بسته جدید برای تعیین تکلیف خودروهای دپو شده

به گزارش جهان صنعت نیوز: پیشنهاد جدید برای تعیین تکلیف خودروهای دپو شده این بار از سوی وزیر اقتصاد به دولت ارائه شد.

بازدید وزیر اقتصاد از گمرکات بوشهر بهانه ای شد تا جمعی از صاحبان خودروهای دپو شده این فرصت را پیدا کنندتا درخواست خود را برای تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرکات کشور به گوش فرهاد دژپسند برسانند؛ درخواستی که با گذشت کمتر از ۴۸ ساعت و با ارائه بسته پیشنهادی از سوی وزیر اقتصاد به هیات دولت زمینه تحقق آن نزدیک شده است.

به گفته مهراداد جمال ارونقی معاون گمرک ایران، پس از بازدید وزیر اقتصاد از گمرکات بوشهر و طرح درخواست تعیین تکلیف خودورهای دپو شده در گمرکات کشور وی پیشنهاداتی را برای تعیین تکلیف خودروها به هیات دولت ارائه کرد که بخشی از این پیشنهاد مربوط به خودروهای می شود که تشریفات گمرکی را پشت سر گذاشته و پروانه دریافت کرده اند، اما با توجه به اتمام مهلت درنظر گرفته شده موفق به ترخیص خودروهای مربوطه نشدند و بخش دوم این پیشنهاد نیز در برگیرنده خودروهای مربوط به جانبازان می شود که قبل از سال ۱۳۹۳ وارد گمرکات کشور شده اند.

با توجه به بسته پیشنهادی از سوی وزیر اقتصاد می توان گفت تمامی خودروهای مانده در گرم که به حدود ۵۱۰۰ دستگاه می رسد تعیین تکلیف خواهند شد.

حدودا دو سال پیش بود که دولت در یک تصمیم ناگهانی اقدام به توقف واردات خودرو کرد و این امر موجب شد تا حدود ۱۳ هزار دستگاه خودرو در گمرکات مناطق ویژه اقتصادی و همچنین مناطق آزاد کشور به دلایل مختلف اجازه ترخیص نیابند.

بلاتکلیفی خودروهای وارداتی در گمرکات کشور موجب شد تا هیات وزیران مهلت چهارماهه برای واردات ترخیص خودروهای وارداتی‌ها که ترخیص آنها با مشکل مواجه شده بودند را تمدید کند و به این طریق وارد‌کنندگان تا ۱۶ تیرماه سال ‌جاری فرصت یافتند خودروهایی را که از ثبت ‌سفارش قانونی برخوردار بودند را از گمرکات ترخیص کنند.

با این شرایط به گفته مقامات گمرکی کشور حدود ۶ هزار و ۶۰۰ خودروی دپو شده تا پایان مهلت تعیین شده از گمرکات کشور، مناطق ویژه و آزاد خارج شدند و باقی خودروها که به گفته‌ای، بیش از ۶ هزار دستگاه خودور را شامل می شود امکان ترخیص نیافتند و به معضلی در گمرکات کشور بدل شدند.

نامشخص بودن وضعیت این خودروها موجب شد تا پس از رایزنی طولانی وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت ۱۳ آبان ماه سال جاری طی ضرب الاجلی دستور ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه خودرو وارداتی دارای پروانه را صادر کند، دستوری که برخی واردکنندگان معتقدند به صورت کامل اجرایی نشده و هنوز بخشی از این خودورها نتوانسته اند مجوز ترخیص دریافت کنند و براساس آمار اعلام شده از سوی متولیان این بخش در حال حاضر بیش از۵ هزار خودرو در گمرکات کشور معطل دستورالعمل جدید برای ترخیص هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 74453
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا