بهره‌برداری از ۱۰ پروژه آبی و برقی به ارزش ۱۹۰۰ میلیارد تومان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پروژه‌های مورد بهره برداری شامل یک پروژه سدسازی در استان کرمانشاه و ۹ پروژه دیگر در بخش‌های برق و فاضلاب در استان فارس است که با اعتبارات دولتی، بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی اجرا شده‌اند.

پروژه‌های آماده بهره‌برداری در بخش فاضلاب استان فارس شامل واحد نخست و دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز، مرحله نخست طرح آبرسانی به کلان‌شهر شیراز از جمله خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه بزرگ آب شیراز و مرحله نخست طرح آبرسانی به سعادت‌شهر و ارسنجان است.

احداث واحدهای نخست و دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز با ۵۳۷ میلیارد تومان اعتبار دولتی در سال ۸۸ آغاز شده و این پروژه شامل تصفیه خانه‌ای با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیت زیرپوشش ۵۷۰ هزار نفری با فرآیند لجن فعال است.

عملیات اجرایی مرحله نخست طرح آبرسانی به کلان‌شهر شیراز شامل خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه بزرگ آب شیراز هم با جمعیت زیرپوشش ۳۲۴ هزار نفر با ۴۶۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار بخش دولتی و ۹۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار بخش خصوصی اجرا شده است.

طرح دیگری که در این بخش به بهره‌برداری می‌رسد، فاز نخست طرح آبرسانی به سعادت‌شهر و ارسنجان است که با ۳۹ میلیارد تومان اعتبار بخش دولتی اجرا شده و ظرفیت نهایی طرح ۲۲۰ لیتر برثانیه خواهد بود.

پروژه‌های بخش برق استان فارس که در این هفته از پویش به بهره‌برداری می‌رسند نیز شامل نیروگاه‌های خورشیدی ۱۰ مگاواتی لارستان، ۱۰ مگاواتی دارندگان، ۵۰۰ کیلوواتی اقلید، ۲ مگاواتی ترکان، ۱۰ مگاواتی لامرد و نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ کیلوواتی شهرک صنعتی نی‌ریز است.

احداث این پروژه‌ها که عملیات اجرایی همگی آنها در سال ۹۷ آغاز شده به ترتیب ۸۰، ۸۰، ۴، ۱۶، ۸۰ و ۴ میلیارد تومان با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، هزینه در برداشته است.

همچنین در این هفته از پویش، سد شرفشاه شهرستان قصر شیرین که با ۵۸ میلیارد تومان اعتبار دولتی و ۴۴۲ میلیارد تومان دیگر از محل منابع صندوق توسعه ملی از سال ۸۸ آغاز شده به بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه با هدف تامین آب کشاورزی، شرب و صنعت منطقه، تامین آب زراعی سه هزار و ۵۵ هکتار دشت‌های سومار و نفت شهر و تامین آب شرب بلندمدت شهر سومار، نفت شهر و بازارچه مرزی سومار به بهره‌برداری می‌رسد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 118530
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا