بهره‌مندی ۲ میلیون کارگر پروژه‌های عمرانی از مزایای اشتغال دائم

به گزارش جهان صنعت نیوز «حاتم شاکرمی» روز یکشنبه در نشست خبری که در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: با تصویب تبصره یک ماده هفت قانون کار در سال ۶٩ دولت مکلف شد که حداکثر سقف زمانی مشاغل غیرمستمر را مشخص کند و تاکنون به دلایل مختلف این اقدام انجام نشد.

وی اضافه کرد: سرانجام پس از ٢٨ سال این موضوع در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار گرفت و پیشنهاد شد که در کارهای غیر مستمر چنانچه بیش از سه سال به طول انجامد شاغلین به عنوان کارگر دائم تلقی شده و از مزایای امنیت شغلی بهره مند شوند.

معاون وزیر کار در خصوص مزایای این کارگران گفت: امنیت شغلی و پایداری اشتغال از مزیت های اصلی این آیین نامه است که کارگران می توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

وی توضیح داد: اگر زمان اجرا بیش از چهار سال باشد، سقف اشتغال باید حفظ شود و چنانچه خلاف آیین نامه عمل شود مراجع رسیدگی مکلف به رسیدگی به درخواست کارگر هستند.

شاکرمی تصریح کرد: البته اگر کارگری دچار تخلف شد کارفرما می‌تواند بر اساس تصمیم کمیته انضباطی کارگاه متناسب با تخلف کارگر، با وی رفتار کند.
معاون وزیر تاکید کرد: حذف قراردادهای موقت در مشاغل غیرمستمر، غیرممکن است چرا که بخش قابل توجهی از پروژه‌های کشور به صورت موقت هستند و در این شرایط ماهیت فعالیت کارگر نیز موقت است.

وی افزود: درصورتی که فعالیت کارگاه یا پروژه بیش از چهار سال به طول انجامد در مدت چهار سال به بعد همه نیروهای بکار گرفته شده، اعم از قدیم یا جدید تا پایان پروژه نیروی کار دائم تلقی می شوند.  

تاکید کارگر و کارفرما در تعیین دستمزد بر پایداری مشاغل  

شاکرمی درباره آخرین وضعیت جلسات تعیین دستمزد ۹۹ کارگران نیز گفت: تا کنون ۶ جلسه کمیته دستمزد برگزار شده و بر اساس ماده ۴۱ قانون کار دو معیار تورم و هزینه معیشت که اطلاعات آن از مرکز آمار ایران دریافت شده مبنای تعیین دستمزد سال آینده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کمیته دستمزد شورای عالی کار از اوایل هفته آینده وارد مقوله تعیین هزینه معیشت کارگران می‌شود، افزود: البته در فرآیند تعیین دستمزد منتظریم تا مجلس شورای اسلامی نیز درباره میزان افزایش حقوق کارگران دولت نیز تصمیم گیری کند چرا که این موضوع در تعیین دستمزد کارگران نیز بی تاثیر نیست.

معاون وزیر کار اظهارداشت: در تعیین دستمزد باید از یک طرف شرایط اقتصادی بنگاه‌ها و از سوی دیگر وضعیت معیشتی کارگران مدنظر قرار گیرد، چرا که موضوع دستمزد یک بحث حساس است که باید هم تداوم و حیات بنگاه‌ها و هم تامین هزینه معیشت کارگران را لحاظ کنیم.

وی افزود: با بلوغ فکری که در بین نمایندگان کارگری و کارفرمایی وجود دارد امیدواریم با درک شرایط در خصوص دستمزد به یک تفاهم در این زمینه برسیم و تا پایان سال قطعاً در این خصوص تصمیم گیری می‌شود.

۲۲ خدمت کارگری و کارفرمایی غیرحضوری شد

در ادامه این نشست شاکرمی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع روابط کار، گفت: در راستای ارائه خدمات الکترونیک در دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصمیم گرفت با راه اندازی سامانه جامع روابط کار در جهت الکترونیکی کردن خدمات کارگران و کارفرمایان اقدام کند تا برای دریافت برخی خدمات نیازی به مراجعه حضوری به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نداشته باشند.

وی افزود: تا امروز ادارات کل استانی آمادگی پیدا کرده اند تا ۲۲ خدمت در حوزه روابط کار را به صورت غیرحضوری به کارگران و کارفرمایان ارائه دهند و البته تعداد خدماتی که الکترونیکی می‌شوند به ۴۹ خدمت افزایش می‌یابد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 89151
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا