به نام تولید به کام دلالان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بازار خودرو یکی از بازارهایی است که طی سال‌های گذشته قوانین آن بارها دستخوش تغییرات قرار گرفته و دولت‌ها طی ۱۵ سال اخیر خلاف حوزه اختیارات خود بارها موانع غیرتعرفه‌ای در مسیر واردات خودرو وضع کرده‌اند. به عبارتی از سال ۸۲ تا به امروز سه بار واردات خودرو را به صورت کامل قطع کردند تا با غیررقابتی شدن بازار خودرو، دو خودروساز داخلی هر بلایی که می‌خواهند سر مصرف‌کننده بیاورند و خودروهای بی‌کیفیت خود را با چندین برابر قیمت واقعی، به خورد مصرف‌کننده بدهند. اما حالا مجلس مدعی شده که می‌خواهد فضای بازار خودرو را با آزادکردن واردات رقابتی کند. اما نکته مهم اینجاست که با مصوبه اخیر مجلس تنها رانتی برای سودجویان و قشری خاص ایجاد می‌شود تا دست به واردات خودروهای لوکس بزنند. خودروهایی که مردم عادی پول خرید حتی یک سپر آن را هم ندارند.

سد شورای نگهبان و مجمع تشخیص در قبال مصوبه مجلس

در حالی که طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس توسط نمایندگان تصویب شده و در مرحله نظارت شورای نگهبان قرار دارد، برخی اظهارنظرها نشانگر مخالفت شورای نگهبان و مجمع تشخیص با این طرح است. پیش از این شورای نگهبان طرح فوق را مغایر بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شمرده و مخالف سیاست‌های کلی ابلاغی نظام دانسته بود. بنا به برخی اظهارات، گفته می‌شود کماکان نظر شورای نگهبان درباره ماده ۴ این مصوبه با وجود اصرار مجلس، همچنان مخالف است اما مجلسی‌ها با افزودن دو قید واردات به شرط صادرات و عدم‌خروج ارز از کشور، امیدوارند بتوانند نظر مثبت شورای نگهبان را به دست آورند. البته آنها در واکنش به انتقادات مطرح‌شده از طرح واردات خودروی خارجی ادعا می‌کنند: «این طرح به معنی آزادسازی بی‌قید و شرط واردات خودرو نیست بلکه با هدف تنظیم بازار تهیه شده است.»

شورای نگهبان باز هم مخالفت می‌کند

البته محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» ضمن توضیح طرح فوق بیان کرد: «این طرح جدیدی نیست و نمایندگان با ۱۷۲ رای موافق با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده ۴ طرح ساماندهی واردات خودرو به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کرده‌اند. بنابراین براساس مصوبه مجلس، واردات خودرو‌های تمام برقی یا هیبریدی مجاز بوده، درعین حال خودرو‌های بنزینی و گازسوز تنها در صورت دارابودن برچسب انرژی (B) و بالاتر یا شاخص ایمنی سه ستاره به بالا امکان‌پذیر است.»

فرهنگی افزود: «شورای نگهبان به این دلیل که طرف فوق باعث تضعیف واردات است به آن ایراد گرفت و همچنان اصل ایراد شورای نگهبان در این زمینه به قوت خود باقی است و احتمال اینکه با مخالفت دوباره شورای نگهبان مواجه شود، وجود دارد.»

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: «البته اینکه عملا چه اتفاقی بیفتد و شورای نگهبان در قبال دو قید جدیدی که واردات در قبال صادرات خودرو و بدون خروج ارز باشد، آیا با آن موافقت کند، یا خیر، نیازمند زمان است و نمی‌توانم شفاف در این باره صحبت کنم.» فرهنگی این نکته که مصوبه اخیر مجلس برای برخی ایجاد «رانت» خواهد کرد را پذیرفت و گفت: «طبیعی است واردکنندگانی که از این قضیه سود می‌برند، برایشان رانت ایجاد می‌شود و شکی در این نیست.»

او در ادامه افزود: «البته گفته می‌شود در قبال واردات خودرو یا قطعه، تولیدکننده هم می‌تواند صادرات داشته باشد.»

این نماینده چند دوره مجلس توضیح داد: «شورای نگهبان به دلیل واردات خودرو مخالف این طرح بود و حالا این طرح گسترده‌تر شده است و امکان تکرار مخالفت شورای نگهبان با آن همچنان وجود دارد. اما با ۲ قیدی که اخیرا مجلس برای آن تعیین کرده و صادرات خودرو مشروط به واردات و همچنین بدون انتقال ارز از کشور شده، ممکن است نظر دیگری داشته باشد. هر چند که این مصوبه صرفا شامل واردات خودروهای لوکس توسط قشری خاص می‌شود و عملا برای مردم عایدی و نفعی نخواهد داشت.»

ضدو نقیض‌ها از جلسه مجمع تشخیص

البته این همه ماجرا نیست و برخی چهره‌ها از جمله مصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علاوه بر مخالفت شورای نگهبان، از مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با این طرح سخن گفته است. ادعایی که توسط برخی دیگر از اعضای مجمع تشخیص مثل داوود دانش جعفری و مصباحی مقدم تکذیب شده است.

سیدمصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون اصل ۹۰ در جلسه علنی این هفته مجلس و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو طی اخطار قانون اساسی، گفت: «ما باید سیاست‌های تقویت تولید را اجرا و از آن پشتیبانی کنیم.» او در عین حال با بیان اینکه هفته گذشته جلسه‌ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار و با موضوعی که در این اصلاحیه آمده است مخالفت شد، اظهار کرد: «بر اساس این اصلاح، حتی واردات خودروهای معمولی گازسوز نیز آزاد شده است و شورای نگهبان هم با این موضوع مخالفت خواهد کرد.» این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به اقداماتی که برای تولید خودروی هیبریدی در کشور شده است، افزود: «با این اصلاحیه که درباره آزادسازی واردات خودرو است، از تشویق تولید و اشتغال جوانان جلوگیری می‌شود.»

با وجودی که میرسلیم به صراحت از مخالفت شورای نگهبان و مجمع تشخیص درباره طرح فوق سخن گفته است، اما غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو دیگرمجمع تشخیص مصلحت نظام، با تکذیب خبر رد مصوبه مجلس درخصوص واردات خودروهای خارجی در هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، گفت: «هنوز هیات عالی نظارت جلسه‌ای درباره این موضوع نداشته که آن را رد یا تایید کرده باشد.»

سوار ماشین خارجی شدن در جمهوری اسلامی زننده است!

از طرفی هم برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت، به کلی پنبه واردات خودروی خارجی را زده‌اند و می‌گویند: «زننده است در جمهوری اسلامی، افرادی ماشین خارجی سوار شوند.» آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از این طرح تاکید کرد: «با وارد کردن ماشین‌های خارجی موافق نیستم. باید تولیدات داخلی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و حتی‌الامکان از استفاده ماشین‌های خارجی ممانعت شود.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با مصوبه مجلس مبنی بر «صدور مجوز برای واردات خودروهای خارجی» گفت: «باید تولیدات داخلی را افزایش داد و از واردات خودروهای خارجی جلوگیری کرد. ایران کشوری است که نباید از ماشین‌های خارجی استفاده کند. برای جمهوری اسلامی زننده است افرادی سوار ماشین‌های خارجی شوند و از ماشین‌های تولید داخلی استفاده نکنند؛ این دون شان جمهوری اسلامی است.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 217245
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا