارزش های هشت سال دفاع مقدس و اوضاع امروز جامعه، نشانه بیماری جامعه است؛ مدیران شایسته خانه نشین شده اند، از رییس جمهور تا نمایندگان و وزار به مردم دروغ می گوییم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: علل هر واقعه را باید در حوادث گذشته آن جستجو کرد؛ آگاهی عمیق و ریشه دار از مسائل چهل ساله انقلاب، موجب توانمندی کشور خواهد شد.

وی افزود: دلیل آنکه امام پرچم رهایی و آزادی را در کنار مردم بر دوش کشید و بر ضد شاه مبارزه کرد، چه بود، اگر وضعیت امروز خوب نیست، اگر خود را اصلاح نکنیم، حتما دوباره دهه فجر ۵۷ با اصلاحات، با اتکای به مبانی امام و رهبری انقلاب مانند قیام ۹ دی ماه ۸۸، پدید خواهد آمد؛ رهبر فرزانه انقلاب بارها فرمودند با استکبار ستیزی مبارزه کنید، اما امروز امید به برجام و FATF و دیگر اسناد استکباری و استعماری بستیم.

وی خطاب به رییس جمهوری گفت: شما که امروز داعیه مبارزه با فساد و افشای فسادگران را دارید، به پرونده اطرافیان و نزدیکان خود و بعضا دختران معاونان شما نگاهی بیاندازید، سلطان موز چه نسبتی با شما دارد.

بودجه نفتی به زیان کشور است

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور امروز خود با تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) توصیه کرد: آمریکا هر چه سریعتر خبرنگار پرس تی وی را آزاد کند، زیرا این بازداشت غیر قانونی، لطمه شدیدی به اعتبار و آبروی آمریکایی ها که ژست ظاهری دموکراسی دارند، وارد کرده است.

وی سپس از مسئولان و روسای قوا و شورای عالی امنیت ملی درخواست کرد: پیشرفت کشور را معطل اروپایی ها نکنید، اتحادیه اروپا در حال وقت کشی است، دول غربی و اروپا بدانند که صبر ایرانی ها در حال لبریز شدن است، در صورت تعلل بیشتر به دقامات صلح آمیز انرژی هسته ای باز خواهیم گشت.

این نماینده مجلس با بیان این که بودجه نفتی عامل بدبختی و فقر در کشور است، اظهار داشت: کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی لایحه بودجه است؛ لحاظ فروش یک و نیم بشکه نفت در سال ۹۸، اشتباه و غیر ممکن است، اصرار بر فروش نفت در چیست، چه اشکالی داشت که میزان فروش به زیر یک میلیون در روز می رساندیم، چه زمانی کاهش وابستگی به نفت محقق می شود.

وی افزود: ایثارگران، فرهنگیان، بازنشستگان، کشاورزان، کارگران و جوانان در این بودجه فراموش شده اند،کمیسیون تلفیق هم به لحاظ قانونی اجازه دخالت و تغییر کلی در لایحه بودجه را ندارد؛ از آقای دکتر روحانی انتظار اصلاح ساختاری کشور و بودجه را داشتیم، اتفاق خاصی در بودجه نمی بینیم، حامل های انرژی اصلاح نشد، تورم رشد صعودی دارد، سفره های مردم خالی و بیکاری جوانان ، عرصه را بر آنان تنگ کرده است؛ هیچ تدبیر جدی در بودجه دیده نمی شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کتاب بودجه سال ۹۸، کتاب آرزوها است و تبدیل به کتاب تعبیر خواب شده است، به واقعیت نخواهد پیوست؛ اشکال آن جا است که برای درآمدهایی که هرگز محقق نخواهد شد، هزینه پیش بینی شده و این کشور را دچار مشکل می کند.

وی خطاب به رییس جمهوری گفت: مطالبات بازنشستگان را پرداخت کنید، مطالبات خانواده های معزز شهدا را پرداخت کنید؛ سزاوار نیست مردم سی سال صادقانه خدمت کنند و سی سال هم به دنبال مطالبات خود بروند.

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات حوزه انتخابیه خود، از رییس جمهوری رسیدگی به حل آن ها را خواستار شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که بیکاری جوانان تحصیلکرده به مرحله بحرانی رسیده است، خطاب به رییس جمهوری گفت: جوانان دیگر نصیحت نمی پذیرند، صبر آنها تمام شده و نبود افق مثبت در آینده، امید را از آنان سلب کرده است، اقدام ویژه ای انجام دهید؛ اعتماد مردم از حاکمیت سلب و به شدت ضعیف شده است، قول و قرارها هیچ اعتباری نداردو
وی خطاب به رییس جمهوری افزود: مگر می شود برای خودرو، مردم ثبت نام و پول را واریز کنند و خودروسازان هم تاخیر در تحویل و هم افزایش در مبلغ قرارداد داشته باشند، اگر زورتان به خودروسازان نمی رسد، اجازه دهید مردم تکلیف خود را با آنها مشخص کنند، اجازه وارادات خود را بدهید.

جعفرزاده ادامه داد: اوضاع خدمات رسانی در بیمارستان های دولتی وخیم است، مردم سرگردان هستند، هیچ گونه رسیدگی مطلوب در این زمینه انجام نمی شود، در طرح تحول نظام سلامت بازنگری و اشکالات اساسی آن را برطرف کنید. ۱۴ میلیارد دلار اعتبار برای کالای یارانه ای، هیچ گاه کالای ارزان را به دست مردم نمی رساند بلکه فقط جیب واردکنندگان کالا را پر می کند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 10060
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا