به‌روز رسانی روش‌های ارزیابی انطباق استاندارد در سال ۱۴۰۰

«وحید مرندی‌مقدم» امروز  افزود: ماده ۲۴ قانون سازمان ملی استاندارد ما را مکلف کرده که از شیوه‌های جدید ارزیابی انطباق استفاده کنیم.


وی بیان‌داشت: اکنون دستورالعمل‌های این مهم نگاشته شده و منتظر برگزاری جلسه شورای عالی استاندارد هستیم تا آنها را به تصویب برسانیم.

مرندی‌مقدم خاطرنشان‌کرد: در این صورت تغییری اساسی در این حوزه شاهد خواهیم بود و از روش‌های ارزیابی انطباقی استفاده خواهد شد که امروز مشابه آنها در کشورهای پیشرفته اروپایی استفاده می‌شود.

وی گفت: ارزیابی انطباق و نظارت بر اجرای استاندارد، از ارکان سه‌گانه تدوین استاندارد، تایید صلاحیت و ‌اندازه‌شناسی به‌طور مستقیم تاثیر می‌پذیرد و در عین حال بیانگر دانش و تجربه در بررسی موضوع پیاده‌سازی استانداردها است.

استاندارد ماسک‌ها اجباری می‌شود

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به استاندارد اقلام مبارزه با کرونا، اظهار داشت: یک سری اقلام پزشکی از پیش از شیوع کرونا مشمول استاندارد اجباری بودند و پروانه استاندارد هم داشتند که از بین آنها اقلامی همچون الکل، شوینده‌ها و غیره برای مقابله با کرونا هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: اکنون برای ماسک‌های تولیدی نیز استاندارد نوشته شده و منتظر جلسه شورای عالی استاندارد برای مطرح و اجرایی کردن آنها هستیم.

مرندی‌مقدم یادآور شد: برخی از واحدها از ابتدا تولید ماسک‌شان بر مبنای استاندارد بوده، اما چون استانداردشان اجباری نبوده از سوی این سازمان مورد کنترل قرار نمی‌گرفته‌اند.

وی در عین حال گفت: وزارت بهداشت و درمان کنترل‌های خود را در این زمینه از ابتدا داشته است، اما پس از اجباری شدن استانداردها، سازمان ملی استاندارد نیز برای نظارت بر آنها ورود خواهد کرد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان‌کرد: جلسه شورای عالی استاندارد مقرر بود در روزهای پایانی سال ۹۹ برگزار شود، اما به سال ۱۴۰۰ و بعد از تعطیلات نوروزی موکول شده است.

استاندارد بنزین و گازوئیل

وی درخصوص استاندارد بنزین و گازوئیل گفت: واردات بنزین و گازوئیل بر اساس قانون هوای پاک تحت کنترل سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود، هرچند هیچ وقت گازوئیل به کشور وارد نشده و بنزین نیز از حدود دو سال پیش وارداتی نداشته و در برخی مواقع حتی صادر می‌شده است.

مرندی‌مقدم بیان‌داشت: بنزین تولیدی کشور مطابق استاندارد آلایندگی یورو۴ بوده و پیش‌نویس استاندارد یورو ۵ آن نیز تهیه و تدوین شده است.

وی اظهار داشت: طبق قانون هوای پاک، تا ابتدای شهریورماه امسال به وزارت نفت مهلت داده شده بود تا بنزین و گازوئیل تولیدی مطابق استاندارد ملی باشد و ماده ۱۸ این قانون، جلوگیری از واردات بنزین و گازوئیل غیراستاندارد را بر عهده این سازمان قرار داده است.

این مقام مسوول ادامه‌داد: با توجه به پایان مهلت وزارت نفت، نمونه‌برداری‌های سازمان ملی استاندارد برای آزمایش گازوئیل‌های تولیدی آغاز شده و پس از مشخص شدن نتایج آزمون‌ها، در این خصوص اظهار نظر خواهد شد.

خودروهای جدید داخلی استانداردهای ۸۵گانه را پاس می‌کنند

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در پایان با اشاره به خودروهای جدید تولیدی ایران‌خودرو و سایپا، خاطرنشان‌کرد: دو خودروساز یاد شده مدارک لازم را به این منظور ارسال کرده‌اند و تایید استانداردهای ۸۵ گانه این خودروها مراحل پایان خود را می‌گذراند.

وی در پاسخ به اینکه واگذاری این خودروها به مشتریان در واپسین روزهای سال ۹۹ آغاز شده، گفت: اگر مشکلی در پاس کردن این استانداردها باشد، سازمان ملی استاندارد با مکاتبه با نیروی انتظامی از شماره‌گذاری آنها جلوگیری خواهد کرد.

مرندی‌مقدم تاکید کرد: از آنجایی که ایران‌خودرو و سایپا محصولات جدیدشان را بر مبنای استانداردهای یاد شده طراحی کرده‌اند، به نظر نمی‌رسد مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد.

به گزارش ایرنا، ارتقای استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد از سال ۹۶ آغاز شد، در آن زمان این استانداردها برای خودروهای وارداتی اجباری  شد، اما برای خودروهای داخلی یک مهلت سه‌ساله در نظر گرفته شد.

براساس روند اجباری شدن استانداردهای اجباری، خودروها از یکم دی‌ماه سال ۹۶ استانداردهای ۵۲ گانه خودرویی پیاده شد، از یکم دی ماه ۹۷ استانداردهای ۶۳ گانه و از اول دی‌ماه ۹۸ استانداردهای ۸۵‌گانه خودروها اجباری شد.

استانداردهایی که به گفته مسوولان سازمان ملی استاندارد، برای ایمنی مردم و ارتقای خودروهای مورد استفاده طراحی شده و به هیچ عنوان سختگیرانه نیست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 179029
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا