به همتی گفتم با این سیاستی که دنبال می‌کنید،تولید قفل می‌شود

جهان صنعت نیوز| شهاب الدین بی‌مقدار نماینده مردم تبریز در گفت وگو با جهان صنعت نیوز، با بیان اینکه قطعه‌سازان با کمبود نقدینگی مواجه هستند؛اظهارداشت: به جز کمبود نقدینگی مشکلاتی را هم بانک مرکزی در زمینه واردات قطعات به جهت ثبت سفارش‌ها ایجاد کرده است. در حال حاضر برخی قطعات حساس رسمی وارد نمی‌شود.یکی از دلایلی که این میزان خودرو بدون قطعه در پارکینگ خودروسازان است،همین مساله است.

وی افزود: بانک مرکزی برای واردات قطعه سخت گیری می‌کند.برخی قطعات به صورت ۱۰۰ درصدی در ایران ساخته نمی‌شود.مثل قطعات الکترونیکی که بدون انتقال ارز و همراه مسافر وارد می‌شد، اما پس از محدودیت های اخیر ارزی، متاسفانه جلوی این کار گرفته شده و مشکلاتی ایجاد کرده است.

نماینده مردم تبریز با اشاره به اینکه در این زمینه انتقادات بسیاری به بانک مرکزی وارد است،عنوان کرد: در این رابطه نامه‌ای هم به بانک مرکزی نوشته‌ام که به من پاسخ داده‌اند،این محدودیت‌ها به دلیل تحریم است.

بی‌مقدار در پاسخ به این سئوال که آیا برای قطعات حساس یا الکترونیک خودرو ثبت سفارش انجام نمی‌شود؟ گفت: قبلا بدون انتقال ارز ثبت سفارش انجام می‌شد،یعنی کالا به گمرک وارد  و سپس بدون تشریفات گمرکی ترخص می‌شد.اما الان بدون انتقال ارز بانک مرکزی به هیچ وجه اجازه  واردات نمی‌دهد و این باعث شده که خودروسازها به مشکل برخورد کنند.

او افزود: تصمیم‌های اخیر بانک مرکزی باعث شده که علاوه بر قطعه سازان و خودروسازان سایر صنایع هم با مشکل مواجه شوند.در حال حاضر بانک مرکزی تلاش می‌کند که نرخ ارز را پایین بیاورد،در حالی که اینکار صادرکننده‌ها با مشکل مواجه می‌کند و حتی ممکن است صادرکننده مشتری خود را از دست بدهد.

نماینده مردم تبریز در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه انتخابی خود نیز گفت:در مدتی که افتخارنمایندگی مردم تبریز را برعهده داشتم، تشکیل کنسرسیوم صادراتی دربخش های کفش،منسوجات،خودرو و قطعات و خشکبار را پیگیری کردم.این کنسرسیوم‌ها در حال حاضر در حوزه صادرات فعال هستند.

او با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی یک استان صنعتی صادرکننده است،عنوان کرد: تمام تلاش نمایندگان این استان این بوده که مسایل صادراتی تولیدکننده‌ها در اولویت قرار بگیرد.

او در عین حال با بیان اینکه در حال حاضر در زمینه صنعت فرش با مشکلاتی مواجه هستیم،گفت:بخشی از این مشکل به این دلیل است که واردات مواد اولیه کم شده است، اگرچه ممنوعیت صادرات لغو شده اما بانک مرکزی برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز یکسری دروازده‌ها را بسته است.

بی‌مقدار تصریح کرد: من به آقای همتی نامه نوشتم و حضورا هم سه بار به ایشان گفته‌ام که با این سیاستی که شما دنبال می‌کنید تولید را قفل می‌کنید و بعد از قفل شدن تولید، مسایل اجتماعی دامنگیر کشور می‌شود.باید هدف شما رونق تولید باشد و نه فقط پایین  آوردن نرخ ارز هدف باشد.

 

 

 

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 38912
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا